Per Laikmets, platschef på Euromaster i Kista, Anders Gradeen, ordförande för arbetsgruppen för SIS-standarden och Anneli Dyrstedt, regionchef på Euromaster.

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

I december miste fem byggarbetare livet i en tragisk arbetsplatsolycka i Stockholm. Händelsen fick stor uppmärksamhet i media och nu har regeringen beslutat att göra fler oanmälda arbetsplatsinspektioner under 2024. Några som tar arbetsmiljön på däckhotell på allvar är arbetsgruppen bakom en ny svensk standard, som ska publiceras under året.

Det finns många säkerhetsaspekter att förhålla sig till vid hjulhantering. I en verkstad är det viktigt att ha utbildad personal, korrekta rutiner och pålitliga verktyg för såväl skifte som efterföljande hjulhantering. Förflyttning och magasinering av tunga hjul kan innebära stora risker, om det sker på fel sätt. Fram tills nu har det dock inte funnits några riktlinjer för hur det bör gå till, eller hur ett säkert hjulställage bör vara utformat.

Den nya standarden för däckhotell har tagits fram av de svenska utrustningsleverantörerna Svenska lager och Vaggeryds maskin, egenföretagaren Anders Gradeen, Svenska institutet för standarder (SIS) och Materialhanteringsgruppen. Idén kom från Svenska lagers vd Fredrik Ligneskog, som kontaktade Anders Gradeen, tidigare verksam inom hälsa- och säkerhetsfrågor på Euromaster, för att diskutera saken vidare.

– Fredrik ville öka säkerheten i branschen och fick snabbt med mig på tåget. Jag utsågs till ordförande i den tekniska kommittén TK218/AG1 och har därefter varit mest drivande i att utforma och få igenom standarden, berättar Anders Gradeen.

Standarden, som nu är ute på remiss, behandlar krav och rekommendationer för hur liggande hjulstaplar bör hanteras och förvaras på däckhotell. Skrivningen går bland annat igenom belastningstoleranser för olika typer av ställage för liggande hjulstaplar, hur stort hanteringsutrymmet för i- och urlastning av hjulstaplarna bör vara och rekommenderad bredd för gångarna mellan rader av hjulställage.

– Det har tidigare förekommit en del varianter och hemmabyggen av hjulställage, där man har gått på känsla och ibland till och med svetsat själv. Nu kommer däckfirmor eller kedjor istället att kunna säga redan vid upphandling av ställage att de vill ha det enligt standarden. Det kommer att öka förutsättningarna för säker hantering från start. Sedan innehåller standarden också rekommendationer för hur ställagen bör användas, säger Anders Gradeen.

Införandet av standarden är med andra ord en förhoppning om att säkerheten i branschen ska öka. Huruvida den kommer att användas återstår dock att se, eftersom den kommer att vara frivillig att följa.

– Det kommer inte att finnas något krav på att använda standarden. Valet är upp till varje enskild aktör. Hamnar man i inspektion hos Arbetsmiljöverket så kan det dock vara till stor fördel att visa att man har byggt enligt standarden och arbetar enligt den. Det skapar trovärdighet för företaget, säger Anders Gradeen.

Euromaster välkomnar standarden

Några som är intresserade av arbetet med standarden och som prioriterar säkerhetsarbete i sin dagliga däckhotellsverksamhet är Anders tidigare arbetsgivare Euromaster. Vid ett besök på deras anläggning i Kista berättar deras regionchef Anneli Dyrstedt om företagets säkerhetsrutiner.

– Vi utbildar alla som arbetar i våra däckhotell. Att köra truck och lasta i och ur hjulstaplarna ur hjulställagen är ett stort ansvar. Staplar som välter från hög höjd är livsfarligt. En sak vi gör för att minimera riskerna är att sopa golvet noggrant och ofta. Vi vill inte riskera att trucken kör på ett gruskorn, säger hon.

Vidare berättar hon att en av de största utmaningarna som däckhotellen står inför är att hjulen blir allt större och tyngre, något som ställer ytterligare krav på säkra ställage.

– Vi har inte läst utkastet för den nya standarden än men tycker det är bra att frågan lyfts. Säkerhet på däckhotell behöver tas på större allvar med tanke på de risker som finns. Vi för vår del gör allt vi kan för att minimera riskerna och välkomnar alla initiativ som gör detsamma, säger Anneli Dyrstedt.

Freddy Jensen, säkerhetsansvarig på Euromaster Sverige, instämmer i det Anneli Dyrstedt säger.

– Euromaster står för säkerhet i alla led. Den nya standarden kommer att underlätta avsevärt vid upphandling av nya hjulställage. Därför kommer vi enbart att arbeta med leverantörer som lever upp till säkerhetsrekommendationerna framöver. Seriöst standardiserat säkerhetsarbete är det bästa för alla inblandade, säger han.

Tyck till om remissförslaget

Standarden är som tidigare nämnt ute på remiss. Du som vill tycka till kring den kan göra det HÄR. Remissperioden avslutas den 9 april 2024. 

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår