Ett år med Ultra-Seal i däcken på DSV:s trailers minskade antaletpunkteringar, däckexplosioner och slitbanskador med 75 procent. Däckens livslängd ökade med nästan 40 procent uppger DSV i sitt personalmagasin DSV Moves.Ultra-Seal är en av flera punkteringsvätskor som finns på marknaden. Den är utvecklad i USA och DSV är agenter för produkten i Kina, Australien och Indien, samt i Europa. Nästan 8 500 trailers i DSV-flottan har utrustats med punkteringsvätskan och innan utgången av 2018 räknar DSV med att koncernens samtliga fordon har Ultra-Seal i sina hjul. Alla nya fordon förses med vätskan innan de lämnar fabriken. DSV uppger att koncernen under förstakvartalet 2017 sparade cirka 370 000 euro genom färre utslitna däck och färre däckrelaterade incidenter jämfört med samma kvartal året innan. Søren Lund, Director DSV Equipment, förväntar sig att från 2019 ska den årliga besparingen vara en miljon euro (cirka 10Mkr SEK) efter kostnaderna för påfyllningen av vätskan. Men precis som i Sverige finns det även från däckbranschen i andra länder ett motstånd mot punkteringsvätska i trailerfordon. Det är Flemming Steiner, Euipment DeputyManager för DSV, väl medveten om.
– Debatten förekommer både här i Danmark och i Tyskland. Jag tror det beror på att detta är något nytt i Europa. I USA har punkteringsvätska använts i lastbilshjulsedan många år tillbaka och med tiden tror jag det kommer att användas av alla åkerier eftersom antalet punkteringar minskar, bilarna drar mindre bränsle och framförallt minskar olycksrisken.
Det finns de som menar att risken för en rejäl däckexplosion ökar med flera punkteringar i däcket. Hur märker användaren av fordonet att ett hjul har fått punktering?
– Vi rekommenderar våra egna förare och våra kunder som köper Ultra-Seal att kontrollera däcken regelbundet och om ett främmande föremål har genomborrat däcket behöver en professionell däckverkstad inspektera och åtgärda. Att kontrollera om däcket har fått en punktering är lika självklart som att kontinuerligt känna på hjulbultarna och spänna dessa för att inte orsaka olyckor.
Hur tas ”klägget” från vätskan bort när däcket ska återvinnas?
– Ultra-Seal är flytande och kan spolas ut med vatten, det behövs cirka 15-20 liter för att rengöra ett lastbilsdäck. Det utspädda rengöringsvattnet kan utan problem släppas ut i avloppsnätet. Ultra-Seal klassas inte som miljöfarligt.
Tester i Frankrike visade att återvinningsutrustningen havererade om det så bara var två procent däck med vätska som blandades med däck utan vätska. Vore det inte rimligt att märka däck med punkteringsvätska?
– Dessa tester är inget som jag har hört talas om och kan därför inte kommentera. Däck med Ultra-Seal har en märkning inne i däcket och är därmed lätta att upptäcka. Däcken går också att återanvända genom att sätta ny slitbana på dem.
Däckbranschen i Sverige menar att däck med punkteringsvätska inte kan återvinnas utan måste brännas. Då förloras värden för återvinning av gummi, stål och textilier som däck innehåller och som finansierar återvinningen. Vem står för den kostnaden?
– Däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som ”vanliga” däck när vätskan spolats ur.
Använder ni speciella däckverkstäder som vet hur de ska hantera däck med punkteringsvätska?
– Det finns inga större skillnader mellan hur man hanterar däck med eller utan Ultra-Seal. Vi har instruktionsvideos och processteg för däckverkstäder om det behövs.
Med tanke på alla fördelar och kostnadsbesparingar, är ni beredda att betala extra avgift till däckverkstäderna som hanterar däck med punkteringsvätska?
– Vätskan spolas ur däcket på mindre än en minut, så det är inget större mer arbete. Lastbilsföretagen betalar dessutom en extrakostnad för att få den injicerad.
En del däcktillverkare har reagerat och menar att de inte kan ta fullt garantiansvar för produkten efter att den harmodifierats, alltså att man har fyllt däcket med punkteringsvätska. Hur ser ni på det?
– Vi känner till detta. Men med Goodyear, Michelin och Bridgestone, för att nämna några stora namn, förblir garantin intakt med eller utan att använda punkteringsvätska. Vi tror att med tiden kommer alla däcktillverkare att acceptera detta.