Är man stor och stark måste man vara snäll. Det gäller både för Bamse och för Pierre Ragnarsson. Maskinföraren från Jämtland har kört skördare i elva år och förklarar att maskinens storlek och tyngd är avgörande för stabiliteten vid trädfällning, samt att det krävs mycket kunskap av honom som förare för att ta sig fram i skogen med minimalt avtryck.
– Det ligger mycket ansvar på den som kör skördare. Vi planerar även vart skotaren ska köra och det gäller att minska markpackningen i största möjliga mån. Många ton ska transporteras och terrängen varierar mycket så det gäller att vara strategisk, säger han.
Underlag som ska undvikas är fuktig mark, diken, bäckar, myrkanter och annat där maskinerna riskerar att sjunka ner. På sådana ställen lägger Pierre ut ris med maskinen och kavlar det, och vid bäckar bygger han alltid broar med hjälp av virke.
– Vägarna vi tar i skogen behöver också vara minst fem meter breda. Går det inte att hitta bra färdvägar gör vi alltid spökslag, vilket innebär att jag som skördare kör bort virket till en bättre färdväg för skotaren, säger Pierre.
Tyngden från maskinerna är utmanande, men avgörande för att maskinerna ska kunna hantera stora stockar.
– Det behöver finnas ett bra viktförhållande mellan träd och maskin. Ofta väger maskinerna tillräckligt mycket som det är, sedan adderas mer vikt från banden på däcken. Vissa maskinförare väljer också att använda vattenfyllda däck för att få mer tyngd, säger han.
Robusta däck är en förutsättning
Även däcken utmanas av maskinernas tyngd. Det är viktigt att de är robusta, samt att de tål att köras i utmanande terräng utan att få punktering. Det vanligaste är att kombinera luftfyllda slangdäck med någon typ av band, men det finns också vattenfyllda däck och luftfyllda däck med traktormönster som körs utan band. De sistnämnda används främst i Brasilien och Tyskland, där en stor del av körningen sker på återplanterad åkermark med få hinder.
Pierre är anställd av SCA, som en del av deras bolag Sollefteålaget. Maskinen han kör är en skördare av fabrikatet Ponsse. Den är rustad med däcktrycksövervakning och har sällan drabbats av punktering.
– Vi ser direkt om det blir pyspunka, men det blir det nästan aldrig. Jag har inte fått det på säkert sex år, säger Pierre.
När det väl händer är det dock omständligt att fixa.
– En punktering är inte ”barra”. Det behöver komma ut en däckfirma och byta hjulet på plats. Luftdäck med slang är smidigast, men med vattendäck ser man tydligare var punkteringen är, berättar Pierre.
Hur ser era rutiner för skifte och kontroll av däcken ut?
– Vi som kör skördaren samlas en gång i veckan och gör en gemensam service för att se att allt ser okej ut. Om ett hjul är löst märks det ganska snabbt, då kan det ha vridit sig i fälgen. Var 900:e timme går vi igenom hela maskinen mer noggrant. Om det behövs efterdrar vi och fyller på med luft i däcken. Maskinerna körs med samma däck året om men vi byter till sommar- och vinterband på skotaren.
Vilka däck- och bandlösningar är bäst ur miljösynpunkt?
– Lösningar som håller länge är bäst. Skördarna sliter väldigt lite på däcken, framför allt när de har band på. Skotarna sliter desto mer. De kör lika mycket på ett skift som en skördare kör på en vecka. Alla fem maskiner jag har kört har haft däck från Nokian Tyres monterade och de har hållit bra.
Däcktillverkning för krävande förhållanden
Jimmy Gustavsson är försäljningschef på Nokian Heavy Tyres Sweden och berättar att skogen är en utmanande plats för däck. Den mest grundläggande funktionen för dem är att stå emot skär- och stickskador, men för att bli ett attraktivt val behöver de också erbjuda en rad fler kvaliteter.
– A och O är att däcken håller i den extrema miljön. De kan också bidra till att bland annat minska marktrycket och öka maskinens stabilitet och komfort, säger Jimmy.
I grunden finns det två vägar att gå vid utveckling av däck till skogsmaskiner. De kan antingen optimeras för att köras med band, eller för att köras mest utan. Bandanpassade däck får en mer kugghjulsliknande funktion. Här maximeras däcktrycket för att banden ska greppa bra och det är sedan banden som bidrar till att minska marktrycket. Lösningen erbjuder ofta mindre komfort, medan däck som körs utan band med fördel kan köras med lägre lufttryck för högre komfort.
– Det finns för- och nackdelar med båda uppläggen. Marktrycket minskas på olika sätt. Gummi är skonsammare mot marken, men även om däck utan band kan köras med lägre lufttryck så blir ytan mot marken som trycket fördelas på aldrig lika stort som när man kör med band, säger Jimmy och fortsätter:
– Däck som körs utan band riskerar också att drabbas av stick- och skärskador i lite högre utsträckning, om man inte använder ett lägre lufttryck. Utan band behöver däcket vara mer flexibelt för att minska risken för skador från stenar, stubbar och annat.
Att ha rätt däcktryck för det upplägg man väljer är av yttersta vikt när det gäller skogsmaskiner, understryker Jimmy.
– Det finns inget som kan skada ett däck lika snabbt som när man använder band men har för lågt däcktryck. Banden har stöd på sidorna för att sitta på plats på däcken, och med för lågt däcktryck flexar däcken ihop så pass mycket i sidan att sidostöden går in och trycker sönder däckets sidovägg.
Idag körs de allra flesta skogsmaskinerna med bandanpassade däck, men utvecklingen går framåt inom båda däcktyperna. Nokian presenterade ett nytänkande konceptdäck så sent som 2023, utformat för användning utan band. Om allt går enligt plan kommer det att lanseras på marknaden inom några år.
– Nokian Forest King Float är ett däck som kan användas med betydligt lägre lufttryck. Däcket är unikt i det avseende att det har en slitbana som är betydligt bredare än sidoväggarna. Designen är tänkt att minska marktrycket, samtidigt som det breda mönstret har skyddande effekt på däcksidorna för att minska risken för skador och bidrar till en skonsammare körning, säger Jimmy.
Världsledande bandtillverkare
Några som också arbetar med att minska markpackning och markskador samt förenkla framkomligheten i skogen är det svenska företaget Olofsfors. De är världens största tillverkare av band för skogsindustrin och har lösningar för alla gummiburna maskiner i skog. Några av modellerna är markskonande och bidrar till spårfria avverkningar.
– Vi har cirka 2 500 olika applikationer som är anpassade till de olika däckmodeller som finns på marknaden, baserade på nio basmodeller av band. Sedan har vi specialband som är särskilt anpassade för snö, säger Kjell-Erik Åström, marknadschef för skogsprodukter.
Banden är utvecklade i samverkan med däcktillverkare och maskinleverantörer. Enligt Kjell-Erik krävs millimeterprecision för att produkterna ska sitta korrekt.
– Passformen är otroligt viktig. Däcken ska vara starka i sidorna och ha en lite kantigare form. Cirka 90 procent av alla skogsmaskiner kör med band, säger han.
Vilka är de främsta fördelarna med att köra med band?
– Det minskar kompressionen i skogen, skonar rotsystem, främjar tillväxt och återväxt, skyddar däcken, minskar punkteringsrisken, bidrar till att stabilisera maskinerna, ger lägre tyngdpunkt och gör det betydligt enklare att ta sig fram.
Hur skulle skogsdäck behöva utvecklas för att fungera lika bra utan band?
– Det blir nog svårt att hitta lösningar för det. Pratar vi markpackning och bärighet så skulle däcken behöva göras två meter breda, vilket det inte finns utrymme för varken på maskinen eller i skogen.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.