När Anders Hemström arbetade på en smidesmekanisk verkstad i början av 90-talet kom en däckhandlare och bad om svetshjälp för att reparera en aluminiumfälg. Han fick sin hjälp och kom snart tillbaka med fler fälgar. Så kom det sig att Anders och tre kompisar startade företaget lntera 1994.
— Vi hade ingen solklar affärsmodell men förstod att reparation av fälgar var något man skulle kunna livnära sig på, berättar Anders Hemström för däckdebatt.
Ide om komplett service
Firman startades i en liten lokal i Västberga där dom blev kvar i tio år. 2004 var lokalerna alldeles för trånga. Anders hade vid det laget löst ut sina kompisar ur firman och var ensam ägare. Han byggde ett för verksamheten anpassat hus i Länna söder om Stockholm. Där fanns plats både för försäljning, däckförvaring och fälgreparationer.
— Jag hade en ide om att kunna erbjuda komplett service till mina kunder. Saken var ju den att det allt oftare kom kunder som ville ha en fälg reparerad och samtidigt behövde nya däck till den. Då talar jag inte bara om nya fälgar utan också om gamla klassiska fälgar som krävde tidsenliga däck. Sådant lärde vi oss att fixa på lntera.
Bra jobb mellan säsongerna
Idag är lntera en däckhandlare bland många andra, men med den skillnaden att här finns det arbete med fälgreparationer mellan säsongerna. Och med en delvis lite exklusivare kundkrets. Det finns många hjul till exklusivare bilar i däckhotellet men merparten är till standardbilar.
— Vi har försäkringsbolagen att tacka för mycket av jobben. Idag när en ny fälg lätt kan kosta 5 000-10 000 kr blir det dyrt att byta till nytt vid en skada. Istället kan vi reparera fälgen för en tredjedel av pengarna - med ett resultat som inte går att skilja från den nya fälgen.
Försäkringsbolagen älskar idén med att reparera en fälg istället för att behöva betala för fyra nya, konstaterar Anders och berättar att det dessutom ofta inte ens finns några nya fälgar att få tag i.
Räddningen för många
Kunder från hela landet har upptäckt hans verkstad och kommer hit för att få hjälp när en fälg behöver repareras e!ler kanske bara lackeras om. Det blir allt vanligare att köpare av exklusiva bilar kommer på att färgen på fälgarna inte är exakt sådan som de vill ha den.
Aluminiumfälgarna började komma på 90-talet och sedan dess har de kommit på bred front. Ett tag var det populärt med "Split-fälgar", fälgar i två eller tre delar som var hopskruvade med specialskruv. Sådan skruv köper lntera från utlandet.
Splitfälgarna hade fördelen att de lätt kan breddas och få nytt utseende. De kom först på tävlingsbilar men spred sig till flera standardbilar, bland annat var de en tid vanliga på Volvos prestigemodeller. Anders Hernström berättar att när det är dags att renovera sådan fälgar så hamnar de oftast hos lntera där de högglanspoleras, får centrum lackerat och nya skruvar.
Rationell "produktionslinje"
Fälgrenovering är ett rent hantverk som kräver flera olika moment innan en fälg är klar. Därför har lntera byggt upp sin verkstad med stationer för de olika momenten. Och personalen lärs upp till att bli specialister på eller ett par moment - någon är bra på att rikta buckliga fälgar, en annan på att svetsa, en tredje på att lackera. Alla moment har förfinats genom åren.
Av någon anledning saknas det färgkoder för de färger som används på fälgarna. Det är ett dilemma som lntera löst genom att lämna fälgar till Akzo Nobel som scannat in dem för att få rätt färgbrytning. Efter flera år har lntera på så vis kunna lägga upp ett referensbibliotek med fälgfärger.
— Det är knepigt med färg. Silver är inte bara silver utan det kan skilja i pigmentstorlekar och en massa annat, och en del färger ska läggas på i flera skikt som förseglas var för sig, förklarar Anders. Men tillägger att han har lackerare som efter flera år ser direkt vilken färg det ska vara och hur den ska läggas på.
Massor av fakturor
När Däckdebatt kommer på besök är det full fart i verkstaden. En normaldag kan det komma in ett 30-tal nya jobb med en eller flera fälgar. lntera kan ha upp till 300 fälgar i produktion samtidigt och ytterligare ett par hundra som ligger färdiga i väntan på däck.
— Att hålla koll på det här är en riktig utmaning, men vi har ett bra system för att hålla koll på fälgar och däck och ett system för att bocka av klara jobb så att det kan gå iväg en faktura på studs, förklarar Anders Henström. Många fakturor blir det - lntera har ett tiotal anställda och omsätter 10-12 miljoner kronor om året.
— För ett par år sedan sålde jag både verkstad och fastighet till två av de anställda. Jag ville hitta köpare som kunde hantverket så det var en bra lösning. Nu jobbar jag vidare själv som konsult på verkstads- och fastighetssidan. Och bygger lite andra fastigheter här i trakten också, förklarar Anders.
SÅ LAGAS EN SKADAD FÄLG
- När en fälg kommer in skrivs den in i datasystemet och får en märkning som avslöjar dess identitet och vilka åtgärder den kräver.
- Fälgens skick kontrolleras. Den centreras på en maskin så att det går att fastställa om den är helt rund eller deformerad på något vis.
- Deformerade fälgar värms och riktas, med hydraulik först och sedan blir det finriktning med plastklubba.
- Metallskador i kanten eller på andra ställen repareras genom TIG-svetsning, följt av en första grov handslipning.
- Eventuella metallöverskott från svetsningen tars bort i en metallsvarv.
- Fälgen tvättas ren och lagningarna finslipas för hand med våtslippapper.
- Slutligen lackas fälgen, högglanspoleras och i förekommande fall avlägsnas lacköverskott från ytor som ska vara metallrena.