Vem ska ersätta en trasig hjulbult?
Teknik
20 augusti 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
En av tidningen Vi Bilägarens läsare hörde av sig med den här frågan: ” Om min verkstad har sönder en hjulbult vid däckbyte – vem ska stå för kostnaden? Jag har använt samma verkstad i tre år och betalat för förvaring. Ingen annan har rört däcket.”
Tidningen konsulterade Peter Buhre på DRF som svarade så här:
”Det är inte helt ovanligt att kunder säger att det bara är gummiverkstan som rört bilen. Men då måste man fråga sig vem som servat bilen? En sex år gammal bil som i det här fallet, har normalt servats ett par gånger, så vem som har dragit bulten för hårt eller fel kan vara svårt att bevisa.
Kutym vid sådana här fall är nog dock att verkstan tar på sig den här kostnaden som skall röra sig om några hundra kronor i kostnad.
DRF har i sin branschstandard rekommendation att alltid dra med moment. Ett problem som jag själv noterat är att extra personal har muttermaskinen inställd för att lossa hjul. När de sen drar fast muttrarna så blir det för mycket. Att därefter dra med momentnyckel är ju inte meningsfullt eftersom bulten då redan dragits för hårt.”