"Batteriskador kan ibland uppdagas långt efter att de har uppkommit. Vi hoppas att alla som hanterar elbilar skaffar sig den kunskap som krävs för att hanteringen ska kunna ske på ett säkert sätt", säger Anders Ydenius på Folksam.

Du använder väl lyftpuckarna?

Teknik

Lyft av elbilar kräver särskild kunskap och noggrannhet. Fel lyftteknik kan skada batteripacket, vilket i värsta fall kan orsaka en brand.

Den som lyfter en bil är ansvarig för alla eventuella skador som lyftet orsakar. Elbilars känsliga underrede kräver att man lyfter på särskilda punkter. Var dessa punkter sitter skiljer sig åt mellan olika fabrikat och modeller. Genom att använda rätt typ av lyftpuckar ser du till att bilen lyfts med rätt förutsättningar.  

– Hantering av elbilar kräver särskild utrustning och kunskap. Det finns olika puckar för olika bilmodeller och vilken lyft man använder har också betydelse. Det kan faktiskt vara riskfyllt att använda vanliga domkrafter, säger Peter Karlsson på Continova, som är ett av många företag att sälja lyftpuckar och annan verkstadsutrustning.

Några allmänna riktlinjer för hur elbilar ska lyftas finns inte i dagsläget. Istället behöver varje person som ska arbeta med en elbil läsa på om hur den specifika modellen ska hanteras. Är man osäker inför ett lyft så kan man hitta specifik vägledning i bilens instruktionsbok.

– Det finns ingen branschstandard idag som visar hur man ska lyfta alla olika slags elbilsmodeller. Någon form av samlad vägledning skulle gynna branschen, säger Peter.

Ett snårigt försäkringsärende

Hittills är antalet olyckor orsakade av felaktiga elbilslyft få. Det berättar Anders Ydenius, senior trafikforskare på Folksam och medlem i Däcksäkerhetsrådet. Att de ändå förekommer gör det dock viktigt att arbeta preventivt med frågan innan den elektrifierade flottan blir ännu större.

– Andelen skador är försvinnande liten än så länge, men eftersom de kan få stora konsekvenser och är kopplade till stora skadekostnader så är det viktigt att vi inte väntar tills antalet skador ökar innan vi agerar, säger Anders.

Vissa biltillverkare tillåter inte reparationer av batteriet, vilket kan leda till att bilen behöver skrotas. Även i fall där skadorna går att laga så kan kostnaderna bli för höga i förhållande till bilens värde. Vem som får betala för det hela kan variera. Det kan nämligen vara svårt att bevisa när skadan har uppstått.

– Batteriskador kan ibland uppdagas långt efter att de har uppkommit. Vi har inga specifika krav på hur bilägare ska bete sig för att deras försäkringar ska gälla, men man har något som kallas för aktsamhetskrav. Uppfyller man inte dem så kan det påverka självrisken. Det vore bra om batteri- och biltillverkare kunde göra det möjligt att reparera batterier i större utsträckning för att minska kostnaderna, säger Anders.

Vidare berättar han att det skulle kunna bli krav på att använda specifika anordningar vid hantering av elbilar framöver.

– Vi hoppas att alla som hanterar elbilar skaffar sig den kunskap som krävs för att hanteringen ska kunna ske på ett säkert sätt. Vare sig man är däckmontör, bilverkstadsanställd eller hobbymekaniker.

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2024. Du hittar det HÄR.

Annons:
Annons:

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår