Mycket har kretsat kring fordon i Bernt Wahlbergs liv – framför allt bilar.
– Men allt som rullar och rör sig har alltid intresserat mig mycket, det gäller även motorcyklar, flygplan, båtar med mera. Redan som treåring drömde jag om att bli långtradarchaufför i framtiden, berättar han med ett leende.
Något som också gick i uppfyllelse. Efter att ha gjort lumpen på KA1 i Vaxholm provade Bernt att jobba som både lastbilschaufför och busschaufför.
– Sedan hamnade jag 1978 av en slump inom däckbranschen, på Michelin. Där trivdes jag väldigt bra och fick efter några år som innesäljare när jag började på den tekniska avdelningen ansvar för bland annat dubbar och dubbdäck – med mycket vinterdäckstester i norra Sverige och i Finland. Det var så klart Michelins utvecklingsavdelning i Frankrike som höll i utvecklingen av däcken, men jag var med och organiserade testerna uppe i norr.
Bernt fick dessutom uppdraget att ansvara för Michelins tävlingsverksamhet i Norden, med däck till både MC- och bilsporttävlingar – som Svenska och Finska Rallyt, STCC, enduro och roadracing.
– Som mest levererade vi för STCC däck till tio olika fabriksteam varje tävling, vilket innebar tre långtradare med 3 500 däck per tävling. Varje bil, men också förare, krävde ett stort urval av däck, beroende på temperatur, väderlek och typ av bana. Detta höll jag på med i ungefär 15 år. Nackdelen var att tävlingarna oftast var på helgerna och att jag var borta mycket hemifrån, men samtidigt var det fantastiskt roligt och upplevelserikt.
Han tjänstgjorde på Michelins tekniska avdelning ända fram till 2012 – och var delaktig i den snabba och enorma utvecklingen av vinterdäck.
– Den största skillnaden mot när jag började i branschen var arbetet med att försöka minska dubbarnas påverkan på vägslitaget, vilket också ledde till en markant sänkning av ljudnivån på dubbdäcken. Att vara med och utveckla de nordiska dubbfria vinterdäcken var också en mycket spännande resa. Det betydligt mjukare gummit i slitbanan på dessa bidrog till en markant bättre greppförmåga på isiga och snöiga vägar.
– Utvecklingen av dubbar har fortsatt starkt och gör att antalet dubb i varje däck idag har kunnat ökats ända till 270, utan att ge en större påverkan på vägslitaget.
Vilka är dina tips i dag hur man ska resonera i valet av dubb eller dubbfritt på de svenska vägarna?
– Ja, det är den ständigt återkommande frågan (haha). Och den går inte att ge något generellt svar på. Allting handlar om dina behov, var du bor och hur du använder bilen. I norra delarna av Sverige kör många dubbat. Det är helt enkelt det bästa alternativet där man har mycket packad snö och blank is. Men faktum är att då det är väldigt kallt ute, ner mot 15-20 minusgrader, skulle man rent teoretiskt till och med kunna köra med sommardäck där eftersom friktionen blir så pass hög i kylan. Fast med tanke på att sommardäcken blir hårda som hockeypuckar i kylan är det ändå inget bra alternativ…
– Bor man däremot i städer som Stockholm, Göteborg och Malmö och mest håller till i stadstrafiken passar oftast dubbfritt bäst. I de delarna av landet plogas, sandas och saltas det också mer än högre upp i landet. För egen del bor jag på landet utanför Öregrund på ostkusten och har därför dubbdäck. När det töar på dagen så att snön smälter, för att sedan frysa till blankis på natten är det bara dubb som får ordentligt fäste. För att inte prata om när det är vatten ovanpå isen.
STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) består av en styrelse med representanter från de sju största däcktillverkarna. Där ingick Bernt för Michelins räkning i flera år.
När STRO:s dåvarande informationschef Torsten Johansson hastigt avled 2012 fick Bernt frågan att överta den rollen. Något han tackade ja till.
– Jag lämnade Michelin, men de var ju ändå fortfarande en av mina arbetsgivare. Samtidigt var det roligt att även arbeta tätare med de däcktillverkare som jag tidigare sett som konkurrenter. Då märkte jag hur mycket likheter som fanns mellan oss och det har varit inspirerande att jobba för hela däckbranschen.
Vilka har under dina tio år på STRO varit dina viktigaste uppgifter – det du brunnit mest för?
– Att påtala och försvara de nordiska behoven på våra vägar gentemot de internationella organisationerna där jag under åren har deltagit i många möten i Bryssel. När det gäller utvecklingen och standardiseringen av däck och dimensioner så har det varit en betydelsefull resa. Inte minst vad gäller att se till att vinterdäcken utvecklas, och lagstiftningen kring dessa, som passar in i vårt klimat. Det är ju lite annorlunda här mot i andra länder söderut, då vi alltid byter däck två gånger per år.
Mest stolt är han annars över de alltmer ökade kontakterna och samarbetet med olika myndigheter. Exempelvis Transportstyrelsen och motsvarigheten till den i övriga nordiska länder.
– Jag har verkligen fokuserat mycket på att skapa en bra och nära relation, där de förstår att vi på STRO finns där för deras skull. Med åren har kontakten blivit större, de ringer ofta med olika frågor kring däck.
En stor uppgift har också varit att ta fram aktuella uppgifter till STRO Databok - som ges ut en gång om året. Den innehåller nya och äldre data för mer än 7 000 däckdimensioner. Med andra ord, alla dimensioner som finns i världen. Varje år fylls den också på med nya värden och belastningsindex.
– Boken trycks upp i 7 000 exemplar i fem olika språk. På de svenska, norska, danska och finska upplagorna skrivs även inte bara EU-regler vad gäller däck, utan även lokal lagstiftning i det egna landet. Men det gör det inte på den engelska som säljs till många olika länder.
Under februari månad börjar efterträdaren Dennis Alexis ta över efter Bernt, som från och med 1 mars går i pension.
– Dennis är ett bra val, han är kunnig och erfaren. Vi jobbade tillsammans på Michelin tidigare, framhåller Bernt.
Vilka är dina känslor över pensioneringen – vad ska du sysselsätta dig med framöver?
– Haha, jag har knappt hunnit känna efter. Kommer säkert att kännas väldigt annorlunda i början efter alla år som jag jobbat. Har ju hållit på så länge med däck – jag har varit väldigt engagerad genom åren. Inte bara tänkt på däck hela dagarna, utan även när man sovit och många gånger luktat på däck, men ja… inte ätit i alla fall, skrattar Bernt och fortsätter:
– Men det är knappast några problem att sysselsätta sig hemma. Jag och min fru flyttade för några år sedan till vår sommarstuga, som vi byggt ut och även byggt stugor till våra döttrar med familjer. Tyvärr har de inte kunnat hälsa på så mycket under pandemin, men vi hoppas få fler besök framöver och så tänker vi åka oftare till barnen och barnbarnen, avslutar Bernt Wahlberg.
Vill du läsa mer om Bernts efterträdare Dennis Alexis? Klicka här!
Namn: Bernt Wahlberg.
Ålder: 65 år.
Familj: Gift, två vuxna och utflugna döttrar och fyra barnbarn.
Bor: I ett hus i Snesslingesjö, utanför Öregrund i Östhammar.
Intressen: Alla former av fordon, renovering och skötsel av huset, umgås med familjen.
Började som informationschef på STRO: 2012.
Sista arbetsdagen innan pensionen: 28 februari 2022.