57-åringen – som är född och uppvuxen i Linköping – har en diger meritförteckning. Efter att ha pluggat teknisk linje i hemstaden på gymnasiet väntade militärtjänstgöring på K4 i Arvidsjaur som gruppbefäl.
Därefter satte karriären full fart – med tunga uppdrag som produktchef/specialist i frankeringsmaskiner på Carl Lamm, distriktschef på Michelin, fabrikschef på Fighter AB, lokal chef på DISAB, regionchef på Goodyear, regionchef på Lantmännen, försäljningsansvarig för Dal-Bo A/S och Key Account Manager på Clemondo AB.
– Jag älskar utmaningar och att se vad jag klarar av – både inom yrkeslivet och privat. Vid så gott som alla mina jobb har jag fått en förfrågan om att gå vidare. Sedan har jag också utbildat mig varefter – som bland annat på IHM Business School. Bland den bästa utbildningen jag fått var också på Michelin när jag började arbeta där. Det var väldigt höga krav och gällde att vara otroligt påläst för att komma vidare, berättar Dennis Alexis.
Han flyttade till Malmö 1991 och har haft det som bas sedan dess. 18 av åren har varit inom däckbranschen på Michelin och Goodyear.
– Däck kanske inte anses som det mest spännande man kan arbeta med (haha), men det är en fascinerande produkt och enormt komplex. Stål, textil och gummi ska blandas till en homogen och levande produkt. Allt handlar om att kompromissa för att uppfylla olika sorters krav – som säkerhet, livslängd, låg decibel och miljöaspekten. Utvecklingen går i en rasande fart och det är kostsamt att återvinna, då de olika ämnena måste separeras. Men utan däck skulle ju allt sluta att rulla och samhället fallera.
Tack vare all kunskap och erfarenhet inom branschen fick Dennis det hedersamma uppdraget att ta över efter Bernt Wahlberg och är verksamhetschef för STRO från och med den 1 februari.
– En ny, stor utmaning och ett jobb som passar mig väldigt bra. Jag har en stor bredd ända från små personbilsdäck upp till entreprenad och också däckåtervinning. Även om jag inte arbetat med däck hela tiden har jag hållit mig uppdaterad och STRO:s databok om alla världens däckdimensioner har varit som min bibel. Nu får jag vara med och ta fram nya fakta till den framöver, vilket jag ser fram emot.
Vad blir viktigast i din nya roll?
– Att skapa och hålla en bra kontakt med alla medlemmar i STRO, fordonstillverkarna och myndigheterna – framför allt Transportstyrelsen i respektive nordiskt land. Men också ETRTO, den europeiska motsvarigheten till STRO. Där och gentemot de internationella däcktillverkarna är det av högsta betydelse att lobba för de behov vi har på däck för de nordiska vägarna – inte minst vad gäller dubb och vinterdäck.
Han fortsätter:
– För mig gäller att förvalta allt det fina arbete som Bernt har gjort och föra det vidare på bästa sätt. Något som jag verkligen ser fram emot.
Vad utmärker dig som ledare?
– Att jag är driven, engagerad, en god lyssnare och duktig på att bygga upp förtroende och tillit till mina medarbetare. Jag är inte den som kör mitt eget race, utan involverar kollegorna och tar gärna emot deras synpunkter. Något som ofta får dem att växa. Jag ger alltid 110 procent, men det är viktigt med utrymme att ha roligt på jobbet också.
Vilka ser du som de största utmaningarna inom däckbranschen?
– Det handlar om att hela tiden utveckla produkterna, så att det blir ännu bättre och säkrare – samtidigt som man tar ansvar för miljön. I början ska jag träffa alla sju däckmedlemsföretag i styrelsen och tillsammans ska vi bygga upp en plattform och målbild för STRO inför framtiden, säger Dennis Alexis.
Vill du läsa mer om Dennis företrädare Bernt Wahlberg, som går i pension den 28 februari? Klicka här!
Namn: Dennis Alexis.
Ålder: 57 år.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Bor: I en lägenhet i Malmö.
Intressen: Resor, idrott, mat och kultur. Älskar att upptäcka och uppleva nya saker.
Började som verksamhetschef på STRO: 1 februari 2022.