Pierre Ragnarsson älskar att arbeta i skogen och fotar ofta vackra vyer från förarhytten i sin skördare.

En skördares storlek och tyngd är avgörande för stabiliteten vid trädfällning och det krävs mycket kunskap av maskinföraren för att ta sig fram i skogen med minimalt avtryck.

Band minskar markpackning och markskador samt förenklar framkomligheten i skogen. Dessa band är från Olofsfors och karaktäriseras av en blå färg som är en del av företagets historia.

Skogens Bamse har hjärta för naturen

Profilen

Frostiga vintermorgnar, sena sommarkvällar och regniga höstdagar – Pierre Ragnarsson är ute och fäller träd i alla väder, året om. Med en skördare på 29 ton, utrustad med slangdäck och utanpåliggande band, anstränger han sig för att göra minimalt avtryck på naturen. – Att köra skogsmaskin handlar mycket om att kunna läsa av naturen och visa maximal hänsyn. Vi försöker att inte lämna några hjulspår alls. Bra utrustning underlättar, säger han.

Är man stor och stark måste man vara snäll. Det gäller både för Bamse och för Pierre Ragnarsson. Maskinföraren från Jämtland har kört skördare i elva år och förklarar att maskinens storlek och tyngd är avgörande för stabiliteten vid trädfällning, samt att det krävs mycket kunskap av honom som förare för att ta sig fram i skogen med minimalt avtryck. 

– Det ligger mycket ansvar på den som kör skördare. Vi planerar även vart skotaren ska köra och det gäller att minska markpackningen i största möjliga mån. Många ton ska transporteras och terrängen varierar mycket så det gäller att vara strategisk, säger han. 

Underlag som ska undvikas är fuktig mark, diken, bäckar, myrkanter och annat där maskinerna riskerar att sjunka ner. På sådana ställen lägger Pierre ut ris med maskinen och kavlar det, och vid bäckar bygger han alltid broar med hjälp av virke. 

– Vägarna vi tar i skogen behöver också vara minst fem meter breda. Går det inte att hitta bra färdvägar gör vi alltid spökslag, vilket innebär att jag som skördare kör bort virket till en bättre färdväg för skotaren, säger Pierre. 

Tyngden från maskinerna är utmanande, men avgörande för att maskinerna ska kunna hantera stora stockar. 

– Det behöver finnas ett bra viktförhållande mellan träd och maskin. Ofta väger maskinerna tillräckligt mycket som det är, sedan adderas mer vikt från banden på däcken. Vissa maskinförare väljer också att använda vattenfyllda däck för att få mer tyngd, säger han. 

Robusta däck är en förutsättning

Även däcken utmanas av maskinernas tyngd. Det är viktigt att de är robusta, samt att de tål att köras i utmanande terräng utan att få punktering. Det vanligaste är att kombinera luftfyllda slangdäck med någon typ av band, men det finns också vattenfyllda däck och luftfyllda däck med traktormönster som körs utan band. De sistnämnda används främst i Brasilien och Tyskland, där en stor del av körningen sker på återplanterad åkermark med få hinder. 

Pierre är anställd av SCA, som en del av deras bolag Sollefteålaget. Maskinen han kör är en skördare av fabrikatet Ponsse. Den är rustad med däcktrycksövervakning och har sällan drabbats av punktering. 

– Vi ser direkt om det blir pyspunka, men det blir det nästan aldrig. Jag har inte fått det på säkert sex år, säger Pierre. 

När det väl händer är det dock omständligt att fixa.  

– En punktering är inte ”barra”. Det behöver komma ut en däckfirma och byta hjulet på plats. Luftdäck med slang är smidigast, men med vattendäck ser man tydligare var punkteringen är, berättar Pierre. 

Hur ser era rutiner för skifte och kontroll av däcken ut? 

– Vi som kör skördaren samlas en gång i veckan och gör en gemensam service för att se att allt ser okej ut. Om ett hjul är löst märks det ganska snabbt, då kan det ha vridit sig i fälgen. Var 900:e timme går vi igenom hela maskinen mer noggrant. Om det behövs efterdrar vi och fyller på med luft i däcken. Maskinerna körs med samma däck året om men vi byter till sommar- och vinterband på skotaren. 

Vilka däck- och bandlösningar är bäst ur miljösynpunkt? 

– Lösningar som håller länge är bäst. Skördarna sliter väldigt lite på däcken, framför allt när de har band på. Skotarna sliter desto mer. De kör lika mycket på ett skift som en skördare kör på en vecka. Alla fem maskiner jag har kört har haft däck från Nokian Tyres monterade och de har hållit bra. 

Däcktillverkning för krävande förhållanden 

Jimmy Gustavsson är försäljningschef på Nokian Heavy Tyres Sweden och berättar att skogen är en utmanande plats för däck. Den mest grundläggande funktionen för dem är att stå emot skär- och stickskador, men för att bli ett attraktivt val behöver de också erbjuda en rad fler kvaliteter. 

– A och O är att däcken håller i den extrema miljön. De kan också bidra till att bland annat minska marktrycket och öka maskinens stabilitet och komfort, säger Jimmy. 

I grunden finns det två vägar att gå vid utveckling av däck till skogsmaskiner. De kan antingen optimeras för att köras med band, eller för att köras mest utan. Bandanpassade däck får en mer kugghjulsliknande funktion. Här maximeras däcktrycket för att banden ska greppa bra och det är sedan banden som bidrar till att minska marktrycket. Lösningen erbjuder ofta mindre komfort, medan däck som körs utan band med fördel kan köras med lägre lufttryck för högre komfort. 

– Det finns för- och nackdelar med båda uppläggen. Marktrycket minskas på olika sätt. Gummi är skonsammare mot marken, men även om däck utan band kan köras med lägre lufttryck så blir ytan mot marken som trycket fördelas på aldrig lika stort som när man kör med band, säger Jimmy och fortsätter:

– Däck som körs utan band riskerar också att drabbas av stick- och skärskador i lite högre utsträckning, om man inte använder ett lägre lufttryck. Utan band behöver däcket vara mer flexibelt för att minska risken för skador från stenar, stubbar och annat.

Att ha rätt däcktryck för det upplägg man väljer är av yttersta vikt när det gäller skogsmaskiner, understryker Jimmy.

– Det finns inget som kan skada ett däck lika snabbt som när man använder band men har för lågt däcktryck. Banden har stöd på sidorna för att sitta på plats på däcken, och med för lågt däcktryck flexar däcken ihop så pass mycket i sidan att sidostöden går in och trycker sönder däckets sidovägg. 

Idag körs de allra flesta skogsmaskinerna med bandanpassade däck, men utvecklingen går framåt inom båda däcktyperna. Nokian presenterade ett nytänkande konceptdäck så sent som 2023, utformat för användning utan band. Om allt går enligt plan kommer det att lanseras på marknaden inom några år. 

– Nokian Forest King Float är ett däck som kan användas med betydligt lägre lufttryck. Däcket är unikt i det avseende att det har en slitbana som är betydligt bredare än sidoväggarna. Designen är tänkt att minska marktrycket, samtidigt som det breda mönstret har skyddande effekt på däcksidorna för att minska risken för skador och bidrar till en skonsammare körning, säger Jimmy. 

Världsledande bandtillverkare

Några som också arbetar med att minska markpackning och markskador samt förenkla framkomligheten i skogen är det svenska företaget Olofsfors. De är världens största tillverkare av band för skogsindustrin och har lösningar för alla gummiburna maskiner i skog. Några av modellerna är markskonande och bidrar till spårfria avverkningar. 

– Vi har cirka 2 500 olika applikationer som är anpassade till de olika däckmodeller som finns på marknaden, baserade på nio basmodeller av band. Sedan har vi specialband som är särskilt anpassade för snö, säger Kjell-Erik Åström, marknadschef för skogsprodukter. 

Banden är utvecklade i samverkan med däcktillverkare och maskinleverantörer. Enligt Kjell-Erik krävs millimeterprecision för att produkterna ska sitta korrekt. 

– Passformen är otroligt viktig. Däcken ska vara starka i sidorna och ha en lite kantigare form. Cirka 90 procent av alla skogsmaskiner kör med band, säger han. 

Vilka är de främsta fördelarna med att köra med band?

– Det minskar kompressionen i skogen, skonar rotsystem, främjar tillväxt och återväxt, skyddar däcken, minskar punkteringsrisken, bidrar till att stabilisera maskinerna, ger lägre tyngdpunkt och gör det betydligt enklare att ta sig fram. 

Hur skulle skogsdäck behöva utvecklas för att fungera lika bra utan band? 

– Det blir nog svårt att hitta lösningar för det. Pratar vi markpackning och bärighet så skulle däcken behöva göras två meter breda, vilket det inte finns utrymme för varken på maskinen eller i skogen. 

 

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.

Annons:

Europas bro till politiken: “Vår viktigaste uppgift är att förmedla däckens komplexitet”

Profilen

08 maj 2024

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

27 mars 2024

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår