Goodyear bemöter dessa förändringar för att välkomna en nya era inom mobilitet. När transport som koncept omvärderas i grunden så måste däcken följa med i utvecklingen. Därför utvecklar Goodyear ett luftfritt däck som stöder framtiden inom multimodala transporter, samtidigt som beaktning tas till hållbar utveckling.
Även om luftfyllda däck alltid kommer ha sin plats så behövs det olika lösningar för olika tillämpningsområden. Autonoma fordon kan till exempel dra nytta av den underhållsfria aspekten som ett luftfritt däck bidrar med, medan ett traditionellt däck fortfarande kan vara en bättre lösning för andra fordon.
Vad är icke-pneumatiska däck för något?
Ett icke-pneumatiskt däck är kort och gott ett däck som inte använder luft, och därför kallas de ofta för luftfria däck. Goodyears icke-pneumatiska däck tillverkas från tre komponenter: slitbana, anslutande nät och hjulet. Det anslutande nätet är den stora skillnaden jämfört med traditionella däck, då det är dess struktur i kombination med slitbanan som håller upp fordonets vikt och ger en responsiv känsla.
Michael Rachita, Goodyears Senior Program Manager för icke-pneumatiska däck förklarar:
– Ett icke-pneumatiskt däck är i det här fallet en teknisk struktur. Det är inte en bestämd konstruktion, alla luftfria däck anses vara icke-pneumatiska. Tänk dig hjulen på ett tåg. De är tunga och tillverkade i stål. Detta är ett icke-pneumatiskt däck. Om vi sätter en gummiring runt ett vagnshjul i trä så har vi ytterligare ett icke- pneumatiskt däck.
– Det som vi har skapat är dock särskilt konstruerat för att tillåta uppspänning och upphängning av fordonets vikt från toppen. Detta måste man ha för att få samma följsamma och responsiva känsla som man får från ett luftfyllt däck.
Fördelarna med luftfria däck
- Underhållsfri drift
- Ökad komfort vid tunga laster
- Tillförlitlighet
När vi rör oss mot en framtid där autonoma fordon blir allt vanligare, och många städer erbjuder strategier för transport-as-a-service (TaaS), så är det väldigt viktigt att ha underhållsfria däck. Man behöver inte kolla däcktrycket på luftfria däck, vilket tar bort behovet av regelbundna kontroller. Strukturen på Goodyears icke- pneumatiska däck innebär dessutom att ett fordon kan fortsätta köra även om det uppstått ett problem.
– Redundans är viktigt. Ta autonoma pendlingsfordon till exempel. De har LiDAR och de har GPS, och om dessa inte funkar så har de optiska kameror som backup. Detta innebär att det finns flera backupsystem som ser till att fordonet alltid presterar. När ett däck innehåller luft så finns det inget backupsystem. Om luften snabbt går ur däcket eller om däcket drabbas av ett integritetsproblem så stannar fordonet och kan inte köra vidare.
Med ett icke-pneumatiskt däck slipper man detta. Tack vare den anslutna nätstrukturen kan däcket fungera som vanligt även om det råkar ut för problem. Rachita förklarar vidare:
– Den luftfria strukturen innebär att vi kan tappa flera av de anslutande elementen medan däcket kan fortsätta rulla i flera mil utan bekymmer.
Passagerarkomforten är också viktig, och även om vissa tror att ett luftfritt däck innebär en guppigare åktur så stämmer det inte.
– Komfort är ett av de områden där luftfria däck har en tydlig fördel. Du kan faktiskt köra med högre last och samtidigt bibehålla en bättre responsivitet jämfört med ett däck med luft.
Vad driver den här innovationen?
Drivkraften bakom dessa innovationer är Goodyears vision om en hållbar framtid som omfattar multimodala transportformer där olika fordon samexisterar. Även om däck med luft inte kommer att försvinna inom en snar framtid så bidrar luftfria modeller med många nya möjligheter. När transportsektorn snabbt förändras behövs det tekniska innovationer för alla delar av fordonet, inklusive däcken.
När traditionellt bilägande, delade mobilitetstjänster och autonoma fordon alla potentiellt samsas ute på vägarna så kan luftfria däck höja gångtiden, prestandan och komforten. Autonoma pendlingstjänster jobbar inom ett litet, begränsat område – såsom en stadskärna – och Goodyear har i samma anda utformat luftfria däck för att passa ett specifikt behov.
– När prestandan ökar för mobilitetssektorn ökar också gångtiden, vilket innebär att flottorna alltid är i rörelse.
Även om gångtid är viktigt så är det inte det enda området som driver Goodyears arbete med icke-pneumatiska däck.
– Det finns också en hållbarhetsaspekt. Det handlar inte bara om prestanda. Många konventionella däck tas tyvärr ur drift alldeles för tidigt i livscykeln på grund av saker som punkteringar eller problem som kunde ha förhindrats – såsom undertryck när man inte regelbundet pumpar däcken.
Icke-pneumatiska däck kommer dock inte tas ur drift av dessa anledningar, vilket minskar avfallsströmmen för däck.
Utvecklingsprocessen
Goodyear jobbar med att utveckla DOT-godkända tillämpningar för den här tekniken, men det ligger en bra bit in i framtiden då företaget fortfarande arbetar med olika tekniska iterationer av de luftfria däcken. Däcktester på autonoma fordon och sista milen-leveransrobotar ger Goodyear möjligheten att ständigt fortsätta innovera när det kommer till konstruktion, material och tillverkningsprocesser. I takt med att e- mobilitetssektorn utvecklas och multimodala transporttyper blir allt vanligare så ger detta oss en möjlighet att testa däcken i helt nya miljöer.
– Utvecklingsarbetet för icke-pneumatiska däck på Goodyear ingår i det ambitiösa tekniska målet om att utveckla det första underhållsfria däcket med 100 procent hållbara material på marknaden innan 2030, avslutar Rachita.
Även om pneumatiska däck fortfarande kommer ha en ledande roll i framtiden så är utvecklingen av nya däck för specifika mobilitetsapplikationer nästa steg för bilbranschen. Goodyears luftfria däck kommer att erbjuda en hållbar lösning som formar hur vi förflyttar oss i framtiden.