Lars Bergmark har lämnat däckbranschen för fordonsbranschen. Bilden är tagen under en företagsresa med Bridgestone.

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

Det var det. Efter typ 40 säsonger ska jag lämna däckbranschen. Det känns märkligt efter så många år i denna spännande och roliga bransch.

Jag har flera gånger fått frågan: Vad är det som gör däckbranschen så intressant att många som lämnat kommer tillbaka? Min analys är att det är den extremt hårda konkurrensen kring en sällanköpsvara som ”ingen” egentligen bryr sig så mycket om som lockar. Däck är för många konsumenter bara är en dyr och tråkig utgift, och det är just det som startar min motor.

Jag tror att samma sak gäller för många andra i branschen. Just att få tävla och hela tiden kunna mäta hur framgångsrika just vi har varit denna säsong, med planering, produkter, kampanjer, säljare, backoffice-gäng, leveranser och inte minst återförsäljare. Och sedan börjar det om igen. En ny säsong drar igång och då gör vi om allt. Vi på leverantörssidan kör hårt några månader med införsäljningar och förorderleveranser för att sedan gå hem och ladda om. Då tar våra återförsäljare över stafettpinnen och kör extremt hårt med både försäljning och skiften.

Det är lite som att träna hårt i något halvår för att sedan tävla och mäta sig i hur ens team har lyckats med träning, material och taktik. Går det inte bra… då har man ju en ny chans nästa säsong och då ska vi visa de andra vad vi går för! Gör om och gör rätt. Och så där håller det på. Nästa gång, då jäklar ska vi visa dem!

Utöver detta eviga tävlande så måste vi förklara om och om igen hur viktiga och avgörande de där fyra handflatorna i backen är. Det är de som ytterst avgör din och andras säkerhet på vägarna och inte minst hur ditt fordon upplevs. By the way, har jag hört att däcket är den enskilt dyraste komponenten på ett fordon, avseende utvecklingskostnad. Jag vet inte om det stämmer, men däck är väldigt dyra att utveckla. Och just utveckling är något som vi tillverkare måste hålla på med hela tiden, för än en gång, konkurrensen är stenhård. Dessutom ökar kraven från fordonsindustrin och myndigheter hela tiden. Och här går det fort, med krav på minskat ljud, lågt rullmotstånd, bromsförmåga, lastförmåga, våtgrepp, vinteregenskaper och framför allt miljö, där många parametrar ingår så som livslängd, transporter, råvaror, energi och inte minst återvinning.

Så vad ska nu dra igång min motor när jag lämnar branschen? Jag kan ju inte veta helt säkert, men det är många viktiga frågor att få planera, jobba med i team, presentera och inte minst tävla med i den nya rollen som vd för Svenska Fordonsbranschen. Den här gången kommer frågorna att handla om hela bilen, inklusive däcken och branschgemensamma frågor kring dem, så som skiftestiderna, vem som äger fordonsdata, arbete med helelektriska fordon och däckåtervinning. I min värld är ensam inte stark, samarbete och korsbefruktningar mellan de olika branschföreningarna kommer att vara avgörande för framgång.

Därför säger jag inte hej då, utan helt enkelt vi ses! Och må bästa team vinna nästa säsong… eller nästnästa.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår