Forskarteamet undersöker om det är möjligt att sätta kamerautrustningen på drönare. Om det lyckas skulle de kunna skanna av större ytor på längre avstånd.

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

Körstil, däckgrepp och fordonsintegrerade säkerhetssystem – det finns massor av faktorer som påverkar trafiksäkerheten. På Mittuniversitetet forskar man på ett område som kommer att vara avgörande för att självkörande bilar ska kunna bli ett säkert färdmedel i Norden i framtiden.

Autonoma fordon spås vara en stor del av framtidens mobilitet, men för att de ska kunna köra säkert på gator runtom i världen krävs att ytterligare system utvecklas. Benny Thörnberg är forskare på Mittuniversitetet och en av hjärnorna bakom en kamerateknik som ska upptäcka ishalka. 

– De autonoma fordon som testas idag är utvecklade för soliga vägar i Kalifornien. Den dag som tekniken blir tillräckligt mogen och man ska börja att köra fordonen i nordiskt klimat måste man ha den här typen av mätteknik på plats. Drivsystemen måste ha information om väglaget, säger han. 

Mittuniversitets forskning började som ett doktorandprojekt i Östersund, där man tog fram en kamera som skulle sitta i en mast bredvid vägen och titta ner på en testyta. Syftet var att samla information om väglaget, som en slags road-side-sensor. Den vidareutveckling av tekniken som man sedan har tagit fram skannar av vägunderlaget för att generera data och statistik, bland annat till de bolag som underhåller vägarna. På så vis är det tänkt att de ska kunna åtgärda hala ytor och se till att vägen uppfyller friktionskraven. 

I dagsläget används tekniken i ett verkligt projekt, där Mittuniversitetet tillsammans med det Göteborgsplacerade företaget Klimator har byggt en autonom fyrhjulig motorcykel som ska gå på Örnsköldsviks flygplats och skanna av landningsbanan. Samma friktionsmätningsarbete har tidigare utförts med en släpvagnslösning som man har åkt och bromsat med för att bedöma underlaget. 

– Det nya sättet blir en mer industriell tillämpning, där man kommer slippa att gå ut fysiskt på banan för att göra mätningarna, säger Benny. 

Liknande fordonsburna vägfriktionsmätare finns på marknaden idag. Något som däremot är helt nytt är den vidareutveckling av forskningen som Benny fokuserar på. 

– Istället för att montera utrustningen på fordon, någon decimeter ovanför vägytan, undersöker vi möjligheterna att sätta utrustningen på drönare. Det skulle skapa stora möjligheter om vi kunde skanna av större ytor på längre håll, säger Benny och fortsätter:

– Utöver denna vidareutveckling har vi gett oss in på ett till område. Det projektet handlar om att dagens friktionsmätare bara mäter på ett smalt område precis framför fordonet. Vi vill att man ska kunna mäta framför hela fronten, för att få en bättre uppskattning. Utmaningen i båda de här projekten är att kamerorna vi jobbar med är dyra. För att kunna gå från en punkt till avbildat behöver man dessutom jobba mycket mer med tekniken.  

Större inhämtning av vägdata skulle generera mer träffsäker friktionsmätning. Benny berättar att det man samlar in idag är ett slags medelvärde av vägunderlaget på ett område.

– Det kan förstås finnas mer eller mindre hala fläckar på det område man mäter. Systemet måste därför vara snabbt på att anpassa sig och göra att fordonet börjar att bromsa ner på ett säkert sätt när det behövs. Att få ett helt vattentätt system för alla vägar kommer att vara svårt. Någon kommer alltid att köra först på varje isfläck, säger Benny. 

Vilka är de främsta insikterna ni har fått under arbetet?

– Att det här är en mätteknik som har framtiden för sig och kommer att bli oerhört viktig i framtidens autonoma fordonslandskap. Vi har också insett att vi kanske inte behöver vara så rädda för att mätsystemen kan komma att kosta mer än dagens fordonsmonterade lösningar. Om trenden går från att äga fordon till att köpa mobilitetstjänster, likt taxi eller buss, så behöver infrastrukturen hänga med. Med standardiserade mätsystem kan vi öka säkerheten på vägen. 

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår