David Boman har arbetat med däck i nästan halva livet, som allt från säsongsanställd verkstadsarbetare till vd för världskända Pirelli. Men trots att han själv brinner för däck och ser stora variationer produkter emellan förstår han att majoriteten av världen ser däck som runda svarta måste-ha-produkter.
– Har man inget motorintresse är däck ganska tråkigt och det är viktigt för oss tillverkare att komma ihåg. Vår viktigaste uppgift är att få konsumenterna att köpa rätt däck för deras behov, men i dag är däckfrågan alldeles för komplex. Det måste bli enklare att välja rätt däck och därför kommer vi nu att satsa rejält på service och kundkommunikation, säger han.
Pirelli vill visa att den servicesatsning som sker nu kommer att gynna dem som väljer att arbeta med dem i framtiden. Den uttalade ambitionen är att bli bland de bästa i branschen på service.
– För att bli bäst behöver vi göra det så enkelt som möjligt för däckåterförsäljarna att arbeta med oss och sälja våra produkter. Är man pålitlig och lätt att ha och göra med så vill folk jobba med en. Det handlar om bemötande, approach och att vi ska göra det vi ska i tid, säger David Boman.
Ett första steg mot målet om att bli bäst på service är enligt David Boman att säkerställa intern kompetens.
– Just ni håller vi på att bygga vårt dream team. De rekryteringar vi gör är helt och hållet fokuserade på att ta in den bästa kompetensen vi kan hitta. Vi ska jobba med de bästa människorna i branschen helt enkelt och vårt enda syfte med det är att stärka servicenivån, säger han.
David Boman inledde sin karriär på Pirelli 2014. Sedan dess har han arbetat i olika roller inom bland annat logistik, kundtjänst och marknad. De senaste åren arbetade han nära företagets tidigare vd Lars Bergmark, med huvudansvar för att redovisa företagsresultat och framgångskoncept. Att David så småningom skulle ta över rollen som vd menar han var en utstakad plan som både Lars Bergmark och huvudmännen i regionen var med på.
– Jag har under en tid ansvarat för att Pirelli ska vara precisa, kundnära och att vi detaljerat ska kunna redogöra för våra planer, var vi vill växa och på vilket sätt vi vill göra det. När Pirelli på internationell nivå önskade att vi skulle bli än mer operativa blev vd-skiftet ganska naturligt. Sedan kom det kanske snabbare än förutspått, men det tenderar att bli ganska omgående skiften i den här typen av bolag, säger David Boman och fortsätter:
– Historiskt har Pirelli sett till att det är personer från huvudkontoret som får sådana här roller. Att jag från Sverige får uppdraget tyder på att vi har gjort någonting rätt här och att jag har drivit min grupp i den riktning som bolaget har sett önskvärd.
Vem är du utanför jobbet?
– Jag är en ganska avslappnad person i allmänhet. Det kanske blir så om man har ett väldigt seriöst jobb där man är upptagen, att man hemma måste slappna av mer. Jag växte upp på Hammarö utanför Karlstad och valde efter ett par år på Pirelli att flytta till Stockholm. I dag bor jag och min sambo Emma, som jag faktiskt gick i grundskolan med, i Järfälla och har tre barn och två hundar av rasen Whippet. En stor del av min lediga tid spenderas med familjen och ute med hundarna. På helgerna tar vi gärna långa promenader på Djurgården. Sedan har jag också en liten bil jag skruvar på när jag är ledig. Det är en Lotus Super Seven replica, en sådan kit car. Jag har ett teoretiskt jobb så att få vara lite praktisk på fritiden känns bra, säger David Boman.
Vad ser du är branschens största utmaningar?
– Som jag nämnde tidigare är komplexiteten det allra mest centrala för mig. Vi måste hitta sätt att göra det enklare för våra kunder att välja rätt, och i det måste vi först lista ut hur vi ska kunna förklara för återförsäljare vilka av de 3 000 aktiva artikelnumren de ska köpa hem och ha på sitt lager, säger David Boman och fortsätter:
– En annan viktig fråga är hållbarhet och hur branschen ska kunna underlätta återbruk och återvinning av däck och få till en bra process. För okej däcken samlas in, jättebra, men när ska vi börja använda dem igen? Jag är helt övertygad om att frågan kommer att få allt större uppmärksamhet de närmsta åren och Pirelli vill gärna vara i framkant i den processen. För mig är det en trovärdighetsfråga för branschen i allmänhet, men också för alla andra branscher. Man måste vara beredd att ta hand om sina restprodukter.
Som ett steg i att förenkla valet av däck för varje konsument arbetar Pirelli mycket med homologerade däck. David Boman framhåller ett fortsatt tajt samarbete med premium- och prestige-biltillverkare som den viktigaste delen i företagets globala strategi.
– Med specialanpassade däck blir valet av däck enklare. Dessutom är partnerskapet med biltillverkarna ett fantastiskt sätt att driva produktutvecklingen framåt. När däcktillverkare och de tekniska teamen hos biltillverkarna går ihop skapas en synergi där man kan ställa krav, leverera lösningsförslag och finjustera arbetet tillsammans. Det är ett vinnande koncept. Sedan har vi även mycket att hämta från vårt engagemang i motorsport, där vi driver däckprestandan till den absoluta gränsen av vad som är möjligt. Motorsport för oss är inte bara en marknadsföringsstrategi, utan också ett sätt att driva tekniken framför oss, säger David Boman.
Sedan 2010 har Pirelli valt att satsa mer på vinterdäck och den senaste tiden har företagets logga setts allt mer i alpina vintersportssammanhang.
– Det är en medveten satsning från vår sida att även profilera oss som ett starkt vintervarumärke och vi planerar att fortsätta den satsningen de närmaste åren. Inom överskådlig tid kommer det att komma ut nyheter i våra nordiska produktfamiljer. Däcken på marknaden blir större och större och mer avancerade och för oss är det jätteviktigt att vara en del av den resan. I dag är de stora produkterna kärnan i vår business och det vi tjänar mest på. Det var inte så för tio år sedan, men nu är vinter minst lika viktigt som sommar, säger David Boman.
Den nya vd:n är optimistisk inför framtiden och hoppas att de stundande förändringarna inom företaget kommer att ge utdelning i det långa loppet. Och även om han inser att 2021 kommer att bli ett avvikande år precis som 2020 så tror han att branschen har lärt sig att hantera pandemivardagen på ett bättre sätt.
– Vi är ganska förberedda på att det blir ett år till som inte är som alla andra, men på ett sätt tror jag att det bara hjälper oss att bli bättre. Jag ser det här som en utmärkt chans att vässa klorna och det är precis vad vi ska göra nu, avslutar han.
Om David Boman:
Ålder: Fyller 40 år i april.
Bor: I parhus i Järfälla.
Familj: Sambon Emma, de tre barnen Ida (20 år), Jonathan (17 år) och Alice (9 år), samt hundarna Ruben och Tiger.
Intressen: Bilar, motorsport och friluftsliv.
Vilka däck använder du: Ice zero FR (vintertid).
Antingen eller:
Dubbat eller odubbat
Solsemester eller fjällresa
Utöva motorsport eller se på motorsport