Potthål bildas när vatten sipprar in i asfalten. När det fryser expanderar det och vidgar sprickorna. När isen sedan smälter drar sig beläggningen samman och lämnar luckor som förvärras av trafiken.
Klimatforskare förutspår att vi sannolikt kommer att se mer oförutsägbara vintrar med kraftigt varierande temperaturer i framtiden. Enligt klimatanpassning.se påskyndar klimatförändringarnas utveckling vägarnas försämring och ökar behovet och kostnaderna för underhåll.
Innovativa slitstarka däck
SUV:ar och elbilar har ökat i popularitet på senare tid, vilket har gjort fordonen på svenska vägar generellt sett är tyngre än för några år sedan. Utvecklingen bidrar till potthålsutmaningarna, enligt Nokian Tyres produktchef Emil Sundholm.
– Eftersom bilarnas genomsnittliga storlek och vikt ökar blir däckens slitstyrka ännu viktigare. När en tung SUV eller elbil träffar ett skarpt potthål är momentumet större och risken för skador ökar. Detta är något vi måste ta hänsyn till i däckutvecklingen. Å andra sidan rullar större däck också lättare över potthålen, säger han.
Som svar på utmaningarna utvecklar många däcktillverkares FoU-avdelningar teknologier som kan skydda förare från potthålsskador. Nokian Tyres, till exempel, tillsätter aramidfiber i gummiblandningen på sina SUV- och lätta lastbilsdäck.
– Aramid används av flyg- och försvarsindustrin. När materialet används i däck tillför fiberna exceptionell slitstyrka och punkteringsmotstånd. "Nokian Tyres Aramid Sidewall” teknologi har varit mycket framgångsrik för att förhindra däckskador, säger Emil.
Tips för att minimera potthålsproblem
Även om otur, i form av ett skarpt potthål, kan drabba oss alla finns det några saker som förare kan göra för att minimera risken för däckskador på våren.
– Att hålla avstånd till andra bilar är bra för att upptäcka vägskador och hinna reagera i tid. Vissa ger råd om att man ska öka hastigheten när man närmar sig ett potthål, men det bör man undvika, säger Emil.
Enligt Emil är det också fördelaktigt att ha rätt däcktryck för att hålla sina däck intakta om man råkar köra i ett potthål. Även mönsterdjupet påverkar däckens slitstyrka.
– Ett slitet däck har mindre gummi som skydd och går därför sönder lättare än ett nytt, förklarar Emil.
Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 3 millimeter för vinterdäck och 1,6 millimeter för sommardäck, men enligt Emil minskar de säkerhetsförbättrande egenskaperna för både vinter- och sommardäck vid runt 4 millimeter.