2022 kammade Tyra Bäckström hem Endurotävlingen GGN, Gotland Grand National, blott fjorton år gammal.

"Det roligaste med att köra cross är farten och hoppen", berättar Tyra.

Det var först när Tyra kom i mål som hon insåg att hon vunnit racet. Nu tar hon sikte på att bli bäst i världen.

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

Tyra Bäckström har kört cross sedan hon var fyra år och började tävla kort där efter. Oktober 2022 blev hon den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling, Gotland Grand National.

Tyra Bäckström från Sorunda, strax utanför Nynäshamn, började köra cross redan som fyraåring och tävlande för första gången när hon var sju år.

– Min pappa och mina fyra äldre bröder har kört cross, så det kom naturligt för mig att själv börja köra.

Det roligaste med att köra cross är farten och hoppen berättar Tyra. Genom åren har hon åkt på en och annan olycka, men det stoppar inte henne från att fortsätta sikta framåt.

– Jag har varit med om olyckor inom sporten. Jag har bland annat brutit båda handlederna två gånger, min överarm och min axel. Jag har också en skada i min rygg från en krasch för några år sedan i Spanien som jag har känningar av ibland men som inte går att göra något åt. Jag har även brutit fingret, fått hjärnskakning och fått en spricka i nyckelbenet. Men det är inget som stoppar mig från att fortsätta köra.

För snart ett år sedan blev Tyra som fjortonåring den yngsta vinnaren någonsin att vinna Endurotävlingen GGN, Gotland Grand National.

– Jag visste först inte att jag hade vunnit men när jag kom i mål och insåg att jag vann blev jag väldigt stolt. Jag skulle inte säga att jag hade någon taktik för att vinna, men jag har en bra uthållighet vilket jag tror var en bidragande faktor.

Veckan innan Tyra ska tävla tränar hon mycket konditionsträning och laddar med slow carbs och energi booster.

– På vintern kör jag bara på helger och under sommarhalvåret kör jag ungefär tre dagar i veckan, ibland mer. Inför tävlingar brukar jag träna kondition och då tycker jag om att springa.

Tyra går i nionde klass och till hösten ska hon börja på Riksidrottsgymnasiet Enduro & Motocross. Där får elever som vill göra en elitsatsning inom Enduro eller Motorcross träna på en motorbana samtidigt som de går en gymnasieutbildning.

– Det är lite svårt att kombinera skolan när jag ska i väg på tävlingar, men jag brukar få med mig skolarbete som jag gör när jag är iväg. Det ska bli roligt att börja på crossgymnasium där jag får göra mer av det jag tycker är kul.

Har du några förebilder inom sporten?

– Min pappa var min förebild när jag var liten. Jag har inte riktigt haft någon annan förebild men jag tycker många är duktiga.

Hur viktiga är däcken?

– Däcken är väldigt viktiga. Jag kör med däck från Bridgestone. När det är sandbana kör jag med skovel och när det är hård bana kör jag med hårdbanedäck.

Har du några mål för 2023?

– Mina mål för 2023 är att komma på podium i EM, helst vinst. Sedan är det att komma på podium på deltävlingar i SM men totalen kan bli svår eftersom jag kommer missa några deltävlingar av SM för att dem krockar med EM. Mitt långsiktiga mål är att bli bäst, världsmästare.

När Däcksnack pratar med Tyra sitter hon i en buss ner till Schweiz där hon ska köra sitt första VM.

– Det ska bli roligt, men det känns samtidigt lite nervöst, men jag ska göra mitt bästa, avslutar Tyra.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår