Jag har flera gånger fått frågan: Vad är det som gör däckbranschen så intressant att många som lämnat kommer tillbaka? Min analys är att det är den extremt hårda konkurrensen kring en sällanköpsvara som ”ingen” egentligen bryr sig så mycket om som lockar. Däck är för många konsumenter bara är en dyr och tråkig utgift, och det är just det som startar min motor.
Jag tror att samma sak gäller för många andra i branschen. Just att få tävla och hela tiden kunna mäta hur framgångsrika just vi har varit denna säsong, med planering, produkter, kampanjer, säljare, backoffice-gäng, leveranser och inte minst återförsäljare. Och sedan börjar det om igen. En ny säsong drar igång och då gör vi om allt. Vi på leverantörssidan kör hårt några månader med införsäljningar och förorderleveranser för att sedan gå hem och ladda om. Då tar våra återförsäljare över stafettpinnen och kör extremt hårt med både försäljning och skiften.
Det är lite som att träna hårt i något halvår för att sedan tävla och mäta sig i hur ens team har lyckats med träning, material och taktik. Går det inte bra… då har man ju en ny chans nästa säsong och då ska vi visa de andra vad vi går för! Gör om och gör rätt. Och så där håller det på. Nästa gång, då jäklar ska vi visa dem!
Utöver detta eviga tävlande så måste vi förklara om och om igen hur viktiga och avgörande de där fyra handflatorna i backen är. Det är de som ytterst avgör din och andras säkerhet på vägarna och inte minst hur ditt fordon upplevs. By the way, har jag hört att däcket är den enskilt dyraste komponenten på ett fordon, avseende utvecklingskostnad. Jag vet inte om det stämmer, men däck är väldigt dyra att utveckla. Och just utveckling är något som vi tillverkare måste hålla på med hela tiden, för än en gång, konkurrensen är stenhård. Dessutom ökar kraven från fordonsindustrin och myndigheter hela tiden. Och här går det fort, med krav på minskat ljud, lågt rullmotstånd, bromsförmåga, lastförmåga, våtgrepp, vinteregenskaper och framför allt miljö, där många parametrar ingår så som livslängd, transporter, råvaror, energi och inte minst återvinning.
Så vad ska nu dra igång min motor när jag lämnar branschen? Jag kan ju inte veta helt säkert, men det är många viktiga frågor att få planera, jobba med i team, presentera och inte minst tävla med i den nya rollen som vd för Svenska Fordonsbranschen. Den här gången kommer frågorna att handla om hela bilen, inklusive däcken och branschgemensamma frågor kring dem, så som skiftestiderna, vem som äger fordonsdata, arbete med helelektriska fordon och däckåtervinning. I min värld är ensam inte stark, samarbete och korsbefruktningar mellan de olika branschföreningarna kommer att vara avgörande för framgång.
Därför säger jag inte hej då, utan helt enkelt vi ses! Och må bästa team vinna nästa säsong… eller nästnästa.