Transportbilar, kranar, modultrailers och lastbilar, det är några av alla fordon som specialtransportföretaget Sven Jinert har i sin fordonspark. Arbetena som utförs innebär stora påfrestningar på hjulen och det är av yttersta vikt att allt rullar på som det ska.
– En vanlig lastbil får väga 74 ton med last. Vi kör ofta transporter på upp mot 400 ton med våra fordon, säger Joakim Andersson, projektledare.
Några dagar innan Joakim pratar med Däcksnack var han i Kiruna och flyttade en kulturbyggnad på 16x20 meter, som hade två våningar och vind och vägde hissnande 500 ton. Huset är ett av 17 som Sven Jinert har fått i uppdrag att flytta de närmsta åren.
– Elva av husen ska flyttas under nästa år. När vi kommer ut på plats har förflyttningarna planerats och förberetts under lång tid. Byggnaderna stärks upp med stålbalkar och lindas in i en film. Lyftet upp på våra självgående transportmoduler är kritiskt, berättar Joakim.
Sven Jinert är de första i Sverige att erbjuda transporter med självgående modultrailers. Self-propelled modular trailer (SPMT) är ett skalbart system med modulaxlar som körs med fjärrkontroll. Sven Jinert har i dagsläget 40 modulaxlar i två olika varianter, med 6 eller 8 däck på varje axel. SPMT-axlarna är dimensionerade för att köra 48 ton var. När alla kopplas ihop kan företagets alltså transportera 1 920 ton.
– Några sådana laster har vi inte kommit upp i än. Det tyngsta vi brukar köra är hus och transformatorer, säger Joakim.
Däckansvarig för cirka 650 fordon
Torgny Pålsson är däckansvarig på Sven Jinerts cirka 650 fordon sedan fyra år tillbaka. I arbetet med företagets däckinköp prioriterar han hållbarhet.
– Det är värt mycket för miljön och ekonomin att ha fungerande logistik. Framför allt behöver däcken hålla. Tidigare har vi haft problem med däckhaverier på vissa fordonstyper, främst på kranarna. De är beräknade på maximalt axeltryck och kan väga upp till 13 ton. De har till och med dispenser för att de egentligen är för tunga för att få användas i trafik. Sådana tyngder ställer extra höga krav på däcken, säger Torgny.
Generellt sett väljer Sven Jinert däck utifrån vart i Sverige de ska köra och på vilket underlag. Företaget har testat sig fram bland olika däckmärken och däckserviceleverantörer för att hitta så bra lösningar som möjligt. Sedan de började att samarbeta med en aktör i Hässleholm och blev rekommenderade ett däckvarumärke har antalet däckrelaterade olyckor minskat.
– Det har minskat våra kostnader mycket att börja använda däck som inte går sönder. Däckexplosionerna skadade ofta fordonen vilket gjorde att vi förlorade mycket pengar. Kostnaden för att köpa ett nytt däck var inte så farlig. Det som blev dyrt var att ha fordonen stillastående medan fordonsskadorna lagades, berättar Torgny.
Hur arbetar ni med att förebygga att däcken går sönder idag?
– Med däcken vi använder idag behöver vi inte göra så mycket mer än att kontrollera skicken på dem med jämna mellanrum. Vi samarbetar med däckpartners över hela landet för att se till att däcken är i bra skick.
Använder ni däcktrycksövervakning eller punkteringsskydd?
– Vi har TPMS på några av lastbilarna och personbilarna. En del av fordonen som kör i särskilt utsatta miljöer har vi punkteringsfria däck på.
Använder ni regummerade däck?
– Nej, vår erfarenhet är att det inte håller fullt lika bra. Vi är lyckligt lottade med hög arbetsbelastning och gör allt vi kan för att undvika stillestånd. Om en leverantör skulle kunna garantera att deras regummerade däck håller lika bra som ett nytt så skulle vi kanske vara villiga att testa.
Om Sven Jinert AB:
Sven Jinert grundades 1988 i Hässleholm. Idag drivs det av grundarens son, Björn Jinert. Företaget har lokala depåer på ett 30-tal orter i Sverige. Cirka 400 anställda arbetar runtom i landet och det totala antalet fordon är 650. 2023 omsatte företaget drygt 1 miljard kronor.
Det här reportaget finns även att läsa på sida 11-13 i Däcksnack nummer 5 2024.