Elbilsägare har generellt sett högre krav på rullmotståndet i däcken än den traditionella bilägaren, eftersom de är måna om att få ut så lång räckvidd som möjligt ur varje laddning. Detta jobbas det hårt med i branschen, inte bara gällande däck som specifikt är avsedda för elbilar, utan generellt i alla segment.
Michelin och Nokian erbjuder idag renodlade däck som är speciellt framtagna för elbilar medan Continental har jobbat med att förbättra egenskaperna i alla sina däck för att kunna erbjuda ett bredare sortiment som även passar elbilar.
– Vi vill inte låsa fast elbilsägarna vid specifika elbilsdäck utan har utvecklat hela sortimentet, för både sommar och vinter, så att även de ska ha samma valmöjligheter som den som kör en bil med förbränningsmotor. För vissa är rullmotståndet och tysta däck viktigare medan andra fokuserar mer på exempelvis sportiga köregenskaper, därför vill vi att man ska kunna välja utifrån vad man själv tycker är viktigast, säger Per Linder, produktchef på Continental.
Continentals däck fabriksmonteras på många nya elbilar, bland annat från Audi, Polestar, Tesla och Volkswagen.
– Sex av de tio största elbilstillverkarna har valt Continental. Det är ett bevis på hur långt vi har kommit, säger Per Linder.
När det gäller EV-däck är varumärkeslojaliteten högre än för andra däcktyper.
– Michelins andel av marknaden för elfordons originalutrustning är 1,5 gånger vår totala marknadsandel och om vi bara tittar på BEV-segmentet är det mer än tre gånger vår totala marknadsandel. Konsumenterna är mer medvetna om sambandet mellan däckkvalitet och fordonsprestanda, säger Klas Lindén, produktchef på Michelin.
För en personbil står rullmotståndet för omkring en femtedel av energiförbrukningen.
Ett lättrullande däck sänker energiförbrukningen eftersom mindre mängder energi går förlorad i form av friktion och värme. Ett nytt däck har betydligt högre rullmotstånd än ett slitet däck. Det beror på att ett nytt däck har mer mönster (material) som innebär värmeuppbyggnad med energiförluster. Skillnaden i rullmotstånd mellan ett nytt och ett däck som har 1,6 millimeters mönsterdjup kvar är runt 25 procent. I energiförbrukning kan det göra en skillnad på sex till åtta procent.
– Det låga rullmotståndet sparar 0,21 liter bränsle per 10 mil och minskar kostnaden med cirka 1 000 kronor över däckets hela livslängd, säger Klas Lindén om det nya däcket Michelin e.Primacy som lanserats under 2021.
Nokian har nyligen presenterat sitt första dubbdäck som är utvecklat till elbilar. Sedan tidigare har Nokian också ett sommardäck som inte renodlat är ett elbilsdäck men som är utvecklat med elbilar i fokus.
– Ljudnivå och rullmotstånd är ofta det som konsumenterna efterfrågar men givetvis är säkerhet, stabilitet och lastindex också prioriteterat även när det gäller elbilar, säger Emil Sundholm.
– Rullmotstånd är något som vi jobbat mycket under de senaste åren på Nokian och jämfört med för fem-sex år sedan har vi sänkt rullmotståndet med åtta procent, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
Elbilar är ofta betydligt tyngre och när man väljer eller utvecklar däck till elbilar är det viktigt att säkerställa att däcket klarar den högre vikten. Ett tyngre fordon innebär en längre bromssträcka, vilket ställer stora krav på greppet. Högt vridmoment i en elbil gör också att full kraft överförs direkt till däcken, vilket påverkar slitaget.
– Det har varit en utmaning att hitta en bra kombination för snö och is och som samtidigt ger bra stabilitet och lågt motstånd. Jag tycker vi har hittat en väldigt bra lösning. Även elbilsägare vill och behöver kunna med dubbdäck. Det har varit en efterlängtad produktlansering, säger Emil Sundholm, Nokian Tyres.
Michelin har två elbilsdäck, ett för ”vanliga” elbilar och ett för eldrivna prestandabilar.
– För Michelin är det viktigaste att erbjuda våra kunder den bästa övergripande prestandakompromissen, vilket är en stor utmaning. Att designa däck är alltid en fråga om kompromisser av prestanda. Med Michelins nya produkter utvecklade för elbilar kan vi erbjuda elbilskunderna ett lågt rullmotstånd tillsammans med hög säkerhet och livslängd. Att sänka rullmotståndet i däcken är en viktig del i Michelins hållbarhetsstrategi som direkt avspeglar sig i fördelar för kunden, säger Klas Lindén.
Utvecklingen av däck till elbilar skiljer sig inte från utvecklingen av övriga däck i någon större mening, enligt de tre däcktillverkarna. På sikt kommer däcken att få fler och fler smarta funktioner genom inbyggda sensorer som kan läsa av väglag, lufttryck och kommunicera med föraren.
– Från Continental tittar vi bland annat på självkörande fordon som ett framtidskoncept och har tagit fram ett prototypdäck som själv mäter mönsterdjup och som kan höja och sänka lufttrycket beroende på underlag. Det ligger dock långt fram i tiden.