"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

Logistikkoncernen DSV använder punkteringsvätskan Ultra-Seal i däcken på sina lastbilar. De är också agenter för produkten i ett flertal länder och ser inte att den skulle orsaka några problem för däckbranschen, även om punkteringsvätska i lastbilsdäck ifrågasatts i både Danmark och Tyskland. DSV:s Equipment Deputy Manager Flemming Steiner tror att punkteringsvätska på sikt kommer att finnas i alla lastbilshjul eftersom antalet däckrelaterade incidenter minskar enligt företaget själva.

Ett år med Ultra-Seal i däcken på DSV:s trailers minskade antaletpunkteringar, däckexplosioner och slitbanskador med 75 procent. Däckens livslängd ökade med nästan 40 procent uppger DSV i sitt personalmagasin DSV Moves.Ultra-Seal är en av flera punkteringsvätskor som finns på marknaden. Den är utvecklad i USA och DSV är agenter för produkten i Kina, Australien och Indien, samt i Europa. Nästan 8 500 trailers i DSV-flottan har utrustats med punkteringsvätskan och innan utgången av 2018 räknar DSV med att koncernens samtliga fordon har Ultra-Seal i sina hjul. Alla nya fordon förses med vätskan innan de lämnar fabriken. DSV uppger att koncernen under förstakvartalet 2017 sparade cirka 370 000 euro genom färre utslitna däck och färre däckrelaterade incidenter jämfört med samma kvartal året innan. Søren Lund, Director DSV Equipment, förväntar sig att från 2019 ska den årliga besparingen vara en miljon euro (cirka 10Mkr SEK) efter kostnaderna för påfyllningen av vätskan. Men precis som i Sverige finns det även från däckbranschen i andra länder ett motstånd mot punkteringsvätska i trailerfordon. Det är Flemming Steiner, Euipment DeputyManager för DSV, väl medveten om.
– Debatten förekommer både här i Danmark och i Tyskland. Jag tror det beror på att detta är något nytt i Europa. I USA har punkteringsvätska använts i lastbilshjulsedan många år tillbaka och med tiden tror jag det kommer att användas av alla åkerier eftersom antalet punkteringar minskar, bilarna drar mindre bränsle och framförallt minskar olycksrisken.

Det finns de som menar att risken för en rejäl däckexplosion ökar med flera punkteringar i däcket. Hur märker användaren av fordonet att ett hjul har fått punktering?
– Vi rekommenderar våra egna förare och våra kunder som köper Ultra-Seal att kontrollera däcken regelbundet och om ett främmande föremål har genomborrat däcket behöver en professionell däckverkstad inspektera och åtgärda. Att kontrollera om däcket har fått en punktering är lika självklart som att kontinuerligt känna på hjulbultarna och spänna dessa för att inte orsaka olyckor.

Hur tas ”klägget” från vätskan bort när däcket ska återvinnas?
– Ultra-Seal är flytande och kan spolas ut med vatten, det behövs cirka 15-20 liter för att rengöra ett lastbilsdäck. Det utspädda rengöringsvattnet kan utan problem släppas ut i avloppsnätet. Ultra-Seal klassas inte som miljöfarligt.

Tester i Frankrike visade att återvinningsutrustningen havererade om det så bara var två procent däck med vätska som blandades med däck utan vätska. Vore det inte rimligt att märka däck med punkteringsvätska?
– Dessa tester är inget som jag har hört talas om och kan därför inte kommentera. Däck med Ultra-Seal har en märkning inne i däcket och är därmed lätta att upptäcka. Däcken går också att återanvända genom att sätta ny slitbana på dem.

Däckbranschen i Sverige menar att däck med punkteringsvätska inte kan återvinnas utan måste brännas. Då förloras värden för återvinning av gummi, stål och textilier som däck innehåller och som finansierar återvinningen. Vem står för den kostnaden?
– Däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som ”vanliga” däck när vätskan spolats ur.

Använder ni speciella däckverkstäder som vet hur de ska hantera däck med punkteringsvätska?
– Det finns inga större skillnader mellan hur man hanterar däck med eller utan Ultra-Seal. Vi har instruktionsvideos och processteg för däckverkstäder om det behövs.

Med tanke på alla fördelar och kostnadsbesparingar, är ni beredda att betala extra avgift till däckverkstäderna som hanterar däck med punkteringsvätska?
– Vätskan spolas ur däcket på mindre än en minut, så det är inget större mer arbete. Lastbilsföretagen betalar dessutom en extrakostnad för att få den injicerad.

En del däcktillverkare har reagerat och menar att de inte kan ta fullt garantiansvar för produkten efter att den harmodifierats, alltså att man har fyllt däcket med punkteringsvätska. Hur ser ni på det?
– Vi känner till detta. Men med Goodyear, Michelin och Bridgestone, för att nämna några stora namn, förblir garantin intakt med eller utan att använda punkteringsvätska. Vi tror att med tiden kommer alla däcktillverkare att acceptera detta.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår