Wheelscannings mest avancerade lösning är integrerad i en hjultvätt från Svenska Lager, till vänster i bild.

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

Tekniken för hjulskanning har utvecklats en hel del de senaste åren. Ett företag som har valt att satsa på lösningar med stereokamerateknik och artificiell intelligens är Wheelscanning Sweden AB, som nyligen lanserade en ny dubbdetekteringsfunktion.

På kort tid har Wheelscanning Sweden gjort sig ett namn inom däck- och bilhandeln. Deras lösningar för hjulskanning är utvecklade för att underlätta hjulhantering, spara tid och ge verkstäder större möjligheter till merförsäljning.

Bolaget grundades 2020, som en spinoff på SAAB och Svenska Lager. De har all tillverkning i Sverige och utgår från Värnamo, där huvudkontoret finns. I dagsläget är de fyra anställda.

– Vi försöker att ligga i framkant inom vårt fält. Våra smarta lösningar genererar detaljerad data som däck- och fordonsverkstäder kan dra stor nytta av. Detta ger också mervärde till konsumenten, säger Carl Holmander, vd.

Företaget har ett antal olika lösningar. Den mest avancerade är integrerad i en hjultvätt från Svenska Lager. Systemet skannar hjulen i liggande staplar om fyra och ger information om mönsterdjup, eventuellt snedslitage, fälgskador, märke, dimension och däckmodell. Hela processen med tvätt och skanning tar cirka fyra minuter.  

Från och med i vår kommer systemet även att kunna avläsa om däcket är dubbat eller inte.

– Att detektera om ett däck är dubbat eller odubbat fyller för verkstaden flera användningsområden. Inte minst när det kommer till att skicka kallelser inför däckskifte, säger Carl.

Den nya dubbfunktionen kommer inte bara göra det möjligt att identifiera om däcket har dubbar eller inte. Funktionen kommer även att kunna se hur många dubbar som eventuellt har lossnat från däcket.  

– Det är inte helt ovanligt att däck har dubbsläpp och ett dubbdäck utan dubbar har inte samma egenskaper som ett friktionsdäck, vilket man kanske kan tro. Dubbslitaget på de däck som sitter monterade på en bil bör därför inte skilja sig för mycket åt. Enligt STRO-boken bör det inte vara mer än 25 procents skillnad mellan det bästa och det sämsta dubbade däcket, säger Carl och avslutar:

– Den här funktionen kommer att kunna bidra till merförsäljning för verkstaden och givetvis också ökad trafiksäkerhet.

Annons:
Annons:

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår