Utöver Extreme E kommer Johan i år att köra RallyX Nordic och Rallycross VM. Förra året tog han hem förstaplatsen i alla tre serier, och nu hoppas han kunna försvara titeln.

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

Med fyra segrar i rallycross VM och en förstaplats i både Extreme E och RallyX Nordic i ryggen går Johan Kristoffersson in i 2022 mer laddad än någonsin. För Däcksnack berättar 33-åringen från Arvika om vinnarmentaliteten, passionen i att ta sig an nya utmaningar och de starka banden i teamet.

Johan Kristoffersson har sedan han var liten haft ett intresse för rally och bilar. Inte föga förvånande med tanke på hans pappa Tommy Kristofferssons långa karriär som racerförare. 

– När jag var liten reste jag tillsammans med familjen runt i Europa på pappas tävlingar. Han har kört så länge jag kan minnas, vilket troligtvis bidrog till att mitt intresse för motorsport växte, säger Johan Kristoffersson. 

 Det var inte förrän Johan var 20 år som han själv började med motorsport.

– Eftersom jag är en tävlingsmänniska åkte jag längdskidor istället. Jag gick på skidgymnasiet i Torsby och satsade på det så gott jag kunde, fram till jag testade på motorsport.

Det var inget självklart val för Johan att börja köra. Motorsport är en svår bransch att slå igenom inom, men viljan att lyckas fanns där. Pappa Tommys engagemang har präglat Johans liv, både karriärmässigt och livet i stort.

– Pappa är väldigt målinriktad och duktig på att se lösningar och hitta nya vägar. Om ett problem uppstår ser han det som en utmaning, snarare än ett problem. Han har haft ett stort inflytande på mig, inte bara i motorsporten, utan allt i livet. 

Idag är Tommy teamchef för Kristoffersson Motorsport.

– Det funkar väldigt bra. Vi jobbar fint ihop och kompletterar varandra. Vi är duktiga på olika saker och har stor respekt för varandra.

 Vad är det bästa och sämsta med att vara rallystjärna?

– Det bästa är att jag får tävla, jag är väldigt tävlingsinriktad och älskar att ta mig an nya utmaningar. Det sämsta är att jag måste resa mycket och vara borta från familjen.  

Johan har precis kommit hem från Neom i Saudiarabien där första deltävlingen i Extreme E kördes över de röda sanddynerna i ”Desert X-Prix”. Tillsammans med sin medtävlande Mikaela Åhlin-Kottulinsky kammade han hem en förstaplats i deltävlingen. 

– Det känns jättebra! Det var ingen lätt tävling, det var nog den tävlingen som både jag och Mikaela har minst erfarenhet av med tanke på att vi körde i öken, vilket varken hon eller jag tidigare har gjort. 

Han fortsätter: 

– Utmaningen med att köra i öken är att underlaget ändrar sig mycket från varv till varv. Det var även dammigt och torrt när vi körde, vilket gjorde att sikten var väldigt begränsad. Att vi trots det lyckades vinna första deltävlingen var den bästa möjliga start vi kunde få på säsongen, vilket känns roligt. 

Johan och Mikaela känner varandra sedan tidigare och har tävlat mot varandra i bland annat STCC. 

– Det känns extra roligt att få jobba tillsammans nu med tanke på att vi tidigare har varit konkurrenter. Jag är väldigt imponerad av henne. Hon gjorde ett otroligt bra jobb. Hon är lyhörd och har en vilja att lära sig och är väldigt duktig på att anpassa sig snabbt till konstruktiv information. 

Extreme E körs för andra året i rad och är en terrängracingsserie som körs med elektriska SUV:ar på platser runtom i världen som har påverkats av klimatförändringar. Tävlingen uppmärksammar miljöfrågor samtidigt som den visar prestandan som eldrivna SUV:ar kan ta sig an även vid extrema förhållanden. Nästa deltävling går av stapeln i början av maj på Sardinien på ”Island X-Prix”.

– Deltävlingen hölls på samma plats i fjol, även om banan kommer vara annorlunda så har vi lite erfarenhet från förra året. Jag och Mikaela körde i olika team då, men vi har båda varit där och kört vilket gör det lite lättare att förbereda sig för uppgiften man står inför.

 Utöver Extreme E kommer Johan i år att köra RallyX Nordic och Rallycross VM. Förra året tog han hem förstaplatsen i alla tre serier, och nu hoppas han kunna försvara titeln.

– Det är ett tufft motstånd i alla tre serier, men jag ska försöka göra mitt bästa. För mig handlar det inte om vilken bil eller vilket race jag kör, tävlingsmomentet är det som är utmaningen för mig. Det är ingen serie jag tycker är roligare än den andra utan det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra.

För första gången någonsin ska Rallycross VM köras med elbilar. En tävling som omfattar tolv omgångar i sju olika länder, där första deltävlingen äger rum i svenska Höljes i början på juli. Förberedelserna är i full gång för Kristoffersson Motorsport. Teamet ska ha tre bilar och projektet att bygga bilarna är i rullning. Johans uppgift är att tillsammans med ingenjörerna diskutera bilarnas bra och mindre bra egenskaper från tidigare år och att därefter försöka implementera det i de nya elbilarna. 

– Det är även stora förändringar i reglementet, och det kommer bli en utmaning att tolka det på bästa sätt. Att bygga bilarna är också en utmaning. Det ska bli väldigt spännande att se bilarna från andra team och se vem som har gjort de bästa förberedelserna på hemmaplan.

Johan berättar att omställningen till elbilar ur ett förarperspektiv inte är speciellt stor. Utmaningarna som kommer med elbilar är svårigheten att bedöma hastigheten i svängar med avsaknaden av växlar och motorbroms. 

– Jag har skaffat mig erfarenheter och lärt mig mycket under åren jag har kört med förbränningsmotor. Nu tas mycket av det bort när en elmotor istället ska styra allting. Det blir en ny utmaning att så fort som möjligt försöka lära mig hur jag ska göra för att få den att bli så effektiv och snabb som möjligt. Men jag ser fram emot det!

 Johan berättar att han känner sig trygg med det team han har i alla de tävlingar han ska köra, med bra förutsättningar för att få de resultat han hoppas på.

– Jag är i bättre form än vad jag någonsin har varit rent chaufförsmässigt, men sen vet man aldrig. Jag ska göra mitt bästa och sen får vi se hur långt det räcker.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår