Christina Makoundou och hennes kollegor håller på att utveckla ett tåligt och stötdämpande vägmaterial där volymen utgörs av minst 50 procent återvunnet däckgummi.
Nya möjligheter väntar vid horisonten
Teknik
10 oktober 2022
Text: Jonna Jansson Foto: Privat
Det håller på att tas fram nya recept på gummiasfalt, bland annat med en högre andel återvunnet däckgummi i.
– Målet med den forskning jag bedriver är att tillverka en mjukare asfalt för gång- och cykelbanor som ska minska skaderisken för gång- och cykeltrafikanter. Genom att ersätta jungfruligt material och minska överkonsumtion får vi också en lägre klimatpåverkan, säger forskaren Christina Makoundou.
Att blanda i däckgummi i vägar är inget nytt, men vanligtvis är andelen gummi väldigt låg. Utmaningen som Christina och hennes kollegor på University of Bologna, RISE och Svensk Däckåtervinning försöker att lösa är att skapa ett mycket stötdämpande material bestående av minst 50 procent återvunnet däckgranulat. Dessutom undersöker de sätt att lägga materialet utan att värma det, vilket om det lyckas skulle kunna reducera den risk de som lägger vägar utsätts för när de andas in asfaltsångor.
Christina berättar att det har varit en stor utmaning att utveckla ett nytt användbart material utan att ändra tillverknings- eller testningsprocessen.
– Att göra om allt hade varit enklare för att få fram ett optimalt material, men det är också viktigt att se till att materialet verkligen kan tillverkas och implementeras. Det ska vara enkelt att lägga asfalten, så vi har satsat på att göra stor förändring med små medel.
Ett flertal tester har genomförts, med olika typer av blandningar och bildäck. Idag kan receptet anpassas utefter vilken typ av däckgranulat som används. Forskarna har också lagt mycket krut på att se till att däckpartiklarna stannar i underlaget över tid.
– All plast som produceras släpper ifrån sig en liten andel kemikalier, till och med plastflaskor. Vi ville minimera det fenomenet i gummiasfalten och har efter noggranna studier hittat sätt att hålla oss under det europeiska gränsvärdet. För extra lång hållbarhet har vi också testat att lägga ett tunt lager av ett särskilt bindemedel ovanpå vägbanan. Hittills ser det ut att vara ett framgångsrikt koncept som inte nämnvärt påverkar hur hal ytan blir, säger Christina.
Christina berättar att materialet kommer fortsätta att forskas på och att målsättningen är att lägga flera längre sträckor under de närmsta åren. Därefter kommer fokus ligga på att övertyga kommuner i Sverige och Italien om att använda materialet, därefter andra länder och regioner. Förhoppningen är att gummiasfalten ska användas i stor skala inom fem till tio år.
Ser du att er typ av gummiasfalt skulle kunna användas även för bilvägar?
– Det material vi har tagit fram nu är särskilt utvecklat för gång- och cykelbanor. Bilvägar med gummiasfalt finns redan på olika håll i världen, dock inte med den höga andel gummi som det material jag forskar på. Med det sagt har däckgummi många egenskaper som gör sig bra i vägar generellt. Att använda återvunnet material borde vara målet i alla tillämpningar där det är möjligt, avslutar Christina.