”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

Det viskas i däckbranschen om att Goodyear inte kommunicerar en tydlig strategi kring vart bolaget är på väg. Men för Claes Hedström, General Manager Sales, för Goodyear i Norden och Baltikum, är vägen framåt tydlig.

Enligt Claes Hedström handlar det bland annat om fortsatta innovationer, exempelvis lanseringen av det nya UHP-däcket Eagle Asymmetric 5 och det nya UUHP segmentet med helt nya Supersport-sortimentet, och såklart om tysta däck, där man ligger i framkant och har investerat mycket för att möta biltillverkarnas behov och konsumenternas efterfrågan. 

Vilka frågor är viktigast för Goodyear just nu?
- Hjärtat i Goodyear är innovationer. Vi var exempelvis en av de första tillverkarna som lanserade punkteringsskydd och teknik som minskar däckbuller. Framöver är det framför allt fyra växande områden som vi kommer fokusera på: utvecklingen av bilpooler, självkörande bilar, elbilar samt uppkopplade bilar och däck. De närmaste två åren uppskattar vi att det kommer säljas sex miljoner elbilar vilket är en enorm tillväxt om vi jämför med de senaste fem åren.
 
- Tysta bilar kräver också tysta däck. Och där har vi med vår teknik SoundComfort lyckats halvera ljudnivån från däcken. Vi är såklart inte ensamma om den tekniken, men vi är den tillverkare som har det på flest dimensioner för den Nordiska vintern. Och nyligen blev SoundComfort framröstad till årets produkt 2019 av konsumenter i Belgien och Nederländerna. 

Kommer vi se fler däck framöver med denna teknik?
- Ja, men det får inte vara på bekostnad av andra områden, som säkerhet. Det måste vara något som man adderar till ett redan bra däck. 

Hur fungerar egentligen SoundComfort-tekniken?
- Vi har ett skum av polyuretan med öppna celler som vi monterar inne i däcket. Den dämpar kavitetsljudet i kupén, alltså resonansen från däcken, med upp till 50 procent. 

Det viskas en del i däckbranschen om att ni är upplevs otydliga, att det inte går att förstå vilken strategi ni har framöver. Vad svarar du på den kritiken?
- Själv tycker vi förstås att vi är tydliga. Mitt korta svar är att vi ligger i framkant när det gäller tysta däck. Vi har kommit väldigt långt i utvecklingen av däck till elbilar, där vi exempelvis gör däck till Tesla, Jaguar I-Pace och Audi e-Tron. I Norden är vi också mycket starka när det gäller vinterdäck, som står för merparten av försäljningen. 

Hur ser ni på Norden kontra Sverigeorganisationen? Ni har exempelvis inte en svensk vd.  
-  Lokal närvaro har alltid varit viktigt för oss. Men samtidigt blir många kunder större och starkare och då krävs en europeisk organisation för att möta dem. Vi är en nordisk organisation med stark lokal förankring och vi är en del av Goodyear Europa. Det är en fördel för kunder som agerar på många marknader att bara ha en kontaktperson hos oss. Vi anpassar helt enkelt vår organisation efter kunder och konsumenter. 

Däckbranschen är under omvandling. Hur ser ni på framtida distributionskanaler och volymer, fördelade på gummiverkstäder, bilhandeln och nätförsäljning?
- Tittar man tio år tillbaka så har förändringarna inte varit så jättestora, i alla fall inte när det gäller volymer. Det viktigaste för oss är att ha distributionskanaler som gör det enklare för konsumenten att köpa Goodyear.  

Hur tycker du däckverkstäderna behöver förhålla sig till den konkurrensen?
- Däckfackhandeln jobbar redan idag med ett  bredare utbud av produkter och tjänster. I Norge har exempelvis vissa verkstäder blivit auktoriserade för service av elbilar, vi ser också andra däckkedjor jobbar med olika typer av tjänster kring bilen vilket jag tror är viktigt att få mer kontakt med konsumeten. 

Antalet oberoende gummiverkstäder minskar. Hur ser ni på kedjornas inverkan på branschutvecklingen?
- Det är en normal nordisk och europeisk trend som vi inte ser några nackdelar med. Det sker även inom andra industrier. 

Hur har försäljningen av Däckia påverkat er?
- Det är alltid bekvämt som tillverkare att ha en egen däckkedja där vissa försäljningsvolymer garanteras. Men att sälja Däckia öppnade väldigt många andra möjligheter för oss. Nu har vi breddat oss gentemot kunderna och vi har inte en kedja som konkurrerar med våra egna kunder. Vi är oberoende som varumärke. Det är otroligt positivt för oss. Men det kräver också att vi har en mycket starkare säljkår. 

Hur ser omsättningen ut på olika produktsegment, till exempel personbilsdäck, last och tung trafik samt entreprenad och traktor?
- Det är inga siffror som är officiella men jag kan säga så mycket som att ungefär 75 procent av försäljningen i Norden och Baltikum är personbilsdäck. 

Pirelli har varit leverantör till F1 i ganska många år nu. Tidigare hade ni den rollen. Är ni sugna på F1 igen?
- För tillfället har vi stort fokus på andra motorsportsatsningar som Nascar i USA och i Europa 24-timmars Le Mans och Moto 2 och Moto 3. Vi kommer synas mer i motorsport framöver, men om det är F1 låter jag vara osagt.   

Fakta Claes Hedström
Ålder
: 49 år  
Bor:
Katrineholm
Familj: 
Fru och 3 barn (19, 17, 8 år)
Karriär: 15 år på Mars Inc (inom FMCG) i olika ledande tjänster innan jag för 14 år sedan började på Goodyear där jag har haft många positioner både som landschef samt andra nordiska positioner.
Styrkor: 
Att vara kund/konsument-fokuserad samt driva utveckling. Viktigt att ge energi och vara positiv och fokusera på det som går att påverka.
Vill förbättra: 
Ständigt förbättra kund- och konsumetfokus, miljön, säkerhet och marginalerna i industrin
Gör gärna på fritiden:
Tillbringar tid med familj, resor, tränar.
Gör jag om fem år: Goodyear är i en otroligt spännande fas och det kommer hända mycket inom industrin där jag ser mig som en naturlig del att ta våra kunder och Goodyear till nästa fas.  

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår