"Jag gillar adrenalinkicken, men för mig är det själva tävlingsmomentet och allt som krävs för att bli bäst på det jag gör som driver mig. Mitt långsiktiga mål är att vinna priser och mästerskap även i NHRA", säger Ida Zetterström.

Ida Zetterström är mer eller mindre uppvuxen på tävlingsbanan, med en pappa som tävlade i sporten långt innan hon föddes. Själv började hon att köra Junior Dragster som åttaåring.

För några år sedan satte Ida Zetterström rekord som världens snabbaste kvinna på motorcykel, med en svindlande topphastighet på 346,9 kilometer i timmen. Numera är det bilar som gäller.

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

Från noll till över 500 km/h på bara några få sekunder och g-krafter upp till 6G. Ida Zetterström utövar världens snabbaste och kanske mest extrema motorsport – dragracing. Nu lägger hon i nästa växel och gör en elitsatsning i USA.

Det finns ingen bilsport som slår dragracing i acceleration och hastighet. Sporten äger rum på en rak bana med en tävlingssträcka på mellan cirka 300 och 400 meter, beroende på klass. Två bilar tävlar mot varandra och reglerna är enkla – först i mål vinner.

De specialbyggda bilarna är utrustade med en kompressormatad V8-motor som körs på nitrometan och producerar 12 000 hk. Det gör att bilarna kommer upp i svindlande hastigheter på över 500 kilometer i timmen – på bara några få sekunder.

Ida Zetterström håller Europarekordet i tid och hastighet med 3,77 sekunder och 516 km/h, men hon vill bli ännu snabbare. Efter att ha kammat hem vinster i tävlingar i både Sverige och Europa är hon redo att ta nästa stora steg i karriären. Den här gången i USA i och med Top Fuel NHRA, som är den högsta nivån man kan tävla i inom dragracing. Sedan en tid tillbaka är hon bosatt i Indianapolis där hon laddar upp för kommande tävlingar med ett helt nytt team.

– Det har varit ett mål för mig under flera år att komma till USA och köra Top Fuel här. Så det här är en stor milstolpe. Vill man vara bäst och vinna är det här man ska vara. Samtidigt är konkurrensen stenhård och jag vet att jag inte kan förvänta mig att stå högt upp på pallen direkt, men det är ändå det som är det långsiktiga målet och jag ser inte att det är omöjligt på lång sikt, säger hon.

Just nu förbereder sig Ida och hennes team för att hon ska börja tävla efter sommaren. En helt ny bil ska byggas och anpassas för att fungera optimalt för Ida.

Däcken spelar en betydande roll

Däcken har förstås en fundamental betydelse för både säkerhet och framgång i dragracing. Ida Zetterström förklarar att däcktrycket är en av de viktigaste faktorerna och avgörande för om bilen greppar eller inte.

– Att sätta däcktryck kan vara knepigt eftersom banförhållanden, väder och temperatur kan ändra sig snabbt. Så däcktryck sätts precis före det är dags att starta bilen. Målet är att det ska vara samma tryck på båda sidor. Om det är olika tryck placeras däcket med högst tryck på höger sida. Detta på grund av hur bilen vrider sig vid start. På en varm bana vill vi ha mer grepp och har då högre tyck, vill vi ha mindre grepp tar vi ur luft. 

Den extremt höga hastigheten i kombination med enorma G-krafter skapar enorma påfrestningar på däcken. Däcken som används är av märket Goodyear, som är den enda officiella däckleverantören på den här nivån. Varje uppsättning däck håller två till tre tävlingar, vilket är upp till 15 rundor. Men det varierar förstås beroende på hur de slits.

– Vissa gånger slits de snabbare och vissa gånger klarar de sig längre, det beror ofta på banans preparering, temperatur och hur vi har kört bilen. 

De stora och breda bakdäcken ändrar också sin form i olika skeden i racet. Vid burn-out blir de smala och höga för att sedan vrida sig och se "rynkiga" ut när de greppar. Utefter banan ändrar de form och blir högre och nästan "fyrkantiga".

– Bakdäcken är också vår fjädring eftersom det inte finns någon övrig fjädring på bilen. Vid ett så kallat däckskak känner man vibrationerna ordentligt i kroppen och du kan få både hjärnskakning och skador på tänderna om inte rätt tandskydd används, säger Ida Zetterström.

Om däckanvändning i dragracing:

  • Däcktrycket varierar mellan cirka 6–9 PSI.
  • Priset är runt 10 000 kronor per däck.
  • Fälgarna är 16 tum, däcken 36 tum höga och 17,5 tum breda och väger ungefär 22 kilo.
  • Under en runda växer däcken från ungefär 36 till 44 tum när de är som störst under rundan. 

Om Ida Zetterström:

Ålder: 29 år
Familj: Sambon Kim Hilander
Bor: Brownsburg Indiana
Yrke: Top Fuel-förare
När jag inte kör racing: "Hittar du mig troligtvis på gymmet, i garaget eller framför datorn där jag jobbar mest."

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2024. Du hittar det HÄR.

Annons:
Annons:

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår