TEXT HENRIK NYGÅRD FOTO DANIEL ROOS
Ovanpå den historiska segern på Karlskoga Motorstadion vann PWR Racing, där Mikaela var en av fyra förare förra året, också teammästerskapet och kom tvåa i förarmästerskapet. Under säsongen hade Mikaela hjälp av Lisa Jonasson som förstemekaniker och Elina Svensson som däcktekniker. Så det var en stark trio tjejer som tillsammans med de övriga i teamet skapade framgångarna.
Första frågan till Mikaela är vilka känslor som gick igenom kroppen när hon vann det där historiska racet i Karlskoga den 19 augusti. Det finns en film på YouTube som visar känslorna i teamet.
Se filmen här om den historiska vinsten.
Både Lisa och Elina har klättrat upp lite på stängslet mot banan och när de ser Mikaela korsa mållinjen som vinnare brister de båda ut i glädjegråt. Det är lätt att förstå att det var ett extremt känslosamt ögonblick. För vägen dit innehöll både uppförsbackar och hinder. I första deltävlingen gick motorn sönder i Mikaelas bil. Och under de inledande tävlingshelgerna var hon upp mot åtta tiondelar efter de övriga, vilket i racing är en evighet. Att gå därifrån till att bara några veckor senare vinna ett race är en rejäl bedrift.
- När jag gick över mållinjen uppfylldes jag av en total glädje och tacksamhet över att få göra detta tillsammans med mitt team, säger Mikaela.
Men direkt efter segern lämnades det in en protest där det hävdades att PWR Racing inte följt reglementet vad gäller bilens avgassystem. PWR diskvalificeras och Mikaela blev av med segern. Efter några veckor avslog dock Svenska Bilsportsförbundets disciplinnämnd protesten och hon fick tillbaka segern.
- Jag trodde under hela processen på mitt team och de beslut som de tagit, då jag alltid varit och är övertygad om att de tar rätt beslut.
Varför är det då egentligen så märkvärdigt att en kvinna vinner en STCC-tävling? Mikaela har ju själv bevisat under säsongen att kvinnor är lika bra racerförare som män.
- Visserligen tävlar vi på lika villkor, men det handlar ändå om att bryta normer. Om vi var hälften kvinnor och hälften män skulle det förstås vara lika stor sannolikhet att en kvinna vann som en man. Men när man är ensam tjej så minskar ju den sannolikheten drastiskt.
- Egentligen går allt tillbaka ända till barn och go-cart. När jag själv började köra go-cart var vi 65 killar och 4 tjejer. Det är klart att många fler killar kommer fram som tävlingsförare då.
Men Mikaela tror att det hon själv och andra kvinnliga tävlingsförare åstadkommer på racerbanorna kommer ändra på det här så att fler tjejer vill och vågar börja med motorsport.
- Efter vinsten och uppmärksamheten som den gav så har jag fått väldigt många kommentarer från unga tjejer inom motorsporten som säger att jag är deras idol. Det är något som värmer väldigt mycket.
Har du genom åren mött mycket motstånd som kvinnlig tävlingsförare?
- Till och från skulle jag säga. Jag har fått både negativ och positiv kritik. I det stora är ju vi kvinnor en minoritet i motorbranschen. Och om du exempelvis som kvinna alltid hamnar sist så kommer folk ifrågasätta varför du ens är med och kör. Om det var en man misstänker jag att det inte skulle vara så.
- Som kvinna upplever jag att man måste bevisa mer för att bli accepterad och behandlad på lika villkor. När man väl kommit dit är det samma sak som för männen, men vägen till acceptans är ibland enligt min uppfattning längre än för en man.
Mikaela kommer från en familj där nästan alla har hållit på med racing. Och självklart är hon från Värmland, som de flesta andra framgångsrika namn inom motorsporten.
- Vi värmlänningar brukar säga att om vi är fyra så startar vi ett dansband och om vi är två så kör vi rally.
Mikaelas farfar, och i viss mån även farmor, körde rally. Morfar tävlade i nästan allt inom motorsport utan F1, bland annat vann han Paris-Dakkar. Han var också med och utvecklade quattro till Audi. Hennes mamma har kört rally och var även fabriksförare till Volvo. Pappa var rallyförare han med.
- Men själv tyckte jag inte alls om motorsport när jag var yngre, antagligen för att det nästan aldrig pratades om annat hemma. Och det var ingen som tvingade mig att börja med det heller. Istället höll jag bland annat på med gymnastik och dans.
Men till slut började hon med go-cart ändå, där hon tävlade under sju år fram till sista året på gymnasiet. Lite av en slump fick hon ett mail om en uttagning till Volkswagen Scirocco R-Cup tillsammans med FIA Women In Motorsport i Tyskland och blev uttagen till ett test.
- På uttagningen var alla jätteproffsiga. Själv hade jag lånat brorsans tävlingsoverall och kände mig verkligen som en underdog. Men jag slutade tvåa och fick möjlighet att börja tävla. Jag körde det mästerskapet i tre år fram till 2014.
Efter säsongerna i Scirocco R-Cup blev hon kvar i Tyskland och körde Audi Sport TT Cup och året därefter GT Masters. Säsongen 2017 var hon tillbaka i Sverige och gjorde premiär i STCC för PWR Racing.
När hon summerar årets säsong, som alltså är den andra i STCC, så kom hon resultatmässigt på tionde plats av 39 förare och därmed uppnådde hon också målsättningen att placera sig på topp-tio.
Vad gör dig till en bra förare?
- Det är nog att jag är väldigt jämn och att jag gör få misstag när jag är i mitt flow. Det är också nyckeln till framgång i racing, att hela tiden kunna åka på gränsen men inte passera den och göra misstag som leder till att man förlorar tid.
Och vad vill du utveckla?
- Att våga tro mer på mig själv och lita på att jag är snabb.
I mitten av januari stod det klart att Mikaela kommer att köra STCC för PWR Racing även denna säsong.
- Jag är väldigt glad över det fortsatta förtroendet både från PWR och teamets partners. Förra säsongen var en av de bästa, om inte den bästa, i min karriär. Både personligt och resultatmässigt. Jag hittade tillbaka till min glädje för racing, mycket tack vare PWR och den atmosfär som finns inom teamet. Jag ser verkligen fram emot en ny säsong i STCC.
- På lite ängre sikt skulle det också vara fantastiskt att få vara med att köra de helt eldrivna bilarna som har premiär 2020.
Hur mycket måste man kunna meka själv för att bli en bra förare? Inte mycket alls, visar det sig.
- Jag kan absolut inte meka, men det är nog en förutsättning att som förare ha en bra förståelse för hur det fungerar tekniskt i bilen, och att kunna förmedla det till ingenjör och övriga i teamet.
Hur viktiga är däcken för du ska kunna prestera på topp?
- Dom betyder extremt mycket. Vi pratar om en peak där däcket är som absolut bäst, då det är varmt och inkört men ännu inte slitet. Den peaken är ganska kort och under dessa varv måste du sätta de bästa tiderna i kvalet.
- Det gäller också att köra på ett sätt där man hushåller så mycket som möjligt med däcken eftersom vi inte får byta däck under tävling utan bara under kvalet.
Mikaela arbetar också som förarinstruktör, blandat annat för Continental, som hon är ambassadör för. När det handlar om provkörningar av däck är budskapet ofta att skapa en förståelse för hur mycket däcken betyder för bilens köregenskaper. Och hur stor skillnad det är mellan ett premiumdäck och ett budgetdäck.
- Det är väldigt märkligt att folk kan köpa dyra premiumbilar men snåla och välja att sätta på billiga däck. Folk måste förstå hur farligt det är att köra med fel däck. Bilens säkerhetssystem kan inte jobba om däcken inte har grepp.
- Det är samma sak för oss racerförare. Om vi åker på slitna däck spelar det ingen roll hur mycket vi håller på att ställa in bilen. Den kommer inte svara på det.
Hur noga är du med att kolla däcken på din privata bil?
- Jag kontrollerar dem inför varje långresa och i snitt en gång per månad.
Väljer du dubbade eller odubbade vinterdäck?
- Jag är faktiskt en förespråkare för dubbade vinterdäck. När du stöter på svartis, då är det dubb som gäller. Tidigare i vintras körde jag visserligen dubbfritt ett tag men när jag bytte bil så valde jag också dubbat.
Vilka är dina bästa tips för att bli en bättre bilförare?
- Först och främst att ha bra däck, oavsett hur du ska köra. Bra däck ger också körglädje. Annars är det nog att lära sig att köra mjukt. Tänk som en skidåkare. De gör ju stora, runda svängar och försöker få med sig så mycket fart som möjligt ur svängen. Principen är den samma vid bilkörning.
Är det så du kör bil privat, mjukt och inte hetsigt?
- De flesta har kanske ett behov av att leka av sig och ha kul med bilen, jag också. Men som racerförare får jag göra det på banan så jag har inget behov åka och sladda på vanlig väg. Jag tror att samma sak gäller för dom som går en förutbildning
Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Ålder: 26
Bor: Göteborg
Familj: Mamma Susanne, pappa Jerry och bror Fredrik
Gör gärna på fritiden: Umgås med familj och vänner. Och då vill jag helst inte alls prata om motorsport.
Det här visste du inte om mig: Jag är jättedålig på höger och vänster, särskilt när jag blir stressad. Så det är tur att jag kör på bana.
Gör jag om fem år: Drömmen är att bli världsmästare inom elbilsracing.