Lone Alexandersson gör sin första säsong i tv-rutan och i tv-programmet, där tittarna får följa henne i rollen som yrkeschaufför. Hon kör lastväxlare för företaget Renall, som mestadels transporterar avfall från byggarbetsplatser.
Lone berättar att hon alltid har älskat att köra, men det var inte förrän 2019 som hon bestämde sig för att ta lastbilskörkort. Det visade sig vara det bästa beslut hon tagit.
– Jag gick igenom en separation och var samtidigt mammaledig. Jag bestämde mig då för att ta mina sista sparpengar och lägga dem på ett lastbilskort. Samma dag som min partner flyttade ut, började jag jobba som lastbilschaufför. Det är viktigt att våga investera i sig själv och jag är jätteglad över att jag gjorde det, säger Lone och fortsätter:
– Min biologiska pappa körde lastbil när jag var liten och jag fick ofta följa med honom. Sedan dess har drömmen om att någon gång själv köra lastbil hängt kvar.
Under en dag som yrkeschaufför kan det uppstå många olika situationer som man måste handskas med, något vi får se en hel del av i programmet ”Svenska Truckers”.
– Det är inte ovanligt att det är något som skiter sig, skrattar Lone. Vi råkar ofta ut för punkteringar eftersom det ligger mycket bråte och skrot vid våra tippställen. Oftast kan vi ta oss till däckverkstaden men ibland måste montörerna komma till oss. Under vinterhalvåret brukar det vara lugnare eftersom det ofta är snö, men nu har vi gett oss in i punkteringssäsongen igen, säger Lone och fortsätter:
– Däcken är extremt viktiga för oss och greppet likaså. Börjar du glida med en lastbil som väger många ton, då fortsätter du också att glida. Det är vår däckverkstad som rekommenderar vilka däck de tycker vi ska köra med. Vi litar på dem till hundra procent och har inte varit annat än jättenöjda, avslutar Lone.
Även Tove Helgesson arbetar som yrkeschaufför. Möter du en timmerbil på en skogsväg i Småland kan det mycket väl vara Tove som sitter bakom ratten.
– Jag har kört allt från sopbil till att transportera tyngre gods som –huspartier och större maskiner. Innan jag började frakta timmer, körde jag 25,25 ekipage. Vilket betyder att man kopplar samman en separat dolly på en trailer och oftast blir den kombinationen 25,25 meter tillsammans med bilen, berättar Tove och fortsätter:
– Jag arbetar natt, vilket jag gjort i lite drygt fem år nu och det passar mig jättebra. Att få se alla fina solnedgångar och vackra vyer är det bästa med mitt jobb. Det och friheten, att vara på vägen är väldigt fridfullt.
Tove har alltid varit intresserad av allt som har med bilar att göra och på gymnasiet läste hon fordonsprogrammet. Hon började köra lastbil 2012 och har idag i stort sett alla bokstäver man kan ha på ett körkort.
– Fordonsintresset har alltid funnits där och under min ungdom åkte jag mycket jänkarbil och jag har själv en idag. Jag har även en veteranlastbil. Det är en gemenskap att vara ute och åka, och samtidigt väldigt rolig, säger hon.
Det är inte alltid lätt för lastbilar att ta sig fram och bra däck är avgörande för tunga fordon. Kraven på lastbilsdäck är höga. De måste vara slitstarka och hålla långa sträckor medan de transporterar tung last. Slitage, tryckfördelning och rullmotstånd är viktiga kvalitetsindikatorer på lastbilsdäck.
– Det är extremt viktigt att våra bilar är utrustade med bra däck eftersom vi kör så pass mycket. Det krävs att däcken är slittåliga och att det är bra kvalitet, säger Tove.
Tove har medverkat i ”Svenska Truckers” sedan första avsnittet, som sändes våren 2020. Programmet gjorde stor succé och kammade hem vinsten som Årets Realityprogram på Kristallengalan samma år.
– En barndomsvän till mig såg en annons om att programmet sökte deltagare. Jag var först lite tveksam men sökte till slut, jag trodde dock aldrig att de skulle ta med mig. Men det gjorde de och det har varit jätteroligt att få vara med och visa upp vad jag gör, säger Tove och fortsätter:
– Responsen har varit jättefin och att kamma hem kristallen var något av det häftigaste jag varit med om. Känslan var att nu jäklar har vi satt lastbilschaufförerna på kartan, avslutar Tove.