Slitagepartiklar från däck är i genomsnitt lika stora som ett mänskligt hårstrå (100 µm) och bildar en komplex blandning av däckgummi (50 procent), mineraler och andra vägkomponenter (50 procent). För att bättre kunna förstå sig på dessa partiklar är det viktigt att använda tillförlitliga, reproducerbara och standardiserade mätningar.
Michelins nya studie har kvantifierat antalet slitagepartiklar från däck som bidrar till luftföroreningar, det vill säga partiklarna PM10 och PM2,5, även kallade mikropartiklar. Siffror för dessa partiklar har aldrig verifierats genom så exakta experimentella mätningar förut. De inledande resultaten visar att bland de partiklar som släpps ut är i genomsnitt 1,3 procent PM10 och 0,16 procent PM2,5, vilka har benägenheten att finnas i suspension i luften.
Denna exakta kvantifiering är viktig för att Michelin ska kunna öka förståelsen för sambandet mellan däcket, vägen och körsättet, men även för myndigheter som ansvarar för bedömningar av föroreningar i stadsmiljö. Dessa data är avgörande för utformningen av simuleringsmodeller för mätning av luftkvalitet.
Michelin har gjort sitt system för analys av utsläppspartiklar tillgängligt för däckbranschen och för ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers'' Association). ETRMA kommer att genomföra en mätningskampanj i större skala med hjälp av en oberoende tredje part. Den kommer att lanseras under 2024, under en period på cirka 18 månader.
Michelins strategi kompletterar Euro7-standarden
Euro7-standarden, som nyligen har antagits av EU-kommissionen, kommer inom kort att fastställa gränsvärden för däckslitage för att minska mängden partiklar som släpps ut i Europa. Denna förordning har en egen testmetod för att kvantifiera alla slitagepartiklar från däck och väg, i gram per kilometer per transporterat ton. Det gör det möjligt att mäta totala utsläpp i mycket stor skala för alla däck på marknaden. De däck som inte uppfyller standarden kommer inte längre att kunna säljas på marknaden.
Michelin har sedan länge förespråkat denna förordning och arbetar med en kompletterande strategi för att öka sin förståelse i frågan.
20 år av forskning på slitagepartiklar och minskat däckslitage
Sedan 2005 har många av Michelins forsknings- och utvecklingsanläggningar arbetat för att få en bättre förståelse för slitagepartiklar för att kunna minska utsläppen. För att uppnå detta förlitar sig Michelin både på sin kunskap om material och på en utvecklingsstrategi som genom historien varit inriktad på att optimera användningen av material. Detta har bidragit till en minskning av partikelutsläppen från Michelin-däck med 5 procent mellan 2015 och 2020, med fortsatta förbättringar därefter.
I slutet av 2023 tillkännagav Michelin skapandet av ett gemensamt laboratorium med CNRS och University of Clermont Auvergne: ”BioDLab”. Dess uppdrag är att förstå den biologiska nedbrytningen av slitagepartiklar för att sedan utveckla verktyg för att hitta nya konkreta lösningar som kan göra dem bioassimilerbara av miljön.