Av Mikael Svensson
En vecka innan Svenska Rallyt 2018 gick av stapeln anlände Michelins franska däckteam till Norremarks industriområde i utkanten av Växjö. Från Däckproffsens lager fylldes tomma trailers med sammanlagt 1 200 färdigdubbade tävlingsdäck som skulle hålla de fyra fabriksteamens bilar på vägen i årets andra VM-tävling i WRC-klassen. Sedan drog Michelin-teamet vidare mot de värmländska skogarna och ett 400 kvm stort tält med trägolv, uppställt på flygfältet utanför Torsby. Där skulle däcken monteras och göras klara innan första etappen gick av stapeln. Då hade Däckproffsen gjort sin del av jobbet och när företagets vd Thomas Carlsson en vecka senare styrde kosan mot Värmland var det mest för att analysera och utvärdera, i syfte att skaffa ny kunskap inför nästa säsongs tävling.
– Däcken till Svensk Rallyt anländer hit i början av hösten från Frankrike. Vi dubbar dem från oktober till januari och skickar ett däck till Internationella Bilsportförbundet FIA för registrering. Vi lagerhåller alla tävlingsdäcken tills Michelin-teamet kommer hit och hämtar dem, säger han.
Däckproffsen har funnits som varumärke sedan 1996 men fanns långt tidigare som en filial till DAFA i Växjö. För ungefär trettio år sedan knöts kontakten med Michelins tävlingsverksamhet och det har bara blivit mer och mer med åren. I dag är Växjöföretaget ensamma om att dubba alla tävlingsdäck till den franska biltillverkaren.
– Tidigare var vi en traditionell däckverkstad med försäljning, verkstad och däckhotell för konsumenter. För två år sedan tog vi beslutet att renodla verksamheten och bara koncentrera oss på tävlingsdäck och så kallade ”high performancedäck”, säger Thomas Carlsson som äger företaget tillsammans med sin bror Mats.
Dubbning av däck för rally på vintervägar i Sverige, Norge, Finland, Lettland och Ryssland har blivit företagets specialitet. Ungefär 10 000 däck dubbas från början av september till slutet av april. Utöver Svenska Rallyt dubbas även 800 däck till Monte Carlo-rallyt, den första VM-deltävlingen för året. Det skiljer mycket på däcken till dessa båda tävlingar eftersom det är helt olika förhållanden.
– I Monte Carlo används ett mjukt 18 tums-däck som förses med cirka 200 dubbar och utstick på två millimeter. Det påminner mer om ett standarddäck och skiljer sig markant från däcken till Svenska Rallyt. Dessa är på 15 tum, har 384 dubb och ett utstick på 6,5 millimeter. Skillnaden i däckdimension beror på att Monte Carlo räknas som ett asfaltsrally och att man då använder sig av större bromsar, medan Svenska Rallyt sorterar under grusreglementet och då är det helt andra regler för däckdimension, dubbstorlek med mera.
När däcken till Svenska Rallyt tas fram sker det i nära samarbete med Michelins utvecklingsavdelning. Däckets stomme, gummiblandning och övriga konstruktion ligger till grund för vilken form och vilken ytbehandling dubben ska ha. En vetenskap med andra ord.
– När däcket är klart åker vi i väg med ett testteam och provkör i norra Sverige eller i Norge. Allt sådant sker under största möjliga sekretess. Upptäcker vi att något inte fungerar, får vi åka hem och göra om. Under Svenska Rallyt analyserar vi efter varje delsträcka hur däck och dubb slits. Erfarenheter som vi tar oss med hem till nästa säsong.
Thomas tar oss med ned till verkstaden där själva dubbningen till Svenska Rallyt utförs i tre steg. I första stationen borras hålen till dubben, i nästa station fylls hålen med lim och i slutstationen trycks den 20 millimeter långa ståldubben dit med en tryckluftsmaskin. Limmet härdar på ungefär tjugo sekunder.
Från sidan ser det enkelt ut, men det är i själva verket en process som bygger på mycket erfarenhet, kompetens och framförallt rätt material.
– Mycket handlar om kemi, att ha rätt sammansättning på limmet. Utgångspunkten är att lim, dubb och däck ska jobba ihop. Sedan behövs vårt erfarna team för att utföra jobbet också. När hela kedjan fungerar minimeras risken att tappa dubb. Allt för att vinna sekunder och tiondelar på sträckorna, berättar Thomas. Speciallimmet som används kostar i handeln cirka 5 000 kronor för 500 gram och den mängden räcker till tio däck. Det tar 30 till 45 minuter att dubba däcket som har dimensionen 15/65-15, vilket motsvarar 195/70-15 för ett normaldäck. Varje VM-bil i Svenska Rallyt tilläts använda max 24 Michelin X-Ice North 3 under tävlingen till en kostnad av 460 euro per däck, vilket i runda tal blir en däckkostnad på cirka 100 000 kronor för varje bil. När rallyt är över går alla de 1200 däcken tillbaka till Växjö.
– Då är de uttjänta och nästan alla går till destruering. Några behåller vi ifall något bilmärke vill göra tester av sina bilar men för tävling fungerar de inte längre, avrundar Thomas.
FAKTA DÄCKPROFFSEN
Grundat: 1996.
Ort: Växjö.
Ägare: Thomas och Mats Carlsson.
Antal anställda: 8.
Specialitet: Är inriktade på tävlingsdäck inom motorsporten och ”high performance-däck”. Dubbning av däck för rally samt egna eventdäck är specialiteten. Levererade sammanlagt 1 200 dubbade Michelin X-Ice North 3 till Svenska Rallyt. Enda företag i världen som dubbar Michelins tävlingsdäck till rallyn på vintervägar.