Det blir allt vanligare med däck med bullerdämpande teknik. Enkelt uttryckt handlar det om en limmad skumgummimatta av polyuretan inuti däcket. Tekniken anses allmänt som mest effektiv i större däckprofiler. Volvo använder det exempelvis från 19 tum och uppåt. Kavitetsljud är extra högt i däck med låg profil, som inte har lika förlåtande däcksida, samt på breda däck då slitbanan vibrerar mer då mönstrets mitt befinner sig längre ifrån däckets stabiliserande sidoväggar.
Vi Bilägare har testat tre olika däck med bullerdämpande skum och jämfört dem med däck utan tekniken. På en Volvo V90 testades Pirelli P Zero – 255/35 R20 med Pirelli Noise Canceling System (PNCS). Redaktionen testade på samma bil även Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 – 225/55 R17 med bullerdämpande SoundComfort-teknik.
Och på en Ford Focus testades Goodyear Efficient Grip Performance – 215/55 R16 med SoundComfort. Samtliga däck med bullerdämpande teknik jämfördes med däck av samma dimension och märke från samma tillverkare, fast utan bullerdämpning.
Testen gjordes i blindo med avancerad mätutrustning, både på slät och grov asfalt. Men testförarna fick också notera sina subjektiva omdömen om bullret.
Med 20-tums Pirelli-däcken var skillnaden på grov asfalt klart märkbar. Vi Bilägare skriver att den som kör långa sträckor på grov asfalt helt klart har nytta av tekniken. Men med 17-tums däcken från Goodyear på Volvon kunde testförarna inte skilja på däcken med eller utan bullerdämpning, även om testutrustningen påvisade en viss skillnad.
Testet mest överraskande resultat kom dock när man testade Goodyear Efficient Grip Performance – 215/55 R16 med bullerdämpande SoundComfort-teknik på en Ford Focus.
Så här skriver tidningen om testet av 16-tumsdäcken:
” Med Ford Focus på 16-tumsdäck hör vi en skillnad redan på fin asfalt. På grov asfalt i 110 km/tim är det en påtaglig förbättring. Med SoundComfort-däcket kan föraren och baksätespassageraren prata med varann utan att behöva höja rösten. Det är inte bara däckbullret kring 200–250 Hz som minskat, kavitetsdämpningen ger också lägre vibrationer i flera frekvensområden som sprider sig upp genom bilens chassi. De jobbiga infraljuden vid cirka 80 Hz är lägre och trycket mot trumhinnorna, som finns med standarddäcket, har försvunnit.
Totalt sjönk kupébullret med 1,6 dB på grov asfalt i 110 km/tim. När vi analyserar ljudkaraktären har ljudvolymen minskat med 2,1 dB i frekvensbandet 200–250 Hz. I provet där vi släpper gasen och frirullar med tyst motor från 110/tim ger de tysta däcken hela 3,4 dB lägre vägbuller vid 200–250 Hz.”
Vi Bilägarens slutsats blir följande:
”Den bullerdämpande tekniken fungerar och ger faktiskt bättre komfort – under rätt förutsättningar. Den förbättrar ljudnivån på stora lågprofildäck, men på en välisolerad premiumbil har den ingen nämnvärd effekt i mindre storlekar. Tekniken fungerar, men vägbullret är redan så lågt att det är andra ljudkällor som stör mer.
Tvärtemot vad däcktillverkarna tror ser vi ett starkt behov av bullerdämpande däck – även i mindre storlekar. Inte till Audi, Tesla eller Volvo, utan till bilar som Ford, Kia, Mazda, Toyota och andra billigare folkbilar. Vi får hoppas att däcktillverkarna inser detta och börjar erbjuda lösningen på mindre storlekar till oss skandinaviska kunder.”
Så här kommenterar Goodyear testet:
”Efter implementeringen av SoundComfort-teknologin i sommardäcken lanserade vi förra vintersäsongen teknologin till nordiska vinterdäck för att möjliggöra en tystare och mer bekväm resa även på vintern. Vi ser fram emot att under den kommande vintersäsongen introducera ytterligare dimensioner med SoundComfort-teknologin. Totalt kommer tekniken att finnas tillgänglig i 64 dimensioner av nordiska vinterdäck.”
Läs Vi Bilägares test här.