Däckhaveri kan resultera i kostsamma reparationer eller leda till att personer utsätts för fara genom att bli stående på vägrenen. En arbetsgrupp inom Svenska däcksäkerhetsrådet med representanter från Statens transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschen, Nira, OCL Brorssons, Bilprovningen och Folksam har gemensamt tagit fram en rapport om hur vanligt det är med däckhaveri på husvagnar. Med rapporten ville man öka kunskapen och medvetenheten kring däckhaveri, samt belysa vikten av att ha koll däcken som husvagnsägare.
Bakgrunden till undersökningen var statistik från Bilprovningen som visade att anmärkningar på däck på grund av skador är mer än dubbelt så vanliga för husvagnar (85procent) jämfört med för personbilar (42 procent). Undersökningen gjordes i form av enkäter som besvarades av 7 491 personer som har eller har haft husvagn under de senaste tio åren.
Med däckhaveri menas en hastig punktering och inte pyspunka. I rapporten som släpptes förra året framkom det att var sjätte husvagn har råkat ut för minst ett däckhaveri på sin husvagn under de senaste tio åren och drygt hälften uppgav att det blev en explosion.
– Vi blev förvånade över hur många explosioner som hade skett, det var fler än vi trodde. Lyckligtvis var det inte många katastrofala utgångar, utan mer skråmor på fordonet, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
Det är flera faktorer som kan leda till däckhaveri på husvagnar. Där däckens ålder och skick är något man som husvagnsägare bör ha koll på.
– Utifrån undersökningen och egen erfarenhet kan man se att gummit i däcken åldras med tiden. Däcken har även någon form av mjukmedel i sig och när det står stilla och inte får ”jobba” eller röra sig blir det lätt förändringar i däcket. Sedan kan det hända att husvagnar åker med för mycket last, vilket också kan påverka däcket negativt. För mycket last i kombination med stillastående kan leda till att däcket havererar, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen och fortsätter:
– Jag tror man kan vara lite dum-snål när det kommer till att byta däck. Vissa husvagnstillverkare rekommenderar att byta däck efter 5–6 år. Det är en rekommendation som man borde förhålla sig till. Vid kontrollbesiktningen kontrolleras det om däcken är skadade eller slitna här och nu, det är inget som säger att det håller i två år till bara för att de inte är skadade under besiktningen, säger Per-Anders.
Hur däcken förvaras påverkar också deras åldrande och hållbarhet. Däck ska gärna förvaras liggande, mörkt och svalt. Däck som däremot står stilla under längre perioder och utsätts för direkt solljus kan komma att torka och få sprickor som kan leta sig djupare ner vilket kan öka risken för däckhaveri.
– Att en husvagn står stilla under längre perioder i solljus är inte ovanligt om den står uppställd på en camping under en sommar. Husvagnar används inte lika ofta som andra fordon och körsträckorna är inte heller lika långa. Det i kombination med solexponering kan sluta illa. Det är relativt vanligt att man inte tar det där varvet runt husvagnen och kollar däcken utan förväntar sig att allt funkar. Hela syftet med rapporten var att uppmärksamma och medvetandegöra husvagnsägare om riskerna med haveri och att ge tips på hur man förebygger det, säger Cecilia.
En annan viktig sak är att kontrollera husvagnens däcktryck regelbundet. I rapporten svarade 51 procent att de anser sig ha bra koll på däcktrycket, 41 procent kollar då och då men känner att de kanske borde mäta oftare, 7 procent angav att de inte har så bra koll och 1 procent svarade att de inte visste. Det innebär att nästan hälften angav att de inte hade tillräckligt bra koll på däcktrycket. I rapporten står det även att av de som angav att de har varit med om däckhaveri under de senaste tio åren upplevde 54 procent att de hade bra koll på däcktrycket och mätte regelbundet.
– Står däcket stilla i längre perioder och inte får jobba blir det förändringar i däcket och då gäller det att vara noga med att kolla däcktrycket. Rekommendationerna vi kom fram till i rapporten var att kontrollera däcktryckte flera gånger under säsongen och inte utsätta det för direkt solljus. Står husvagnen uppställd längre perioder kan man försöka skugga det så det inte blir för varmt. Men framför allt, inspektera och titta på däcket så det inte har blivit sprickor eller andra skador. Ha regelbunden koll på grejerna och koppla inte bara på och dra i väg. Böj dig ner och titta, var lite nyfiken. Är man osäker kan man åka förbi en verkstad eller däckfirma och be dem att titta på däcken, säger Per-Anders.
– Det är när man gör det till en vana att titta på däcken och gör det regelbundet som man börjar lära känna sina däck och ser när det blir förändringar, tillägger Cecilia
I rapporten kan man läsa att tre av tio som deltog i undersökningen fick skador på husvagnen i samband med däckhaveri, från lättare skador till totalhaveri. Ingen svarade att haveriet ledde till allvarligare personskador, men fyra av tio angav att de upplevde en viss eller stor risk för att en trafikolycka skulle ske.
– Utöver riskerna i samband med ett haveri är det oftast en farlig situation som uppstår i anslutning till det då man i avvaktan på bärgning befinner sig antingen i eller intill fordonet på högtrafikerande vägar, säger Cecilia.
Kommer ni att göra någon uppföljning på rapporten?
– Inte i år mer än att vi kommer försöka att nå ut med budskapet igen. Det är möjligt att vi gör en uppföljning på sikt, säger Cecilia.
Har ni andra tips på saker man bör vara uppmärksam på i sommar?
– Ett annat släp som inte heller rullar så ofta är hästsläpen, så det är viktigt att även ha lite extra koll på dem, säger Per-Anders.
– Jag vill påminna om att även ha koll på gasolen i husvagnen, det kan bli farligt om det blir läckage. Man vill ju att folk ska njuta på sin campingsemester och inte råka ut för tråkigheter, avslutar Cecilia.