Wheelscannings mest avancerade lösning är integrerad i en hjultvätt från Svenska Lager, till vänster i bild.
Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion
Teknik
28 februari 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Wheelscanning Sweden AB
Tekniken för hjulskanning har utvecklats en hel del de senaste åren. Ett företag som har valt att satsa på lösningar med stereokamerateknik och artificiell intelligens är Wheelscanning Sweden AB, som nyligen lanserade en ny dubbdetekteringsfunktion.
På kort tid har Wheelscanning Sweden gjort sig ett namn inom däck- och bilhandeln. Deras lösningar för hjulskanning är utvecklade för att underlätta hjulhantering, spara tid och ge verkstäder större möjligheter till merförsäljning.
Bolaget grundades 2020, som en spinoff på SAAB och Svenska Lager. De har all tillverkning i Sverige och utgår från Värnamo, där huvudkontoret finns. I dagsläget är de fyra anställda.
– Vi försöker att ligga i framkant inom vårt fält. Våra smarta lösningar genererar detaljerad data som däck- och fordonsverkstäder kan dra stor nytta av. Detta ger också mervärde till konsumenten, säger Carl Holmander, vd.
Företaget har ett antal olika lösningar. Den mest avancerade är integrerad i en hjultvätt från Svenska Lager. Systemet skannar hjulen i liggande staplar om fyra och ger information om mönsterdjup, eventuellt snedslitage, fälgskador, märke, dimension och däckmodell. Hela processen med tvätt och skanning tar cirka fyra minuter.
Från och med i vår kommer systemet även att kunna avläsa om däcket är dubbat eller inte.
– Att detektera om ett däck är dubbat eller odubbat fyller för verkstaden flera användningsområden. Inte minst när det kommer till att skicka kallelser inför däckskifte, säger Carl.
Den nya dubbfunktionen kommer inte bara göra det möjligt att identifiera om däcket har dubbar eller inte. Funktionen kommer även att kunna se hur många dubbar som eventuellt har lossnat från däcket.
– Det är inte helt ovanligt att däck har dubbsläpp och ett dubbdäck utan dubbar har inte samma egenskaper som ett friktionsdäck, vilket man kanske kan tro. Dubbslitaget på de däck som sitter monterade på en bil bör därför inte skilja sig för mycket åt. Enligt STRO-boken bör det inte vara mer än 25 procents skillnad mellan det bästa och det sämsta dubbade däcket, säger Carl och avslutar:
– Den här funktionen kommer att kunna bidra till merförsäljning för verkstaden och givetvis också ökad trafiksäkerhet.