Christer Rydell och Malin Quick har alltid med sig sin scenutrustning på sina turnéer.

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

Rydell & Quick är rockbandet som har avverkat över 155 000 mil på turné. Säkerheten är a och o för Christer Rydell och Malin Quick när de färdas ute på vägarna och de sitter gärna själva bakom ratten i den stora dragbilen.

Rydell & Quick har underhållit svensk publik sedan slutet av 1980-talet. De har närmare 6 000 konserter i bagaget och spenderar cirka 250 dagar om året ute på turné. Den stora dragbilen som de fraktar sin utrustning i får mycket uppmärksamhet när den rullar fram, inte minst tack vare alla sina lampor – lika många som på scenen. 

– Vi är ett av Sveriges absolut mest turnerande band, förklarar Christer Rydell.

För att försäkra sig om att alla framträdanden håller samma kvalitet har bandet alltid med sin egen tekniska utrustning på turnéerna. Att frakta den 8–16 ton tunga utrusningen mellan spelningarna kräver trygga och tillförlitliga fordon och det krävs rejäla lastbilar för att få plats med allt.

– Det är otroligt viktigt att vi kommer fram! När det står 5 000 människor och väntar måste vi kunna genomföra konserten. Därför har det alltid varit viktigt för oss att välja ett driftsäkert märke. Volvo älskar vi på den tunga sidan och det märket har vi haft sedan starten, säger Christer Rydell.

Att det sitter bra och säkra däck på fordonen är förstås också viktigt i det nyckfulla klimatet i Sverige. Christer Rydell förklarar att de under årens lopp har testat många olika typer och märken.

– De få handflatorna man har i backen är otroligt viktiga, utan dem går det inte. Vi har alltid varit väldigt noga med våra däck. Riktigt bra däck gör att vi känner oss trygga och tar oss fram säkert.

Deras så kallade megatrailer har ett lägre chassi än genomsnittet, vilket har gjort att det ibland varit en utmaning att hitta bra drivdäck.

– Just nu har vi Conti Scandinavia HD 3 som vi tycker ger ett väldigt bra grepp på den tunga sidan. För extra säkerhet har vi också Onspot, som är automatiskt utfällbara snökedjor. Kedjorna aktiveras av föraren med en knapptryckning i hytten om hjulen börjar spinna. Det här är ett otroligt viktigt och bra verktyg för oss och har minskat behovet av att sätta på extra kättingar med 95 procent.

Trots alla tusentals mil ute på vägarna har artisterna aldrig varit med om någon olycka, eller något större missöde på vägarna. Inte ens en punktering.

– Vi har sett olyckor längs vägen men aldrig varit inblandade själva, tack och lov.

Något som däremot har blivit tydligt under alla resor, enligt Christer Rydell, är att det finns gott om bra verkstäder och däckfirmor i Sverige.

– Över lag har vi haft tur och varit noggranna med vår utrustning, så därför har vi varit förskonade från större missöden. Visst har det varit några mindre tillbud som gjort att vi behövt kontakta service, men det har alltid fungerat smidigt.

Tröttnar ni aldrig på turnerandet?

– Det klart att det är slitsamt och att sömnen kan bli lidande ibland. Det här med att ligga ute på vägarna passar nog inte alla men för oss är det en livsstil. Vi har gjort det väldigt länge och vi älskar känslan av att vara ett team som är ute och reser mot ett gemensamt mål.

Resandet fungerar till och med som en form av återhämtning, säger Christer Rydell.

– Förutom när vi sover är resan nästan den lugnaste stunden på dygnet. Både jag och Malin har full körkortsbehörighet och även när vi kör tycker vi att det är avkoppling, vi gillar att köra.

Efter en lång sommarturné blir det en hel del företagsarrangemang nu under hösten innan det går över i julgalor och julshower, för att sedan fortsätta med skidorterna Åre, Sälen, Vemdalen, Trysil och Idre från januari fram till april.

Hur löser ni däckskiftena i era späckade scheman?
– Det är viktigt, och det kan vi inte vara för noggranna med. Vissa år har vi kört på vinterdäcken även under sommarturnén, men normalt sett skiftar vi alltid vid den här tiden på året. Man kan ju inte ha dubbade däck på tunga fordon så det finns ingen sådan gräns att ta hänsyn till.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår