Enligt Claes Hedström handlar det bland annat om fortsatta innovationer, exempelvis lanseringen av det nya UHP-däcket Eagle Asymmetric 5 och det nya UUHP segmentet med helt nya Supersport-sortimentet, och såklart om tysta däck, där man ligger i framkant och har investerat mycket för att möta biltillverkarnas behov och konsumenternas efterfrågan.
Vilka frågor är viktigast för Goodyear just nu?
- Hjärtat i Goodyear är innovationer. Vi var exempelvis en av de första tillverkarna som lanserade punkteringsskydd och teknik som minskar däckbuller. Framöver är det framför allt fyra växande områden som vi kommer fokusera på: utvecklingen av bilpooler, självkörande bilar, elbilar samt uppkopplade bilar och däck. De närmaste två åren uppskattar vi att det kommer säljas sex miljoner elbilar vilket är en enorm tillväxt om vi jämför med de senaste fem åren.
- Tysta bilar kräver också tysta däck. Och där har vi med vår teknik SoundComfort lyckats halvera ljudnivån från däcken. Vi är såklart inte ensamma om den tekniken, men vi är den tillverkare som har det på flest dimensioner för den Nordiska vintern. Och nyligen blev SoundComfort framröstad till årets produkt 2019 av konsumenter i Belgien och Nederländerna.
Kommer vi se fler däck framöver med denna teknik?
- Ja, men det får inte vara på bekostnad av andra områden, som säkerhet. Det måste vara något som man adderar till ett redan bra däck.
Hur fungerar egentligen SoundComfort-tekniken?
- Vi har ett skum av polyuretan med öppna celler som vi monterar inne i däcket. Den dämpar kavitetsljudet i kupén, alltså resonansen från däcken, med upp till 50 procent.
Det viskas en del i däckbranschen om att ni är upplevs otydliga, att det inte går att förstå vilken strategi ni har framöver. Vad svarar du på den kritiken?
- Själv tycker vi förstås att vi är tydliga. Mitt korta svar är att vi ligger i framkant när det gäller tysta däck. Vi har kommit väldigt långt i utvecklingen av däck till elbilar, där vi exempelvis gör däck till Tesla, Jaguar I-Pace och Audi e-Tron. I Norden är vi också mycket starka när det gäller vinterdäck, som står för merparten av försäljningen.
Hur ser ni på Norden kontra Sverigeorganisationen? Ni har exempelvis inte en svensk vd.
- Lokal närvaro har alltid varit viktigt för oss. Men samtidigt blir många kunder större och starkare och då krävs en europeisk organisation för att möta dem. Vi är en nordisk organisation med stark lokal förankring och vi är en del av Goodyear Europa. Det är en fördel för kunder som agerar på många marknader att bara ha en kontaktperson hos oss. Vi anpassar helt enkelt vår organisation efter kunder och konsumenter.
Däckbranschen är under omvandling. Hur ser ni på framtida distributionskanaler och volymer, fördelade på gummiverkstäder, bilhandeln och nätförsäljning?
- Tittar man tio år tillbaka så har förändringarna inte varit så jättestora, i alla fall inte när det gäller volymer. Det viktigaste för oss är att ha distributionskanaler som gör det enklare för konsumenten att köpa Goodyear.
Hur tycker du däckverkstäderna behöver förhålla sig till den konkurrensen?
- Däckfackhandeln jobbar redan idag med ett bredare utbud av produkter och tjänster. I Norge har exempelvis vissa verkstäder blivit auktoriserade för service av elbilar, vi ser också andra däckkedjor jobbar med olika typer av tjänster kring bilen vilket jag tror är viktigt att få mer kontakt med konsumeten.
Antalet oberoende gummiverkstäder minskar. Hur ser ni på kedjornas inverkan på branschutvecklingen?
- Det är en normal nordisk och europeisk trend som vi inte ser några nackdelar med. Det sker även inom andra industrier.
Hur har försäljningen av Däckia påverkat er?
- Det är alltid bekvämt som tillverkare att ha en egen däckkedja där vissa försäljningsvolymer garanteras. Men att sälja Däckia öppnade väldigt många andra möjligheter för oss. Nu har vi breddat oss gentemot kunderna och vi har inte en kedja som konkurrerar med våra egna kunder. Vi är oberoende som varumärke. Det är otroligt positivt för oss. Men det kräver också att vi har en mycket starkare säljkår.
Hur ser omsättningen ut på olika produktsegment, till exempel personbilsdäck, last och tung trafik samt entreprenad och traktor?
- Det är inga siffror som är officiella men jag kan säga så mycket som att ungefär 75 procent av försäljningen i Norden och Baltikum är personbilsdäck.
Pirelli har varit leverantör till F1 i ganska många år nu. Tidigare hade ni den rollen. Är ni sugna på F1 igen?
- För tillfället har vi stort fokus på andra motorsportsatsningar som Nascar i USA och i Europa 24-timmars Le Mans och Moto 2 och Moto 3. Vi kommer synas mer i motorsport framöver, men om det är F1 låter jag vara osagt.
Fakta Claes Hedström
Ålder: 49 år
Bor: Katrineholm
Familj: Fru och 3 barn (19, 17, 8 år)
Karriär: 15 år på Mars Inc (inom FMCG) i olika ledande tjänster innan jag för 14 år sedan började på Goodyear där jag har haft många positioner både som landschef samt andra nordiska positioner.
Styrkor: Att vara kund/konsument-fokuserad samt driva utveckling. Viktigt att ge energi och vara positiv och fokusera på det som går att påverka.
Vill förbättra: Ständigt förbättra kund- och konsumetfokus, miljön, säkerhet och marginalerna i industrin
Gör gärna på fritiden: Tillbringar tid med familj, resor, tränar.
Gör jag om fem år: Goodyear är i en otroligt spännande fas och det kommer hända mycket inom industrin där jag ser mig som en naturlig del att ta våra kunder och Goodyear till nästa fas.