”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

På Sveriges vägar finns det drygt 125 000 yrkeschaufförer, som varje år fraktar cirka 450 miljoner ton gods runt om i landet. Två av dem är Lone Alexandersson och Tove Helgesson, som också medverkar i programmet ”Svenska Truckers”.

Lone Alexandersson gör sin första säsong i tv-rutan och i tv-programmet, där tittarna får följa henne i rollen som yrkeschaufför. Hon kör lastväxlare för företaget Renall, som mestadels transporterar avfall från byggarbetsplatser.

Lone berättar att hon alltid har älskat att köra, men det var inte förrän 2019 som hon bestämde sig för att ta lastbilskörkort. Det visade sig vara det bästa beslut hon tagit.

– Jag gick igenom en separation och var samtidigt mammaledig. Jag bestämde mig då för att ta mina sista sparpengar och lägga dem på ett lastbilskort. Samma dag som min partner flyttade ut, började jag jobba som lastbilschaufför. Det är viktigt att våga investera i sig själv och jag är jätteglad över att jag gjorde det, säger Lone och fortsätter:

– Min biologiska pappa körde lastbil när jag var liten och jag fick ofta följa med honom. Sedan dess har drömmen om att någon gång själv köra lastbil hängt kvar.

Under en dag som yrkeschaufför kan det uppstå många olika situationer som man måste handskas med, något vi får se en hel del av i programmet ”Svenska Truckers”.

– Det är inte ovanligt att det är något som skiter sig, skrattar Lone. Vi råkar ofta ut för punkteringar eftersom det ligger mycket bråte och skrot vid våra tippställen. Oftast kan vi ta oss till däckverkstaden men ibland måste montörerna komma till oss. Under vinterhalvåret brukar det vara lugnare eftersom det ofta är snö, men nu har vi gett oss in i punkteringssäsongen igen, säger Lone och fortsätter:

– Däcken är extremt viktiga för oss och greppet likaså. Börjar du glida med en lastbil som väger många ton, då fortsätter du också att glida. Det är vår däckverkstad som rekommenderar vilka däck de tycker vi ska köra med. Vi litar på dem till hundra procent och har inte varit annat än jättenöjda, avslutar Lone.

Även Tove Helgesson arbetar som yrkeschaufför. Möter du en timmerbil på en skogsväg i Småland kan det mycket väl vara Tove som sitter bakom ratten.

– Jag har kört allt från sopbil till att transportera tyngre gods som –huspartier och större maskiner. Innan jag började frakta timmer, körde jag 25,25 ekipage. Vilket betyder att man kopplar samman en separat dolly på en trailer och oftast blir den kombinationen 25,25 meter tillsammans med bilen, berättar Tove och fortsätter:

– Jag arbetar natt, vilket jag gjort i lite drygt fem år nu och det passar mig jättebra. Att få se alla fina solnedgångar och vackra vyer är det bästa med mitt jobb. Det och friheten, att vara på vägen är väldigt fridfullt.

Tove har alltid varit intresserad av allt som har med bilar att göra och på gymnasiet läste hon fordonsprogrammet. Hon började köra lastbil 2012 och har idag i stort sett alla bokstäver man kan ha på ett körkort.

– Fordonsintresset har alltid funnits där och under min ungdom åkte jag mycket jänkarbil och jag har själv en idag. Jag har även en veteranlastbil. Det är en gemenskap att vara ute och åka, och samtidigt väldigt rolig, säger hon.

Det är inte alltid lätt för lastbilar att ta sig fram och bra däck är avgörande för tunga fordon. Kraven på lastbilsdäck är höga. De måste vara slitstarka och hålla långa sträckor medan de transporterar tung last. Slitage, tryckfördelning och rullmotstånd är viktiga kvalitetsindikatorer på lastbilsdäck.

– Det är extremt viktigt att våra bilar är utrustade med bra däck eftersom vi kör så pass mycket. Det krävs att däcken är slittåliga och att det är bra kvalitet, säger Tove.

Tove har medverkat i ”Svenska Truckers” sedan första avsnittet, som sändes våren 2020. Programmet gjorde stor succé och kammade hem vinsten som Årets Realityprogram på Kristallengalan samma år.

– En barndomsvän till mig såg en annons om att programmet sökte deltagare. Jag var först lite tveksam men sökte till slut, jag trodde dock aldrig att de skulle ta med mig. Men det gjorde de och det har varit jätteroligt att få vara med och visa upp vad jag gör, säger Tove och fortsätter:

– Responsen har varit jättefin och att kamma hem kristallen var något av det häftigaste jag varit med om. Känslan var att nu jäklar har vi satt lastbilschaufförerna på kartan, avslutar Tove. 

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår