Att hålla avstånd till andra bilar, säkerställa korrekt däcktryck och köra med minst 4 millimeter mönsterdjup är några av expertens tips.

Expertens tips för att skydda dina däck mot potthål

Teknik

Varje vår förvandlar potthål nordiska vägar till guppiga hinderbanor. Som ett resultat är däck- och hjulskador, inklusive punkteringar, skärskador, bulor på däcksidan, skadade fälgar och hjulinställningsproblem vanliga vid denna tid på året. Dessutom kommer klimatförändringarna sannolikt att förvärra vägskadorna i framtiden. Här tipsar Nokian Tyres expert om hur du som bäst tar dig igenom våren utan däckskador.

Potthål bildas när vatten sipprar in i asfalten. När det fryser expanderar det och vidgar sprickorna. När isen sedan smälter drar sig beläggningen samman och lämnar luckor som förvärras av trafiken.

Klimatforskare förutspår att vi sannolikt kommer att se mer oförutsägbara vintrar med kraftigt varierande temperaturer i framtiden. Enligt klimatanpassning.se påskyndar klimatförändringarnas utveckling vägarnas försämring och ökar behovet och kostnaderna för underhåll.

Innovativa slitstarka däck

SUV:ar och elbilar har ökat i popularitet på senare tid, vilket har gjort fordonen på svenska vägar generellt sett är tyngre än för några år sedan. Utvecklingen bidrar till potthålsutmaningarna, enligt Nokian Tyres produktchef Emil Sundholm.

– Eftersom bilarnas genomsnittliga storlek och vikt ökar blir däckens slitstyrka ännu viktigare. När en tung SUV eller elbil träffar ett skarpt potthål är momentumet större och risken för skador ökar. Detta är något vi måste ta hänsyn till i däckutvecklingen. Å andra sidan rullar större däck också lättare över potthålen, säger han.

Som svar på utmaningarna utvecklar många däcktillverkares FoU-avdelningar teknologier som kan skydda förare från potthålsskador. Nokian Tyres, till exempel, tillsätter aramidfiber i gummiblandningen på sina SUV- och lätta lastbilsdäck.

– Aramid används av flyg- och försvarsindustrin. När materialet används i däck tillför fiberna exceptionell slitstyrka och punkteringsmotstånd. "Nokian Tyres Aramid Sidewall” teknologi har varit mycket framgångsrik för att förhindra däckskador, säger Emil.

Tips för att minimera potthålsproblem

Även om otur, i form av ett skarpt potthål, kan drabba oss alla finns det några saker som förare kan göra för att minimera risken för däckskador på våren. 

– Att hålla avstånd till andra bilar är bra för att upptäcka vägskador och hinna reagera i tid. Vissa ger råd om att man ska öka hastigheten när man närmar sig ett potthål, men det bör man undvika, säger Emil. 

Enligt Emil är det också fördelaktigt att ha rätt däcktryck för att hålla sina däck intakta om man råkar köra i ett potthål. Även mönsterdjupet påverkar däckens slitstyrka.

– Ett slitet däck har mindre gummi som skydd och går därför sönder lättare än ett nytt, förklarar Emil.

Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 3 millimeter för vinterdäck och 1,6 millimeter för sommardäck, men enligt Emil minskar de säkerhetsförbättrande egenskaperna för både vinter- och sommardäck vid runt 4 millimeter.

Vinterdäcket fyller 90 år

Teknik

09 oktober 2024

Ny teknik upptäcker lösa hjulbultar

Teknik

21 maj 2024

Åtta viktiga steg för ett säkert hjulskifte

Teknik

04 april 2024

Du använder väl lyftpuckarna?

Teknik

27 mars 2024

Michelin presenterar system för analys av små slitagepartiklar

Teknik

20 mars 2024

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår