Sedan Claes Hedström började som affärsutvecklare på Goodyear 2005 har han haft en rad olika roller, bland annat som operativ landschef och försäljningschef för Norden. De senaste sju åren har han agerat General Manager Sales Consumer Nordic, sitter med i de nordiska företagsstyrelserna och är en del av Goodyear Consumer EU:s ledningsgrupp.
– Jag kom till Goodyear med en ambition om att lära mig något nytt. Nu har jag varit här i 16 år och tjusningen med däckbranschen är att man aldrig blir fullärd, säger han.
Till skillnad från många andra däcktillverkare har Goodyear ingen Sverige-vd, något Claes ser som en fördel.
– Vi har två olika affärsområden, personbilsdäck samt last och entreprenad. Jag är ytterst ansvarig för personbilsdäcken på den nordiska marknaden. Detta är ett stort plus eftersom de olika områdena drivs av två helt olika saker, som egentligen inte har jättemycket med varandra att göra, även om vi givetvis arbetar tätt ihop.
Goodyear grundades redan 1898 av Frank Seiberling som då döpte företaget efter en känd kemist.
– Namnet kommer från Charles Goodyear, som är känd som uppfinnaren av vulkaniserat gummi. Sedan kan jag tänka mig att Frank, precis som jag, tyckte att Goodyear var ett minst sagt häftigt namn. Även om namnet nu har ganska många år på nacken är det fortfarande modernt och vi är väldigt stolta över det.
Utöver namnet ser Claes innovation som en av Goodyears främsta styrkor.
– Goodyear är ett globalt företag vilket är en styrka när det handlar om att ligga i framkant vad gäller trender och innovation. Vi är med på resan gällande intelligenta däck och verkar inom många olika affärsområden, allt från personbilsdäck till flygplansdäck. Det ger oss en stark grund att stå på. Har du ett finansiellt starkt företag har du också råd att investera i framtiden.
Vilka utmaningar står ni inför?
– Ingen har gått obemärkt förbi pandemin. Vi fick driva ett förtag under en minst sagt konstig period. Industrier har påverkats och resulterat i en belastning på den globala leveranskedjan, vilket i sin tur har lett till höga transportkostnader.
– Vi har en nära koppling till bilproducenterna. De har påverkats av en kraftig komponentbrist vilket leder till att flödet av bilar till marknaden påverkas och med det sagt även vi däcktillverkare. Jag tror dock att dessa effekter är relativt kortsiktiga och att det finns fler möjligheter än utmaningar framöver.
Även hållbarhet är en utmaning framöver, hur arbetar ni med det?
– Koncernen arbetar för samma mål globalt och vi vill bidra till att förändra mobiliteten i hela världen, samtidigt som vi främjar en hållbar framtid. Bland annat har vi som mål att byta ut all petroleumbaserad olja i våra produkter till år 2040. Vägen mot detta mål har fått en flygande start och användandet av sojaolja ökade med 90 procent 2019. Det översteg målet på 25 procent till slutet av 2020.
Idag väljer allt fler elbilar. Vad har det för betydelse för er däcktillverkare?
– Det är biltillverkarna som driver vad konsumenten behöver för typ av däck. Det ställer höga krav på oss tillverkare men det driver också innovation i branschen. En elbil eller hybrid ger ytterligare utmaningar vilket gör att vi måste utveckla våra produkter utefter vad som efterfrågas. Vi har tagit hänsyn till dessa faktorer i utformningen av våra däck och utvecklat en verktygslåda tillsammans med tekniker för att passa denna typ av fordon.
Hur kommer försäljningen av däck till konsument vi e-handel att se ut i framtiden?
– E-handeln är en etablerad säljkanal idag, som är utvecklad utifrån vad konsumenten vill ha. Jag är övertygad om att vi kommer se denna kanal växa ännu mer i framtiden, men med det sagt tror jag också att det krävs ett större serviceutbud och att branschen behöver göra det enkelt för kunden att köpa däck online. Eftersom däck är en sällanköpsvara vet konsumenten generellt ganska lite om produkten. Här måste vi hjälpa till.
Hur ser ni på den fortsatta marknadsutvecklingen för er och branschen under hösten och vintern?
– Bilen användes flitigt i Sverige under förra vintern och sommaren. Hela branschen har generellt en bra nivå av däck hos återförsäljare och vi tror därför på en positiv utveckling framöver. Det enda frågetecknet gäller leveransen av nya bilar, som skulle kunna komma att påverka industrin på grund av komponentbrist.
Hur ser Goodyears framtidsplaner ut?
– Vårt köp av Cooper är ett intressant område för framtiden. Vi kommer att slå ihop dessa två företag och kommer därmed kunna bli en ännu starkare leverantör.
– Vi har även lanserat Goodyear SightLine, där varje däck kan leverera intelligent information till föraren och bilen. Vi har som mål att denna teknik ska finnas inbyggd i alla nya produkter år 2027. Med information om bland annat lufttryck och slitage kan förebyggande underhåll göras och åkturen blir därmed säkrare. Good years are ahead, avslutar Claes Hedström
Fakta Claes Hedström:
Ålder: 51 år.
Bor: Katrineholm.
Intresse: ”Förutom mitt jobb, familj och vänner så gillar jag att träna. Jag springer, spelar padel och tränar karate.”
Favoritdäck: Goodyear ICE2 med Sound Comfort Technology.
Dold talang: ”Jag är en jäkel på vattenskidor”.
Favoritmat: ”Sushi, helt klart”.