Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

Tina Thörner är en av de största profilerna inom svensk motorsport. Hon är mest känd som kartläsare men har även suttit bakom ratten. I en stor intervju med DäckDebatt berättar hon vad hon under sin långa karriär har lärt sig om däckens betydelse för framgång.

Tina Thörner har varit aktiv inom motorsporten sedan 1990, som kartläsare och förare, i ett stort antal bilar och på tävlingar med en rad världskända förare, bland annat Colin McRae, Ari Vatanen, Jutta Kleinschmidt (som vann Dakkar-rallyt), Nasser Al-Attiyha och Kenneth Eriksson.

 Hur mycket har du hunnit lära dig om olika däck och hjulinställningar under alla år i motorsporten?
- Faktiskt en hel del. Det är saker som a ”touin eller toout”, alltså om däcken ska luta inåt eller utåt. Eller olika gummiblandningar, klackar, bredd, lång eller kort dubb och slicks. Det har blivit en massa kunskap och jag har fått uppleva hur olika gummiblandningar påverkar saker som grepp och vattenplaning.  

I alla minnen du har från otaliga tävlingar under fler decennier, finns det några som är kopplade till just bilens hjul?
- Absolut, till exempel att det går att köra på tre hjul och ändå komma i mål.
- På tävlingar har vi ofta haft punkteringsfria hjul, vilket nog är det bästa. Men det har inte alltid fungerat. Vad som däremot fungerat är lufttryckssystemen, där man ser lufttrycket och kan justera det. Idag finns detta ju i många bilmodeller och det känner jag är en säkerhet. Jag skulle aldrig köpa en ny bil utan det. Om man får punktering eller pyspunka i vanlig trafik kan det lätt uppstå en riktigt farlig olycka.
-Jag har också lärt mig hur viktigt det är med rätt profildjup. Det är så små ytor som ligger mot vägen. Så jag säger alltid; Bra däck är den bästa livförsäkring du kan ha i trafiken.

Hur viktiga är rätt och bra däck för att kunna vinna en tävling, oavsett om det är rally eller en ökentävling?
- Helt avgörande då vi ligger på gränsen i allt. Olika däcktillverkare och däck innebär förstås skillnader i hållbarhet och styrförmåga. Så ofta är det däcken som gör skillnaden.
Vilka bedrifter och resultat är du mest stolt över under dina aktiva år?
- Att ha vunnit Mellanösterns serie med Nasser Al-Attiyha och att Jutta Kleinschmidt och jag var det första kvinnliga teamet som lett Dakar-rallyt totalt samt att slutligen fick stå på podiet. Den totala andraplatsen i Svenska Rallyt med Thomas Rådström är jag också stolt över.

I dina böcker och på din hemsida skriver du att det inte alltid har varit helt lätt att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Kan du ge några exempel?
- Jag har blivit ifrågasatt när det gäller mental styrka. Man har undrat om jag inte drar ner mina förares hastigheter, att jag skulle vilja vara mera inom trygghetszonen. Men det har förstås inte stämt. Det har också undrats om jag klarat av att vara lika fysiskt stark och kunnat byta hjul eller exempelvis gräva loss en två ton tung bil i 50 graders värme i ökensanden. Det visade sig att jag klarade det galant också.
- Det här med att bli mamma har också varit en frågeställning. När jag var runt 30 år och hade fast förhållande undrade många när jag skulle bli med barn och då ville man bara skriva ettårs-kontrakt. Sexuella trakasserier har jag också lärt mig hantera genom att istället utbilda mina manliga kollegor.
- Men i det stora hela har det ändå varit mycket mera positivt än negativt.

Ja, du understryker att det också funnits fördelar med att vara kvinna. Hur menar du då?
- Fördelen har varit att jag alltid har blivit uppmärksammad och att jag har fått igenom många förbättringar som drivit branschen framåt när det gäller det ”psykosociala” och hur man ska leva och äta för att må så bra som möjligt och kunna prestera.
- Jag har också fått synas mycket och kunnat dra fördelar av att arrangörer velat ha kvinnor med i rallyn och det har gett mig förtur i vissa lägen. Det har också funnits många underbara gentlemän med i våra team under åren. All eloge till dem!

Tror du att det är bättre, mindre grabbigt, i motorsporten nu än när du började?
- Det tror jag absolut, Allt fler ser fördelarna med att ha en mix av båda könen. Sporten har också utvecklats och det finns nya och bättre upplägg för hur vi kan utföra arbetet, boendet och just upplägget runt att vara ”krickflackande”, vilket har gjort miljön att leva i mera tilltalande för oss kvinnor.
Du har ett nära samarbete med Nokian Tyres. Vilken roll har du där?
- I dag handlar det mest om att jag kör på deras däck privat på min bil och att jag provar deras däck på olika testdagar.
Vad innebär samarbetet annars mer konkret?
- Jag är ambassadör för däckkedjan Vianor och deras insatser för att öka kunskap och säkerheten för bilisterna. Det handlar om sprida kunskap om däckens viktiga påverkan och vad som är ett bra däckval.

Vad gör du mer nuförtiden än att köra bil och läsa kartor?
- Jag föreläser, coachar, är mentor och investerar i plattformen www.youracademy.com, som fokuserar på utbildning och utbyten mellan elever runt om i världen.
Vad har du för råd till dom som vill satsa på en karriär i motorsporten?
- Att skapa målbilder som triggar, göra en aktivitetsplan för att se vad man behöver utveckla för att kunna ta nästa steg.  Det gäller också att ha stort tålamod och skaffa sig ett brett kontaktnät så att man får köra mycket eller, om man är kartläsare, åka med många olika förare.


 

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår