Dubbdäckens uppruggning av vägbanan motverkar polering och är nödvändig för alla trafikanters säkerhet, samtidigt som däcktypen frigör vägpartiklar i högre utsträckning än dubbfria däck.

"I dagsläget finns inget rimligt sätt att uppfylla vägfriktionskraven vintertid som kan kompensera för det jobb som dubbdäcken utför", säger Mattias Hjort, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

Dubbdäck framhålls ofta som det säkraste däckalternativet vid vinterväglag, eftersom de biter tag i och ruggar upp underlaget. Slitaget de orsakar på vägbanan motverkar polering och är nödvändigt för alla trafikanters säkerhet, men det frigör också väg- och gummipartiklar. Däcksnack har undersökt om det finns något alternativ till dubbdäck och hur det eventuellt skulle kunna påverka miljön.

Däck och dess relation till underlaget är ett komplext förhållande. I Sverige är de största vägarna belagda med en av de hårdaste asfaltstyperna i världen, främst för att underlaget ska vara slittåligt och för att behovet av att åka ut och genomföra underhållsåtgärder ska minimeras. Dubbdäcken som rullar på vägarna vintertid spelar en viktig roll i att säkerställa att vägfriktionen ligger på en bra nivå.

– Det har gjorts undersökningar för att se hur låg dubbdäcksanvändning man skulle kunna ha utan att det skulle påverka säkerheten vintertid. I Norge kom man fram till att det krävs cirka 20-50 procent dubbdäck för att ha tillräckligt bra friktion, beroende på vädret. När antalet dubbdäck blev färre kunde man se att antalet olyckor ökade. I ett exempel från Japan där man testade att förbjuda dubbdäck helt blev isen på vägarna så pass hal att det blev rent av farligt för både bilister och fotgängare att vistas i trafiken, berättar Mattias Hjort, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). 

Förra året genomförde VTI en undersökning om vägpolering i Stockholmsregionen, där de upptäckte att problematiken hade vuxit och börjat bli mer vanligt förekommande. Friktionsmätningar genomfördes bland annat på E4:an och olika infartsleder. På nio av tolv sträckor nådde friktionen sommartid inte upp till Trafikverkets gränsvärde, på minst en 20 meters-sektion. Längs två av de tolv uppmätta sträckorna visade sig friktionen vara under gränsvärdet över hela sträckan.

– Trafikvolymen på de mest trafikerade vägarna har ökat, samtidigt som dubbdäcksanvändningen har minskat betydligt de senaste tio åren och dagens dubbdäck är konstruerade för att minska slitaget på vägbeläggningen. Detta tillsammans med att antalet friktionsdäck har ökat gör att vägarna poleras i högre grad idag än vad de har gjort tidigare, säger Mattias Hjort.

Den största kritiken mot dubbdäck är att de river upp vägpartiklar. Hur stort är det problemet enligt er forskare?

– Dubbdäckens uppruggning av underlaget leder till ett stort slitage av vägarna. Trafikverket har uppskattat att däcktypen står för drygt 7 procent av det årliga vägunderhållningsbehovet, vilket innebär en stor ekonomisk kostnad. Negativa hälsoeffekter från slitagepartiklarna uppstår främst i tätorter, där höga partikelhalter hänger ihop med mycket trafik och dålig ventilation. På vissa platser har man beslutat att införa dubbdäcksförbud för att få ner partikelhalterna i utomhusluften. Hornsgatan, Fleminggatan och Kungsgatan är några exempel i Stockholm. Få känner dock till att det finns högre koncentrationer av slitagepartiklar nere i Stockholms tunnelbana än i utomhusluften. Slitage av bromsar, hjul och räls orsakar det och eftersom systemet ligger under jord blir det svårt att ventilera tillräckligt. Dock gäller inte gränsvärdena i tunnelmiljöer. Andra källor till partiklar ovan jord är förbränningsmotorer som släpper ut avgaspartiklar och däck som sliter gummipartiklar. Mätningar från oss på VTI antyder att gummit i dubbfria vinterdäck slits snabbare jämfört med gummit i dubbdäck. Det generella slitaget från däck är också högre på elbilar än på bilar med förbränningsmotorer, säger Mattias Hjort.

Hur påverkas vi av de här partiklarna?

– Vägslitagepartiklarna från dubbdäck (PM10) är relativt stora och leder främst till problem med andningsorganen. Korttidsexponering av höga halter kan orsaka andningsbesvär och andra luftvägssymtom. Långtidsexponering kan leda till allvarligare lungsjukdomar och mindre partiklar kan spridas vidare i kroppen och orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, säger Mattias kollega Mats Gustavsson, även han forskare på VTI.

– När det gäller gummipartiklar, vilka genereras av dubbfria såväl som dubbade däck, så är frågan om effekter på ekosystem och levande varelser väldigt komplex. Det kommer nog att ta många år innan man har en någorlunda klar bild. Just nu är det stort forskningsfokus på ett ämne som heter 6PPD som används i däckgummi och som när det reagerar bildar 6PPD-quinon, vilket är giftigt för vissa organismer, så som vissa fiskarter. Det ämnet bryts ner när det exponeras för naturligt ljus, till ungefär hälften av sin storlek på en månad, enligt en studie från Science of The Total Environment. Ännu har man inte lyckats klarlägga om det finns fler farliga ämnen i däck, hur de i så fall lakas ur partiklarna och vilka effekter de har. Det behövs mycket forskning för att bygga bättre kunskap.

Vad skulle alternativet till dubbdäck vara och hur bra skulle det vara för miljön?

– Alternativet för bilister idag är dubbfria vinterdäck. Båda däcktyperna är källor till gummipartiklar, men eftersom dubbdäcken skapar desto mer vägpartiklar så skulle det vara en vinst för luftkvaliteten om antalet dubbdäck minskade. På lång sikt skulle man kunna använda mindre slitstarka och poleringsbenägna material i vägbeläggningen om dubbdäcken försvann. Vid ett dubbdäcksförbud skulle det dock inte vara möjligt att genom ökad vinterväghållning kompensera för den is- och snöruggning som dubbarna står för. Dubbfria däck polerar vägarna både när marken är bar och isbelagd, ännu mer vid start och stopp. Värst blir det oftast vid korsningar och busshållplatser, där behovet av bra grepp är som störst. Sandning och grusning är ett sätt att öka friktionen, men det nöter också på vägen och genererar vägpartiklar, så det är inte heller särskilt bra för miljön. I dagsläget finns inget rimligt sätt att uppfylla vägfriktionskraven vintertid som kan kompensera för det jobb som dubbdäcken utför, säger Mattias Hjort.

Finns det några innovationer som motverkar utsläppet av däckpartiklar?

– Dagens dubbdäck utformas för att slita allt mindre på vägarna. I och med införandet av ett standardiserat vägslitagetest i Finland kan däcktillverkarna utveckla innovativa dubblösningar som sliter mindre, men som tidigare inte varit tillåtna. Prototyper på däck med infällbara dubbar har ibland demonstrerats, men de har hittills visat sig för dyra att tillverka. Man har också framgångsrikt jobbat med metoder för att binda vägdamm för att minska partikelnivåerna i luften. När det gäller gummipartiklar så finns det nya innovativa idéer för att minska spridningen. I England har det gjorts försök med en typ av partikelfälla, som kopplas på bilen vid däcken och fångar upp däckpartiklar med hjälp av elektrostatisk teknik, säger Mattias och fortsätter:

– Relationen mellan däck och väg är för att sammanfatta det hela ett väldigt komplext förhållande. Vi fortsätter att forska på området, ta del av andras undersökningar och följa utvecklingen.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår