”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

I den hårdnande konkurrensen från bilhandeln, nätförsäljningen och pop-up-verkstäderna behöver däckverkstäderna bli mindre känsliga för säsonger, lyssna mer på sina kunder och erbjuda mer service och nya tjänster. Det säger Mattias Albrektsson, vd för Continental i Sverige.

TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD

Ni kammade hem hela fem förstaplatser i däcktester under hösten med Viking Contact 7 och Ice Contact 2. Hur kändes det när vi vann alla dessa tester?
- Ja, det var storslam för oss i år. Det skapar en stolthet för alla som jobbar i företaget, vi sträcker lite extra på ryggen. Men vi är faktiskt den biltillverkare som genom åren har haft flest förstaplatser i tester.
Hur mycket betyder det för försäljningen att få testvinnare?
- Det blir mycket enklare att sälja in produkterna. Det har varit en jättekul vinter. Vi hade försäljningsrekord under oktober. Vi har aldrig sålt så många vinterdäck.  
Ni arbetar med det ambitiösa målet nollvisionen, noll dödsfall, noll skador och noll trafikolyckor. Är det verkligen ett realistiskt mål?
- Det är ett jättejobb att nå dit förstås. Den här branschen tenderar att vara väldigt tekniskt i sitt erbjudande till kunderna. Om våra anställda istället kan säga att de jobbar på ett företag som arbetar för noll döda i trafiken så väcker det uppmärksamhet på ett helt annat sätt. Vi tycker att det är bra att ha en vision som är väldigt spänstig. Om vi hela tiden jobbar med att öka säkerheten så räddar vi ju några liv varje år.
Hur arbetar ni rent praktiskt för att uppnå målen?
- Ta de självkörande bilarna som ett exempel. Där vill vi vara en av huvudleverantörerna till bilindustrin. Och för att dom bilarna ska vara intressanta så måste dom vara väldigt mycket säkrare än om en människa sitter bakom ratten. Vi jobbar ju väldigt nära biltillverkarna och vi vet hur bilarna kommer att te sig säkerhetsmässigt flera år framåt i tiden.
Tidigare i höstas kom ni med en vinstvarning som fick aktiekursen att rasa. Det var den andra vinstvarningen i år. Varför går företaget sämre än beräknat trots rekordhög nybilsförsäljning?
- Fordonsindustrin står inför stora omställningar där gamla diesel- och bensinmotorer ska fasas ut och nya modeller är under utveckling. Vi är ju även en stor tillverkare av fordonskomponenter och vill vara en ledare i utvecklingen av framtidens bilmodeller. Då krävs det stora investeringar. Samtidigt så har bilproduktionen under året backat med cirka 2,5 procent. Det slår direkt mot oss med en så kraftig inbromsning eftersom vi till skillnad mot våra däckkonkurrenter är så stora inom komponenttillverkningen.
Över till något roligare. Ni lanserar till nästa vinter en ny typ av dubb, kallad ContiFlexStud. På vilket sätt är detta dubbdäck bättre än dom som ni nu säljer?
- När vi utvecklade det här däcket började vi med att fråga konsumenterna vad de tyckte var viktigast med vinterdäck. De svarade bromsförmåga, grepp, buller och miljöpåverkan, i den ordningen. Dubbdäcken har tidigare inte lyckats leverera fullt ut mot dessa krav och därför har trenden gått mot fler dubbfria vinterdäck. Men det här nya dubbdäcket kan leverera på alla dessa områden. Bromssträckan är 7 procent kortare, dubben är tystare i kupén och däcket ger mindre vägslitage.
- Det unika med dom här dubbarna är att de är omslutna av gummi. Både dubben och gummit skapar alltså friktion mot underlaget. Det ger bättre grepp och bromsförmåga. Samtidigt så tar gummit runt dubben tar bort resonans, vilket resulterar i mindre buller inne i bilen.
Hur viktig blir denna dubbteknologi för er framöver?
- Jätteviktig. Vi förändrar dubbdäckets vara och betydelse.
Däckbranschen är under stor förvandling. Hur ser ni på framtida distributionskanaler och volymer fördelade på gummiverkstäder, bilhandeln och nätförsäljning?
- Vår uttalade strategi är att jobba nära våra återförsäljare och hjälpa dom att växa. Om inte dom växer så kan inte vi heller göra det. Och våra kunder är både bilhandeln och däckbranschen. Både bilhandeln och nätförsäljningen tar förstås affärer från traditionella däckverkstäder. Men båda har också sina utmaningar. För bilhandeln så stjäl däckarbeten tid från andra verkstadsarbeten. Dessa jobb kan också vara för komplexa för bilhandlarna. Dom bilhandlarna som lyckas bäst är nog dom som skapar en helt fristående däckverkstad.
- När det gäller nätförsäljningen så ser vi att den inte ökar särskilt mycket. Och dessa aktörer är också beroende av att ha däckverkstäder knutna till sig.
Hur tycker du att däckverkstäderna behöver utvecklas i den här konkurrensen?
- De måste nog väldigt tydligt lyssna in vad kunderna efterfrågar. Det gäller att försöka bli bäst på något samtidigt som man jobbar mer med service och flexibla öppettider. Jag tror att konsumenterna är beredda att betala mer för en tjänst från en expert som de har förtroende för.
- Däckhotell och hjulförvaring är ett bra exempel på merförsäljning. Åtta av tio konsumenter förvarar fortfarande sina däck hemma. Här finns en väldigt stor marknad, som bilhandlarna hittills har varit bättre på att utnyttja. Med förvaring knyter du kunden till dig och det blir lättare att sälja andra tjänster.
Ser du några fördelar i att en gummiverkstad hanterar både lätta och tunga fordon eller tror du att det går mot en uppdelning, som i stora delar av övriga Europa?
- I ett svenskt perspektiv är det nog ett måste framöver. Det kommer bli svårt att överleva bara på personbilar. Verksamheten behöver breddas mer så att den inte blir så säsongskänslig, samtidigt som det förstås är bra att specialisera sig på något och bli bäst på det. Det behövs fler experter i däckbranschen.
På vägen framåt, vilka frågor är viktigast för Continental?
- Att växa tillsammans med våra kunder och stötta dem i att nå sina mål. Därför utbildar vi just nu vår personal för att i ännu högre grad hjälpa våra kunder. Branschen är under stor förändring och vi måste addera fler värden än att bara prata om produkt och pris.

Fakta Mattias Albrektsson
Ålder: 45
Bor: Hovås i Göteborg.
Familj: Fru och tre barn, 16, 14 och 10 år gamla. Och en hund där jag och min mamma har delad vårdnad. Vi har den på helgerna och hon på helgen, mycket praktiskt.
Karriär: Har arbetat tolv år på Continental. Har varit vd i fem. Dessförinnan marknadschef och försäljningschef PV: Innan Continental var jag på Carlsberg.
Styrkor: Mål- och resultatinriktad.
Vill förbättra: Ha mer tid ut hos kund,
Gör gärna på fritiden:
Åker skidor, cyklar mountainbike och gillar den nya racketsporten padel.
Det här visste du inte om mig: Har tidigare dansat breakdance, något jag inte helt kan hålla mig ifrån alla gånger.
Gör jag om fem år: Leder Continental – störst på däck i Sverige.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår