Sven Jinert är experter på specialtransporter. Deras fordonspark består bland annat av 40 SPMT-axlar, ett hundratal lastbilar och cirka 200 mobilkranar.

Under hösten flyttade Sven Jinert en byggnad i Kiruna på 500 ton med hjälp av självgående modultrailers (SPMT).

Däcken under högst press: "Kör ofta transporter på upp mot 400 ton"

Teknik

Det finns däck – och så finns det däck. Sven Jinert AB använder den senare sorten på sina fordon. Företaget transporterar allt från hus och transformatorer till vindkraftsdelar, med specialtrailers med upp till 40 modulaxlar.

Transportbilar, kranar, modultrailers och lastbilar, det är några av alla fordon som specialtransportföretaget Sven Jinert har i sin fordonspark. Arbetena som utförs innebär stora påfrestningar på hjulen och det är av yttersta vikt att allt rullar på som det ska.

– En vanlig lastbil får väga 74 ton med last. Vi kör ofta transporter på upp mot 400 ton med våra fordon, säger Joakim Andersson, projektledare.

Några dagar innan Joakim pratar med Däcksnack var han i Kiruna och flyttade en kulturbyggnad på 16x20 meter, som hade två våningar och vind och vägde hissnande 500 ton. Huset är ett av 17 som Sven Jinert har fått i uppdrag att flytta de närmsta åren.

– Elva av husen ska flyttas under nästa år. När vi kommer ut på plats har förflyttningarna planerats och förberetts under lång tid. Byggnaderna stärks upp med stålbalkar och lindas in i en film. Lyftet upp på våra självgående transportmoduler är kritiskt, berättar Joakim.

Sven Jinert är de första i Sverige att erbjuda transporter med självgående modultrailers. Self-propelled modular trailer (SPMT) är ett skalbart system med modulaxlar som körs med fjärrkontroll. Sven Jinert har i dagsläget 40 modulaxlar i två olika varianter, med 6 eller 8 däck på varje axel. SPMT-axlarna är dimensionerade för att köra 48 ton var. När alla kopplas ihop kan företagets alltså transportera 1 920 ton.

– Några sådana laster har vi inte kommit upp i än. Det tyngsta vi brukar köra är hus och transformatorer, säger Joakim.

Däckansvarig för cirka 650 fordon

Torgny Pålsson är däckansvarig på Sven Jinerts cirka 650 fordon sedan fyra år tillbaka. I arbetet med företagets däckinköp prioriterar han hållbarhet.

– Det är värt mycket för miljön och ekonomin att ha fungerande logistik. Framför allt behöver däcken hålla. Tidigare har vi haft problem med däckhaverier på vissa fordonstyper, främst på kranarna. De är beräknade på maximalt axeltryck och kan väga upp till 13 ton. De har till och med dispenser för att de egentligen är för tunga för att få användas i trafik. Sådana tyngder ställer extra höga krav på däcken, säger Torgny.

Generellt sett väljer Sven Jinert däck utifrån vart i Sverige de ska köra och på vilket underlag. Företaget har testat sig fram bland olika däckmärken och däckserviceleverantörer för att hitta så bra lösningar som möjligt. Sedan de började att samarbeta med en aktör i Hässleholm och blev rekommenderade ett däckvarumärke har antalet däckrelaterade olyckor minskat.

– Det har minskat våra kostnader mycket att börja använda däck som inte går sönder. Däckexplosionerna skadade ofta fordonen vilket gjorde att vi förlorade mycket pengar. Kostnaden för att köpa ett nytt däck var inte så farlig. Det som blev dyrt var att ha fordonen stillastående medan fordonsskadorna lagades, berättar Torgny.

Hur arbetar ni med att förebygga att däcken går sönder idag?

 – Med däcken vi använder idag behöver vi inte göra så mycket mer än att kontrollera skicken på dem med jämna mellanrum. Vi samarbetar med däckpartners över hela landet för att se till att däcken är i bra skick.

Använder ni däcktrycksövervakning eller punkteringsskydd?

– Vi har TPMS på några av lastbilarna och personbilarna. En del av fordonen som kör i särskilt utsatta miljöer har vi punkteringsfria däck på.

Använder ni regummerade däck?

– Nej, vår erfarenhet är att det inte håller fullt lika bra. Vi är lyckligt lottade med hög arbetsbelastning och gör allt vi kan för att undvika stillestånd. Om en leverantör skulle kunna garantera att deras regummerade däck håller lika bra som ett nytt så skulle vi kanske vara villiga att testa. 

Om Sven Jinert AB:

Sven Jinert grundades 1988 i Hässleholm. Idag drivs det av grundarens son, Björn Jinert. Företaget har lokala depåer på ett 30-tal orter i Sverige. Cirka 400 anställda arbetar runtom i landet och det totala antalet fordon är 650. 2023 omsatte företaget drygt 1 miljard kronor.

 

Det här reportaget finns även att läsa på sida 11-13 i Däcksnack nummer 5 2024. 

Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår