Johan Kristoffersson har sedan han var liten haft ett intresse för rally och bilar. Inte föga förvånande med tanke på hans pappa Tommy Kristofferssons långa karriär som racerförare.
– När jag var liten reste jag tillsammans med familjen runt i Europa på pappas tävlingar. Han har kört så länge jag kan minnas, vilket troligtvis bidrog till att mitt intresse för motorsport växte, säger Johan Kristoffersson.
Det var inte förrän Johan var 20 år som han själv började med motorsport.
– Eftersom jag är en tävlingsmänniska åkte jag längdskidor istället. Jag gick på skidgymnasiet i Torsby och satsade på det så gott jag kunde, fram till jag testade på motorsport.
Det var inget självklart val för Johan att börja köra. Motorsport är en svår bransch att slå igenom inom, men viljan att lyckas fanns där. Pappa Tommys engagemang har präglat Johans liv, både karriärmässigt och livet i stort.
– Pappa är väldigt målinriktad och duktig på att se lösningar och hitta nya vägar. Om ett problem uppstår ser han det som en utmaning, snarare än ett problem. Han har haft ett stort inflytande på mig, inte bara i motorsporten, utan allt i livet.
Idag är Tommy teamchef för Kristoffersson Motorsport.
– Det funkar väldigt bra. Vi jobbar fint ihop och kompletterar varandra. Vi är duktiga på olika saker och har stor respekt för varandra.
Vad är det bästa och sämsta med att vara rallystjärna?
– Det bästa är att jag får tävla, jag är väldigt tävlingsinriktad och älskar att ta mig an nya utmaningar. Det sämsta är att jag måste resa mycket och vara borta från familjen.
Johan har precis kommit hem från Neom i Saudiarabien där första deltävlingen i Extreme E kördes över de röda sanddynerna i ”Desert X-Prix”. Tillsammans med sin medtävlande Mikaela Åhlin-Kottulinsky kammade han hem en förstaplats i deltävlingen.
– Det känns jättebra! Det var ingen lätt tävling, det var nog den tävlingen som både jag och Mikaela har minst erfarenhet av med tanke på att vi körde i öken, vilket varken hon eller jag tidigare har gjort.
Han fortsätter:
– Utmaningen med att köra i öken är att underlaget ändrar sig mycket från varv till varv. Det var även dammigt och torrt när vi körde, vilket gjorde att sikten var väldigt begränsad. Att vi trots det lyckades vinna första deltävlingen var den bästa möjliga start vi kunde få på säsongen, vilket känns roligt.
Johan och Mikaela känner varandra sedan tidigare och har tävlat mot varandra i bland annat STCC.
– Det känns extra roligt att få jobba tillsammans nu med tanke på att vi tidigare har varit konkurrenter. Jag är väldigt imponerad av henne. Hon gjorde ett otroligt bra jobb. Hon är lyhörd och har en vilja att lära sig och är väldigt duktig på att anpassa sig snabbt till konstruktiv information.
Extreme E körs för andra året i rad och är en terrängracingsserie som körs med elektriska SUV:ar på platser runtom i världen som har påverkats av klimatförändringar. Tävlingen uppmärksammar miljöfrågor samtidigt som den visar prestandan som eldrivna SUV:ar kan ta sig an även vid extrema förhållanden. Nästa deltävling går av stapeln i början av maj på Sardinien på ”Island X-Prix”.
– Deltävlingen hölls på samma plats i fjol, även om banan kommer vara annorlunda så har vi lite erfarenhet från förra året. Jag och Mikaela körde i olika team då, men vi har båda varit där och kört vilket gör det lite lättare att förbereda sig för uppgiften man står inför.
Utöver Extreme E kommer Johan i år att köra RallyX Nordic och Rallycross VM. Förra året tog han hem förstaplatsen i alla tre serier, och nu hoppas han kunna försvara titeln.
– Det är ett tufft motstånd i alla tre serier, men jag ska försöka göra mitt bästa. För mig handlar det inte om vilken bil eller vilket race jag kör, tävlingsmomentet är det som är utmaningen för mig. Det är ingen serie jag tycker är roligare än den andra utan det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra.
För första gången någonsin ska Rallycross VM köras med elbilar. En tävling som omfattar tolv omgångar i sju olika länder, där första deltävlingen äger rum i svenska Höljes i början på juli. Förberedelserna är i full gång för Kristoffersson Motorsport. Teamet ska ha tre bilar och projektet att bygga bilarna är i rullning. Johans uppgift är att tillsammans med ingenjörerna diskutera bilarnas bra och mindre bra egenskaper från tidigare år och att därefter försöka implementera det i de nya elbilarna.
– Det är även stora förändringar i reglementet, och det kommer bli en utmaning att tolka det på bästa sätt. Att bygga bilarna är också en utmaning. Det ska bli väldigt spännande att se bilarna från andra team och se vem som har gjort de bästa förberedelserna på hemmaplan.
Johan berättar att omställningen till elbilar ur ett förarperspektiv inte är speciellt stor. Utmaningarna som kommer med elbilar är svårigheten att bedöma hastigheten i svängar med avsaknaden av växlar och motorbroms.
– Jag har skaffat mig erfarenheter och lärt mig mycket under åren jag har kört med förbränningsmotor. Nu tas mycket av det bort när en elmotor istället ska styra allting. Det blir en ny utmaning att så fort som möjligt försöka lära mig hur jag ska göra för att få den att bli så effektiv och snabb som möjligt. Men jag ser fram emot det!
Johan berättar att han känner sig trygg med det team han har i alla de tävlingar han ska köra, med bra förutsättningar för att få de resultat han hoppas på.
– Jag är i bättre form än vad jag någonsin har varit rent chaufförsmässigt, men sen vet man aldrig. Jag ska göra mitt bästa och sen får vi se hur långt det räcker.