David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

Däcktillverkaren Pirelli har uppvisat tillväxttal i flera år. Med en ny vd vid rodret har det blivit dags att lätta lite på gasen och se över möjliga interna förbättringar. – Det här är ett naturligt steg i vår utveckling, där vi kommer att satsa stenhårt på personal och servicebemötande för att kunna bli ännu starkare, säger David Boman.

David Boman har arbetat med däck i nästan halva livet, som allt från säsongsanställd verkstadsarbetare till vd för världskända Pirelli. Men trots att han själv brinner för däck och ser stora variationer produkter emellan förstår han att majoriteten av världen ser däck som runda svarta måste-ha-produkter.

– Har man inget motorintresse är däck ganska tråkigt och det är viktigt för oss tillverkare att komma ihåg. Vår viktigaste uppgift är att få konsumenterna att köpa rätt däck för deras behov, men i dag är däckfrågan alldeles för komplex. Det måste bli enklare att välja rätt däck och därför kommer vi nu att satsa rejält på service och kundkommunikation, säger han.

Pirelli vill visa att den servicesatsning som sker nu kommer att gynna dem som väljer att arbeta med dem i framtiden. Den uttalade ambitionen är att bli bland de bästa i branschen på service.

– För att bli bäst behöver vi göra det så enkelt som möjligt för däckåterförsäljarna att arbeta med oss och sälja våra produkter. Är man pålitlig och lätt att ha och göra med så vill folk jobba med en. Det handlar om bemötande, approach och att vi ska göra det vi ska i tid, säger David Boman.

Ett första steg mot målet om att bli bäst på service är enligt David Boman att säkerställa intern kompetens.

– Just ni håller vi på att bygga vårt dream team. De rekryteringar vi gör är helt och hållet fokuserade på att ta in den bästa kompetensen vi kan hitta. Vi ska jobba med de bästa människorna i branschen helt enkelt och vårt enda syfte med det är att stärka servicenivån, säger han.

David Boman inledde sin karriär på Pirelli 2014. Sedan dess har han arbetat i olika roller inom bland annat logistik, kundtjänst och marknad. De senaste åren arbetade han nära företagets tidigare vd Lars Bergmark, med huvudansvar för att redovisa företagsresultat och framgångskoncept. Att David så småningom skulle ta över rollen som vd menar han var en utstakad plan som både Lars Bergmark och huvudmännen i regionen var med på.

– Jag har under en tid ansvarat för att Pirelli ska vara precisa, kundnära och att vi detaljerat ska kunna redogöra för våra planer, var vi vill växa och på vilket sätt vi vill göra det. När Pirelli på internationell nivå önskade att vi skulle bli än mer operativa blev vd-skiftet ganska naturligt. Sedan kom det kanske snabbare än förutspått, men det tenderar att bli ganska omgående skiften i den här typen av bolag, säger David Boman och fortsätter:

– Historiskt har Pirelli sett till att det är personer från huvudkontoret som får sådana här roller. Att jag från Sverige får uppdraget tyder på att vi har gjort någonting rätt här och att jag har drivit min grupp i den riktning som bolaget har sett önskvärd.

Vem är du utanför jobbet?

– Jag är en ganska avslappnad person i allmänhet. Det kanske blir så om man har ett väldigt seriöst jobb där man är upptagen, att man hemma måste slappna av mer. Jag växte upp på Hammarö utanför Karlstad och valde efter ett par år på Pirelli att flytta till Stockholm. I dag bor jag och min sambo Emma, som jag faktiskt gick i grundskolan med, i Järfälla och har tre barn och två hundar av rasen Whippet. En stor del av min lediga tid spenderas med familjen och ute med hundarna. På helgerna tar vi gärna långa promenader på Djurgården. Sedan har jag också en liten bil jag skruvar på när jag är ledig. Det är en Lotus Super Seven replica, en sådan kit car. Jag har ett teoretiskt jobb så att få vara lite praktisk på fritiden känns bra, säger David Boman.

Vad ser du är branschens största utmaningar?

– Som jag nämnde tidigare är komplexiteten det allra mest centrala för mig. Vi måste hitta sätt att göra det enklare för våra kunder att välja rätt, och i det måste vi först lista ut hur vi ska kunna förklara för återförsäljare vilka av de 3 000 aktiva artikelnumren de ska köpa hem och ha på sitt lager, säger David Boman och fortsätter:

– En annan viktig fråga är hållbarhet och hur branschen ska kunna underlätta återbruk och återvinning av däck och få till en bra process. För okej däcken samlas in, jättebra, men när ska vi börja använda dem igen? Jag är helt övertygad om att frågan kommer att få allt större uppmärksamhet de närmsta åren och Pirelli vill gärna vara i framkant i den processen. För mig är det en trovärdighetsfråga för branschen i allmänhet, men också för alla andra branscher. Man måste vara beredd att ta hand om sina restprodukter.

Som ett steg i att förenkla valet av däck för varje konsument arbetar Pirelli mycket med homologerade däck. David Boman framhåller ett fortsatt tajt samarbete med premium- och prestige-biltillverkare som den viktigaste delen i företagets globala strategi.

– Med specialanpassade däck blir valet av däck enklare. Dessutom är partnerskapet med biltillverkarna ett fantastiskt sätt att driva produktutvecklingen framåt. När däcktillverkare och de tekniska teamen hos biltillverkarna går ihop skapas en synergi där man kan ställa krav, leverera lösningsförslag och finjustera arbetet tillsammans. Det är ett vinnande koncept. Sedan har vi även mycket att hämta från vårt engagemang i motorsport, där vi driver däckprestandan till den absoluta gränsen av vad som är möjligt. Motorsport för oss är inte bara en marknadsföringsstrategi, utan också ett sätt att driva tekniken framför oss, säger David Boman.

Sedan 2010 har Pirelli valt att satsa mer på vinterdäck och den senaste tiden har företagets logga setts allt mer i alpina vintersportssammanhang.

– Det är en medveten satsning från vår sida att även profilera oss som ett starkt vintervarumärke och vi planerar att fortsätta den satsningen de närmaste åren. Inom överskådlig tid kommer det att komma ut nyheter i våra nordiska produktfamiljer. Däcken på marknaden blir större och större och mer avancerade och för oss är det jätteviktigt att vara en del av den resan. I dag är de stora produkterna kärnan i vår business och det vi tjänar mest på. Det var inte så för tio år sedan, men nu är vinter minst lika viktigt som sommar, säger David Boman.

Den nya vd:n är optimistisk inför framtiden och hoppas att de stundande förändringarna inom företaget kommer att ge utdelning i det långa loppet. Och även om han inser att 2021 kommer att bli ett avvikande år precis som 2020 så tror han att branschen har lärt sig att hantera pandemivardagen på ett bättre sätt.

– Vi är ganska förberedda på att det blir ett år till som inte är som alla andra, men på ett sätt tror jag att det bara hjälper oss att bli bättre. Jag ser det här som en utmärkt chans att vässa klorna och det är precis vad vi ska göra nu, avslutar han.

Om David Boman:

Ålder: Fyller 40 år i april.

Bor: I parhus i Järfälla.

Familj: Sambon Emma, de tre barnen Ida (20 år), Jonathan (17 år) och Alice (9 år), samt hundarna Ruben och Tiger.

Intressen: Bilar, motorsport och friluftsliv.

Vilka däck använder du: Ice zero FR (vintertid).

Antingen eller:

Dubbat eller odubbat

Solsemester eller fjällresa

Utöva motorsport eller se på motorsport

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår