För att ta lite bakgrund på Hans föddes och växte han upp i Sundsvall, pluggade den ekonomiska linjen på gymnasiet och flyttade till Stockholm 1987.
– Genom ett jobb på ett galleri i Östermalm – som levererade priser till spelare i hockey-VM i Globen 1989 - hamnade jag i eventbranschen. Jag startade och drev ett eget företag som bland annat arbetade med Stockholm Open i tennis med att ta hand om deras företagsklubbar, berättar Hans.
Efter att flera gånger fått frågan av sin pappa Rolf Strandberg tackade han till slut ja till att vara med och bygga upp Bridgestones däckförsäljning till bilhandeln i Sverige.
– Det brukade gå bra när jag jobbade med min far – och så även den gången. Från 1992 till 2000 bidrog vi tillsammans med ett fantastiskt team till att öka omsättningen från 8 miljoner kronor till 107 miljoner kronor i Sverige per år. Det var en väldigt rolig resa, jag tycker mycket om startups där man fokuserar på ett visst mål. När vi sedan passerat 100 miljoner kronor letade jag efter en ny utmaning. Vad skulle annars nästa steg ha varit? En miljard kronor i omsättning? Det kändes lite väl långt ifrån.
Därefter drev Hans eget igen – inte minst byggde han upp varumärket Airhawk (ergonomiska sittdynor med luft för yrkesförare och motorcyklar i hela Europa).
2016 blev han handplockad av Hankook Tire – ett erbjudande som det inte gick att tacka nej till.
– Jag har alltid trivts fantastiskt bra i däckbranschen, under åren på Bridgestone träffade jag några av mina idag bästa vänner. Detsamma gäller på Hankook – jag lockas av kombinationen av en produktutveckling som ger förstaklassiga produkter och en väldigt bra och kompetent personal. Stämningen på företaget är fantastiskt bra, vi har kul ihop på jobbet – vilket är viktigt.
Efter att ha arbetat inom bilhandeln i två år, fick Hans först förtroendet som försäljningschef i Sverige – följt av samma uppdrag för hela Norden. Hankooks kontor med 16 anställda håller till i Upplands- Väsby – där den nordiska organisationen styrs under ledningen av Sverige-VD:n Woon Hwa Song.
Varför är du en sådan framgångsrik ledare – vilka är dina främsta egenskaper?
– Jag är en i teamet och jag ger mycket frihet under ansvar till kollegorna, vilket är lätt med dem jag jobbar med idag – och när alla är med når vi våra högt uppsatta mål. Utmärkande för mig annars är det stora drivet och engagemanget för mitt jobb och att jag alltid försöker se det positiva i alla situationer.
Hankook Tire är en av världens sex största däckproducenter – vilka är era tyngsta frågor?
– I tillverkningen ligger fokus på säkerhet, prestanda och hållbara teknologiska lösningar. En stor utmaning är den växande dimensionsfloran. Det ställer högre krav på oss som leverantör att ha rätt grejer hemma i rätt tid. Vi har stärkt upp vår SCM-avdelning för att kunna hantera detta på ett bra sätt. Sedan är det ju av högsta betydelse för industrin att säkra upp den fulla potentialen för hållbarhet och hänga med i den snabba utvecklingen av elbilar med nya krav på däck.
Hur arbetar ni med hållbarhet?
– Genom hela värdekedjan och vi är listade på Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI) fem år i rad. Ett av målen 2021 var att maximera återbruket av material under tillverkningsprocessen – och nu ska systemet som är framtaget av vår fabrik i Daejon rullas ut globalt.
På vilket sätt jobbar ni för att sticka ut på marknaden och vad gör er unika?
– Vi har så länge jag varit på Hankook setts som ett företag med väldigt hög kvalitet på våra produkter till ett marknadsmässigt bra pris – och en personal som gör allt för kunden.
Har ni något kundsegment som ni siktar extra mycket på?
– Vi jobbar väldigt brett – allt från online till stora grossister och bil- och däckhandeln. För oss är alla våra kundgrupper viktiga och vi arbetar aktivt med att utveckla och vårda våra relationer. Företaget är stort i både Asien och USA – och inte minst Europa med tanke på att vi har originalmontering på i stort sett alla europeiska biltillverkare.
Av vilken eller vilka anledningar har ni valt att inte ansluta er till Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening (DFTF)?
– Vårt svenska bolag är relativt ungt och vårt huvudsäte i Frankfurt arbetar aktivt inom olika branschorganisationer på europeisk nivå.
Är ni anslutna till någon annan medlemsorganisation än DFTF – vilken och varför?
– Vi är aktiv medlem i flera organisationer på europeisk nivå, bland annat ETRTO för att kunna påverka och utveckla för oss som tillverkare och även som korrensponerande medlem i STRO.
Vilka för- och nackdelar ser ni med branschplattformar likt Däcksnack?
– För mig är det en höjdpunkt att läsa där. Det är ett sätt att hålla sig à jour vad som händer i branschen. Någon nackdel kan jag inte hitta med den.
Vad händer under 2022 – några speciella nyheter hos er?
– Dels lanserar vi flertalet mönster inför vår och sommar - vi kommer inom kort med pressreleaser. Sedan har vi nyligen presenterat en stor nyhet – att vi satsar stort på motorsportdäck. Allt från däck för rally, racing och time attack finns representerade i varumärket. Hankook är representerade i GT- klasser, TCR- och 24-timmarsserier, samt flera formelklasser runtom i Europa, berättar Hans Strandberg.
Namn: Hans Strandberg.
Ålder: 56 år.
Familj: Gift med Marie, sönerna Gustav (20) och Carl (18). Har även två hundar som heter Joppe och Bella.
Bor: I ett hus på Ekerö, Stockholm.
Yrke: Försäljningschef i Norden för Hankook Tire.
Intressen: Familjen, hundar, innebandy (var tidigare tränare i 14 år när sönerna spelade – följer dem numera från läktaren), spela golf.