Det finns många säkerhetsaspekter att förhålla sig till vid hjulhantering. I en verkstad är det viktigt att ha utbildad personal, korrekta rutiner och pålitliga verktyg för såväl skifte som efterföljande hjulhantering. Förflyttning och magasinering av tunga hjul kan innebära stora risker, om det sker på fel sätt. Fram tills nu har det dock inte funnits några riktlinjer för hur det bör gå till, eller hur ett säkert hjulställage bör vara utformat.
Den nya standarden för däckhotell har tagits fram av de svenska utrustningsleverantörerna Svenska lager och Vaggeryds maskin, egenföretagaren Anders Gradeen, Svenska institutet för standarder (SIS) och Materialhanteringsgruppen. Idén kom från Svenska lagers vd Fredrik Ligneskog, som kontaktade Anders Gradeen, tidigare verksam inom hälsa- och säkerhetsfrågor på Euromaster, för att diskutera saken vidare.
– Fredrik ville öka säkerheten i branschen och fick snabbt med mig på tåget. Jag utsågs till ordförande i den tekniska kommittén TK218/AG1 och har därefter varit mest drivande i att utforma och få igenom standarden, berättar Anders Gradeen.
Standarden, som nu är ute på remiss, behandlar krav och rekommendationer för hur liggande hjulstaplar bör hanteras och förvaras på däckhotell. Skrivningen går bland annat igenom belastningstoleranser för olika typer av ställage för liggande hjulstaplar, hur stort hanteringsutrymmet för i- och urlastning av hjulstaplarna bör vara och rekommenderad bredd för gångarna mellan rader av hjulställage.
– Det har tidigare förekommit en del varianter och hemmabyggen av hjulställage, där man har gått på känsla och ibland till och med svetsat själv. Nu kommer däckfirmor eller kedjor istället att kunna säga redan vid upphandling av ställage att de vill ha det enligt standarden. Det kommer att öka förutsättningarna för säker hantering från start. Sedan innehåller standarden också rekommendationer för hur ställagen bör användas, säger Anders Gradeen.
Införandet av standarden är med andra ord en förhoppning om att säkerheten i branschen ska öka. Huruvida den kommer att användas återstår dock att se, eftersom den kommer att vara frivillig att följa.
– Det kommer inte att finnas något krav på att använda standarden. Valet är upp till varje enskild aktör. Hamnar man i inspektion hos Arbetsmiljöverket så kan det dock vara till stor fördel att visa att man har byggt enligt standarden och arbetar enligt den. Det skapar trovärdighet för företaget, säger Anders Gradeen.
Euromaster välkomnar standarden
Några som är intresserade av arbetet med standarden och som prioriterar säkerhetsarbete i sin dagliga däckhotellsverksamhet är Anders tidigare arbetsgivare Euromaster. Vid ett besök på deras anläggning i Kista berättar deras regionchef Anneli Dyrstedt om företagets säkerhetsrutiner.
– Vi utbildar alla som arbetar i våra däckhotell. Att köra truck och lasta i och ur hjulstaplarna ur hjulställagen är ett stort ansvar. Staplar som välter från hög höjd är livsfarligt. En sak vi gör för att minimera riskerna är att sopa golvet noggrant och ofta. Vi vill inte riskera att trucken kör på ett gruskorn, säger hon.
Vidare berättar hon att en av de största utmaningarna som däckhotellen står inför är att hjulen blir allt större och tyngre, något som ställer ytterligare krav på säkra ställage.
– Vi har inte läst utkastet för den nya standarden än men tycker det är bra att frågan lyfts. Säkerhet på däckhotell behöver tas på större allvar med tanke på de risker som finns. Vi för vår del gör allt vi kan för att minimera riskerna och välkomnar alla initiativ som gör detsamma, säger Anneli Dyrstedt.
Freddy Jensen, säkerhetsansvarig på Euromaster Sverige, instämmer i det Anneli Dyrstedt säger.
– Euromaster står för säkerhet i alla led. Den nya standarden kommer att underlätta avsevärt vid upphandling av nya hjulställage. Därför kommer vi enbart att arbeta med leverantörer som lever upp till säkerhetsrekommendationerna framöver. Seriöst standardiserat säkerhetsarbete är det bästa för alla inblandade, säger han.
Tyck till om remissförslaget
Standarden är som tidigare nämnt ute på remiss. Du som vill tycka till kring den kan göra det HÄR. Remissperioden avslutas den 9 april 2024.