Den som lyfter en bil är ansvarig för alla eventuella skador som lyftet orsakar. Elbilars känsliga underrede kräver att man lyfter på särskilda punkter. Var dessa punkter sitter skiljer sig åt mellan olika fabrikat och modeller. Genom att använda rätt typ av lyftpuckar ser du till att bilen lyfts med rätt förutsättningar.
– Hantering av elbilar kräver särskild utrustning och kunskap. Det finns olika puckar för olika bilmodeller och vilken lyft man använder har också betydelse. Det kan faktiskt vara riskfyllt att använda vanliga domkrafter, säger Peter Karlsson på Continova, som är ett av många företag att sälja lyftpuckar och annan verkstadsutrustning.
Några allmänna riktlinjer för hur elbilar ska lyftas finns inte i dagsläget. Istället behöver varje person som ska arbeta med en elbil läsa på om hur den specifika modellen ska hanteras. Är man osäker inför ett lyft så kan man hitta specifik vägledning i bilens instruktionsbok.
– Det finns ingen branschstandard idag som visar hur man ska lyfta alla olika slags elbilsmodeller. Någon form av samlad vägledning skulle gynna branschen, säger Peter.
Ett snårigt försäkringsärende
Hittills är antalet olyckor orsakade av felaktiga elbilslyft få. Det berättar Anders Ydenius, senior trafikforskare på Folksam och medlem i Däcksäkerhetsrådet. Att de ändå förekommer gör det dock viktigt att arbeta preventivt med frågan innan den elektrifierade flottan blir ännu större.
– Andelen skador är försvinnande liten än så länge, men eftersom de kan få stora konsekvenser och är kopplade till stora skadekostnader så är det viktigt att vi inte väntar tills antalet skador ökar innan vi agerar, säger Anders.
Vissa biltillverkare tillåter inte reparationer av batteriet, vilket kan leda till att bilen behöver skrotas. Även i fall där skadorna går att laga så kan kostnaderna bli för höga i förhållande till bilens värde. Vem som får betala för det hela kan variera. Det kan nämligen vara svårt att bevisa när skadan har uppstått.
– Batteriskador kan ibland uppdagas långt efter att de har uppkommit. Vi har inga specifika krav på hur bilägare ska bete sig för att deras försäkringar ska gälla, men man har något som kallas för aktsamhetskrav. Uppfyller man inte dem så kan det påverka självrisken. Det vore bra om batteri- och biltillverkare kunde göra det möjligt att reparera batterier i större utsträckning för att minska kostnaderna, säger Anders.
Vidare berättar han att det skulle kunna bli krav på att använda specifika anordningar vid hantering av elbilar framöver.
– Vi hoppas att alla som hanterar elbilar skaffar sig den kunskap som krävs för att hanteringen ska kunna ske på ett säkert sätt. Vare sig man är däckmontör, bilverkstadsanställd eller hobbymekaniker.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2024. Du hittar det HÄR.