Det finns ingen bilsport som slår dragracing i acceleration och hastighet. Sporten äger rum på en rak bana med en tävlingssträcka på mellan cirka 300 och 400 meter, beroende på klass. Två bilar tävlar mot varandra och reglerna är enkla – först i mål vinner.
De specialbyggda bilarna är utrustade med en kompressormatad V8-motor som körs på nitrometan och producerar 12 000 hk. Det gör att bilarna kommer upp i svindlande hastigheter på över 500 kilometer i timmen – på bara några få sekunder.
Ida Zetterström håller Europarekordet i tid och hastighet med 3,77 sekunder och 516 km/h, men hon vill bli ännu snabbare. Efter att ha kammat hem vinster i tävlingar i både Sverige och Europa är hon redo att ta nästa stora steg i karriären. Den här gången i USA i och med Top Fuel NHRA, som är den högsta nivån man kan tävla i inom dragracing. Sedan en tid tillbaka är hon bosatt i Indianapolis där hon laddar upp för kommande tävlingar med ett helt nytt team.
– Det har varit ett mål för mig under flera år att komma till USA och köra Top Fuel här. Så det här är en stor milstolpe. Vill man vara bäst och vinna är det här man ska vara. Samtidigt är konkurrensen stenhård och jag vet att jag inte kan förvänta mig att stå högt upp på pallen direkt, men det är ändå det som är det långsiktiga målet och jag ser inte att det är omöjligt på lång sikt, säger hon.
Just nu förbereder sig Ida och hennes team för att hon ska börja tävla efter sommaren. En helt ny bil ska byggas och anpassas för att fungera optimalt för Ida.
Däcken spelar en betydande roll
Däcken har förstås en fundamental betydelse för både säkerhet och framgång i dragracing. Ida Zetterström förklarar att däcktrycket är en av de viktigaste faktorerna och avgörande för om bilen greppar eller inte.
– Att sätta däcktryck kan vara knepigt eftersom banförhållanden, väder och temperatur kan ändra sig snabbt. Så däcktryck sätts precis före det är dags att starta bilen. Målet är att det ska vara samma tryck på båda sidor. Om det är olika tryck placeras däcket med högst tryck på höger sida. Detta på grund av hur bilen vrider sig vid start. På en varm bana vill vi ha mer grepp och har då högre tyck, vill vi ha mindre grepp tar vi ur luft.
Den extremt höga hastigheten i kombination med enorma G-krafter skapar enorma påfrestningar på däcken. Däcken som används är av märket Goodyear, som är den enda officiella däckleverantören på den här nivån. Varje uppsättning däck håller två till tre tävlingar, vilket är upp till 15 rundor. Men det varierar förstås beroende på hur de slits.
– Vissa gånger slits de snabbare och vissa gånger klarar de sig längre, det beror ofta på banans preparering, temperatur och hur vi har kört bilen.
De stora och breda bakdäcken ändrar också sin form i olika skeden i racet. Vid burn-out blir de smala och höga för att sedan vrida sig och se "rynkiga" ut när de greppar. Utefter banan ändrar de form och blir högre och nästan "fyrkantiga".
– Bakdäcken är också vår fjädring eftersom det inte finns någon övrig fjädring på bilen. Vid ett så kallat däckskak känner man vibrationerna ordentligt i kroppen och du kan få både hjärnskakning och skador på tänderna om inte rätt tandskydd används, säger Ida Zetterström.
Om däckanvändning i dragracing:
- Däcktrycket varierar mellan cirka 6–9 PSI.
- Priset är runt 10 000 kronor per däck.
- Fälgarna är 16 tum, däcken 36 tum höga och 17,5 tum breda och väger ungefär 22 kilo.
- Under en runda växer däcken från ungefär 36 till 44 tum när de är som störst under rundan.
Om Ida Zetterström:
Ålder: 29 år
Familj: Sambon Kim Hilander
Bor: Brownsburg Indiana
Yrke: Top Fuel-förare
När jag inte kör racing: "Hittar du mig troligtvis på gymmet, i garaget eller framför datorn där jag jobbar mest."
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2024. Du hittar det HÄR.