Ett av de ultimata tecknen på att man kan sin sak när det kommer till bilar borde vara en förfrågan från Bobo Ericzén från Biltokig som samlar experter i olika bilbyggarprojekt – det ena galnare än det andra. Andreas Linder och Mikael Andersson på Rautamo Wheel Fashion i småländska Vimmerby kan sina fälgar och har varit med i Biltokigprojektet med den så kallade Muskelmercan.
Bilen är en Mercedes 250 S från 1967 som parats ihop med en Mercedes AMG E55 från 2000-talet. Tanken var att göra en klassisk bil med samma säkerhet, komfort och effekt som en modern bil har.
Hela chassit från E55:an användes, och hela karossen från Mercan från -67 sattes på det. Men det visade sig att chassit var lite för brett och att framvagnen inte riktigt fick plats inom ramarna för karossen. Biltokiggänget byggde ändå klart bilen och Bobo Ericzén berättar i en video där han pratar om projektet att han provkörde den nästan 800 mil. Den funkade finfint i svenska farter, men i högre fart på bana gick det inte lika bra. Trots att de gjorde specialbyggda plåtfälgar tog däcken i framskärmarna i svängarna.
Blev tipsad om Rautamo
Bobo Ericzén fick tips om att Andreas Linder på Rautamo var bra på fälgar. Andreas åkte och tittade på bilen och lade fram det drastiska förslaget att de skulle fundera på att bredda den. Först var Biltokiggänget inte sålda på idén, men sedan kom Bobo Ericzén att tänka på den så kallade röda suggan. Det var den första AMG:n, som två tekniker på Mercedes byggde ihop av en 300 SEL W109 och bland annat breddade. De tävlade sedan i långlopp med den och vann – till mångas förvåning.
– Jag kände att eftersom den bilen fanns i Mercedeshistorien var det helt okej att bredda, så vi gjorde det. Den färdiglackade, fina Mercedesen vi byggt på i ett år sågade vi sönder skärmarna på med hjälp av Henrik Larsson Customizing i Nyköping, och nu fick vi plötsligt plats med riktiga fälgar och riktiga däck, säger Bobo Ericzén i videon.
Tillverkas för hand
Fälgarna blev ett par Vossen ERA-1 med blankpolerat centrum och svart ytterbana. De byggdes i tre olika delar för hand i USA, där de också handpolerades och handlackades.
– Vi skulle ju kunna ha lagt på en hypermodern design och 20 tum, men det här är ju en klassisk bil så vi gick ner till 18 tum på fälgarna, men la in moderna element som till exempel färgsättningen för att bryta av, säger Andreas.
Normalt är det en leveranstid på 18-20 veckor på fälgar som de här, men när entusiaster träffar på andra entusiaster kan det gå undan.
– Det visade sig att de som ansvarade för detta på Vossen i USA var riktiga old school-fantaster som fastnade för projektet, så de tog av sin fritid för att jobba med detta så att bilen skulle bli klar i tid, säger Andreas.
”Den är magisk”
– Det här är ett bra bevis på att har man koll på hjul och däck, och framför allt jobbar med någon som har riktigt bra koll, då kan det bli fantastiska bilar och fantastisk prestanda. Så jag tänker att alla kanske borde börja tänka på chassi och däck och hjul, och sedan jobba sig upp därifrån, snarare än att börja med att tänka ”vänta nu, hur ska karossen se ut?”. Jag får väl erkänna att det var lite så jag gjorde, säger Bobo Ericzén i videon.
Efter premiärvisningen på en bilmässa ska bilen visas upp runt om i Sverige, bland annat hos Rautamo i Vimmerby, för att sedan skeppas över till USA.
– Bilen är så jädra frän, de fått med sig de bästa hantverkarna i landet på allt, den är magisk. Vi har levererat både större och mer avancerade fälgar än de här, men det här är helt klart det coolaste projektet vi varit med i, säger Andreas.
Fokus på att sticka ut
Rautamo Wheel Fashion Sverige startade i Vimmerby 2006, efter att Mikael Andersson fått kontakt med Niklas Rautamo som driver Rautamo Wheel Fashion i Finland. Mikael gillade konceptet och fick med sig Andreas Linder, som då jobbade på Bridgestone, på tåget. 2016 byggde de helt nya lokaler, och idag har de sex anställda och återförsäljare över hela landet. De samarbetar med Rautamo i Finland i vissa frågor, men är helt fristående som företag.Deras fokus ligger på att sälja fälgar som sticker ut och de har varit inblandade i flera olika coola projekt genom åren.
– Vi har dragit till oss uppmärksamhet från olika bilbyggare, vi är till exempel med i ett annat projekt med en som bygger en replika av just en röda suggan-Mercedes. Och senast i morse dök det upp en lokal kille här som gör fantastiska byggen, säger Andreas.
Elbilar ger ny marknad
Men även om de har samarbeten med entusiaster ligger deras fokus på däckfackhandeln.
– Vi har dels ett volymsegment som ska passa de flesta, men det som gör att vi sticker ut är att kunden kan få en helt unik setup när det gäller till exempel bredd, djup eller färg, säger Andreas.
Andreas tycker att intresset för fälgar har ökat på senare år.
– En ny bil är en stor investering för en privatperson nu och då vill man att bilen ska se bra ut. När nya bilar började levereras med lättmetallfälgar som standard trodde vi att marknaden skulle minska, men det gäller bara att hitta rätt kunder och rätt produkt till rätt sorts bil. Av det vi säljer från leverantören Vossen Wheels är till exempel 80 procent från custom-sortimentet, där man köper en fälg men anpassar den så att den sticker ut.
Elbilsmarknaden är också något man jobbar mer och mer mot.
– Omställningen i branschen har gått så fort att biltillverkarna har haft svårt att få fram fälgar till sina bilar så de har vänt sig till eftermarknaden, och där är ju vi, säger Andreas.