Rydell & Quick har underhållit svensk publik sedan slutet av 1980-talet. De har närmare 6 000 konserter i bagaget och spenderar cirka 250 dagar om året ute på turné. Den stora dragbilen som de fraktar sin utrustning i får mycket uppmärksamhet när den rullar fram, inte minst tack vare alla sina lampor – lika många som på scenen.
– Vi är ett av Sveriges absolut mest turnerande band, förklarar Christer Rydell.
För att försäkra sig om att alla framträdanden håller samma kvalitet har bandet alltid med sin egen tekniska utrustning på turnéerna. Att frakta den 8–16 ton tunga utrusningen mellan spelningarna kräver trygga och tillförlitliga fordon och det krävs rejäla lastbilar för att få plats med allt.
– Det är otroligt viktigt att vi kommer fram! När det står 5 000 människor och väntar måste vi kunna genomföra konserten. Därför har det alltid varit viktigt för oss att välja ett driftsäkert märke. Volvo älskar vi på den tunga sidan och det märket har vi haft sedan starten, säger Christer Rydell.
Att det sitter bra och säkra däck på fordonen är förstås också viktigt i det nyckfulla klimatet i Sverige. Christer Rydell förklarar att de under årens lopp har testat många olika typer och märken.
– De få handflatorna man har i backen är otroligt viktiga, utan dem går det inte. Vi har alltid varit väldigt noga med våra däck. Riktigt bra däck gör att vi känner oss trygga och tar oss fram säkert.
Deras så kallade megatrailer har ett lägre chassi än genomsnittet, vilket har gjort att det ibland varit en utmaning att hitta bra drivdäck.
– Just nu har vi Conti Scandinavia HD 3 som vi tycker ger ett väldigt bra grepp på den tunga sidan. För extra säkerhet har vi också Onspot, som är automatiskt utfällbara snökedjor. Kedjorna aktiveras av föraren med en knapptryckning i hytten om hjulen börjar spinna. Det här är ett otroligt viktigt och bra verktyg för oss och har minskat behovet av att sätta på extra kättingar med 95 procent.
Trots alla tusentals mil ute på vägarna har artisterna aldrig varit med om någon olycka, eller något större missöde på vägarna. Inte ens en punktering.
– Vi har sett olyckor längs vägen men aldrig varit inblandade själva, tack och lov.
Något som däremot har blivit tydligt under alla resor, enligt Christer Rydell, är att det finns gott om bra verkstäder och däckfirmor i Sverige.
– Över lag har vi haft tur och varit noggranna med vår utrustning, så därför har vi varit förskonade från större missöden. Visst har det varit några mindre tillbud som gjort att vi behövt kontakta service, men det har alltid fungerat smidigt.
Tröttnar ni aldrig på turnerandet?
– Det klart att det är slitsamt och att sömnen kan bli lidande ibland. Det här med att ligga ute på vägarna passar nog inte alla men för oss är det en livsstil. Vi har gjort det väldigt länge och vi älskar känslan av att vara ett team som är ute och reser mot ett gemensamt mål.
Resandet fungerar till och med som en form av återhämtning, säger Christer Rydell.
– Förutom när vi sover är resan nästan den lugnaste stunden på dygnet. Både jag och Malin har full körkortsbehörighet och även när vi kör tycker vi att det är avkoppling, vi gillar att köra.
Efter en lång sommarturné blir det en hel del företagsarrangemang nu under hösten innan det går över i julgalor och julshower, för att sedan fortsätta med skidorterna Åre, Sälen, Vemdalen, Trysil och Idre från januari fram till april.
Hur löser ni däckskiftena i era späckade scheman?
– Det är viktigt, och det kan vi inte vara för noggranna med. Vissa år har vi kört på vinterdäcken även under sommarturnén, men normalt sett skiftar vi alltid vid den här tiden på året. Man kan ju inte ha dubbade däck på tunga fordon så det finns ingen sådan gräns att ta hänsyn till.