Tina Thörner har varit aktiv inom motorsporten sedan 1990, som kartläsare och förare, i ett stort antal bilar och på tävlingar med en rad världskända förare, bland annat Colin McRae, Ari Vatanen, Jutta Kleinschmidt (som vann Dakkar-rallyt), Nasser Al-Attiyha och Kenneth Eriksson.
Hur mycket har du hunnit lära dig om olika däck och hjulinställningar under alla år i motorsporten?
- Faktiskt en hel del. Det är saker som a ”touin eller toout”, alltså om däcken ska luta inåt eller utåt. Eller olika gummiblandningar, klackar, bredd, lång eller kort dubb och slicks. Det har blivit en massa kunskap och jag har fått uppleva hur olika gummiblandningar påverkar saker som grepp och vattenplaning.
I alla minnen du har från otaliga tävlingar under fler decennier, finns det några som är kopplade till just bilens hjul?
- Absolut, till exempel att det går att köra på tre hjul och ändå komma i mål.
- På tävlingar har vi ofta haft punkteringsfria hjul, vilket nog är det bästa. Men det har inte alltid fungerat. Vad som däremot fungerat är lufttryckssystemen, där man ser lufttrycket och kan justera det. Idag finns detta ju i många bilmodeller och det känner jag är en säkerhet. Jag skulle aldrig köpa en ny bil utan det. Om man får punktering eller pyspunka i vanlig trafik kan det lätt uppstå en riktigt farlig olycka.
-Jag har också lärt mig hur viktigt det är med rätt profildjup. Det är så små ytor som ligger mot vägen. Så jag säger alltid; Bra däck är den bästa livförsäkring du kan ha i trafiken.
Hur viktiga är rätt och bra däck för att kunna vinna en tävling, oavsett om det är rally eller en ökentävling?
- Helt avgörande då vi ligger på gränsen i allt. Olika däcktillverkare och däck innebär förstås skillnader i hållbarhet och styrförmåga. Så ofta är det däcken som gör skillnaden.
Vilka bedrifter och resultat är du mest stolt över under dina aktiva år?
- Att ha vunnit Mellanösterns serie med Nasser Al-Attiyha och att Jutta Kleinschmidt och jag var det första kvinnliga teamet som lett Dakar-rallyt totalt samt att slutligen fick stå på podiet. Den totala andraplatsen i Svenska Rallyt med Thomas Rådström är jag också stolt över.
I dina böcker och på din hemsida skriver du att det inte alltid har varit helt lätt att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Kan du ge några exempel?
- Jag har blivit ifrågasatt när det gäller mental styrka. Man har undrat om jag inte drar ner mina förares hastigheter, att jag skulle vilja vara mera inom trygghetszonen. Men det har förstås inte stämt. Det har också undrats om jag klarat av att vara lika fysiskt stark och kunnat byta hjul eller exempelvis gräva loss en två ton tung bil i 50 graders värme i ökensanden. Det visade sig att jag klarade det galant också.
- Det här med att bli mamma har också varit en frågeställning. När jag var runt 30 år och hade fast förhållande undrade många när jag skulle bli med barn och då ville man bara skriva ettårs-kontrakt. Sexuella trakasserier har jag också lärt mig hantera genom att istället utbilda mina manliga kollegor.
- Men i det stora hela har det ändå varit mycket mera positivt än negativt.
Ja, du understryker att det också funnits fördelar med att vara kvinna. Hur menar du då?
- Fördelen har varit att jag alltid har blivit uppmärksammad och att jag har fått igenom många förbättringar som drivit branschen framåt när det gäller det ”psykosociala” och hur man ska leva och äta för att må så bra som möjligt och kunna prestera.
- Jag har också fått synas mycket och kunnat dra fördelar av att arrangörer velat ha kvinnor med i rallyn och det har gett mig förtur i vissa lägen. Det har också funnits många underbara gentlemän med i våra team under åren. All eloge till dem!
Tror du att det är bättre, mindre grabbigt, i motorsporten nu än när du började?
- Det tror jag absolut, Allt fler ser fördelarna med att ha en mix av båda könen. Sporten har också utvecklats och det finns nya och bättre upplägg för hur vi kan utföra arbetet, boendet och just upplägget runt att vara ”krickflackande”, vilket har gjort miljön att leva i mera tilltalande för oss kvinnor.
Du har ett nära samarbete med Nokian Tyres. Vilken roll har du där?
- I dag handlar det mest om att jag kör på deras däck privat på min bil och att jag provar deras däck på olika testdagar.
Vad innebär samarbetet annars mer konkret?
- Jag är ambassadör för däckkedjan Vianor och deras insatser för att öka kunskap och säkerheten för bilisterna. Det handlar om sprida kunskap om däckens viktiga påverkan och vad som är ett bra däckval.
Vad gör du mer nuförtiden än att köra bil och läsa kartor?
- Jag föreläser, coachar, är mentor och investerar i plattformen www.youracademy.com, som fokuserar på utbildning och utbyten mellan elever runt om i världen.
Vad har du för råd till dom som vill satsa på en karriär i motorsporten?
- Att skapa målbilder som triggar, göra en aktivitetsplan för att se vad man behöver utveckla för att kunna ta nästa steg. Det gäller också att ha stort tålamod och skaffa sig ett brett kontaktnät så att man får köra mycket eller, om man är kartläsare, åka med många olika förare.