Flygande bilar, platooning, självkörande fordon, skräddarsydd däckservice och personbilar som delvis används som energilager – det är några saker Erik Herngren på Kairos Future menar att vi kan vänta oss i framtiden.

Framtidsspaning: Däck och transport hundra år från nu

Profilen

I en värld där teknologiska framsteg och miljömedvetenhet ständigt förändrar landskapet är det fascinerande att föreställa sig hur transport och däcklösningar kommer att se ut om hundra år. Med hjälp av Kairos Future's metodik försöker vi att skåda in i framtiden och förstå de trender och förändringar som kan komma att forma vår värld.

Människan har förflyttat sig i alla tider och alltmer sedan den tekniska revolutionen. De senaste hundra åren har den snittliga restiden per person legat stabilt på nästan 1,5 timme om dagen. Däremot har avstånden vi förflyttar oss under den tiden ökat markant.

– Människan har en inneboende vilja att förflytta sig. Hon är nyfiken av naturen och självklart kommer det att leva kvar även i framtiden. Hur vi kommer att förflytta oss lär däremot förändras, säger Erik Herngren på Kairos Future.

Kairos Future arbetar med att fånga upp signaler på förändring och analysera förändringens inverkan på olika branscher. Till en början bedömer de om förändringen de ser är kommersiellt driven, lagstyrd eller medialt uppmärksammad, därefter använder de olika analysverktyg för att bilda sig en uppfattning om vad förändringen kommer att leda till inom visst många år. En bransch de har undersökt förändringar inom den senaste tiden är transportbranschen, där de har zoomat in på bland annat bil-, järnvägs- och flygtransport.

För att kunna ta reda på hur däckbranschen och däcket som specifik innovation kommer att ha förändrats om hundra år förklarar Erik att vi behöver titta närmare på vilka förändringar som kommer att ske kring beteenden, levnadsvanor och behov framöver. Eftersom däcket blott är en detalj på bilen kommer den framtida vinnaren i däckbranschen sannolikt att bli den som följer utvecklingen bäst och kan erbjuda det mest attraktiva erbjudandet utifrån framtidsmänniskans önskemål och behov.

– Aktören som är mest lyhörd och anpassningsbar kommer att dominera marknaden. Mitt bästa råd till branschen idag är att ha örat mot marken och titta framåt, säger Erik Herngren. 

Att fordon fortsatt kommer att rulla i framtiden är Erik Herngren övertygad om.

– Bilen är överlägsen andra transportslag i det avseende att den tar personer exakt dit de vill, med hög komfort. De fördelarna är ovärderliga även inom transportsektorn. Vi kommer att behöva kunna skräddarsy rutter även om hundra år, sedan kommer det säkert även att vara relativt vanligt med flygande bilar på vissa håll i världen, säger han. 

Kommer däcket som produkt fortsatt att finnas kvar?

 – Fordon kommer att behöva kunna rulla, men det är svårt att säga om just gummidäcket kommer att vara lika populärt. Den gröna omställningen kommer fortsätta att påverka hur transporter ser ut och bilen kommer att få en annan roll i tillvaron, från att ses som ett transportmedel från A till B till att fylla fler funktioner. Bland annat kommer den att kunna ses mer som en nöjesmaskin och kunna bidra med batterilagringsmöjligheter. Om bilen fungerar som en komponent för energilagring som kan användas för att minska bilägarens elkostnader så kommer kanske fler välja att ställa bilen och ta andra transportmedel. Det minskade däckslitaget skulle sannolikt få betydelse för vilka däckegenskaper som efterfrågas. I en sådan framtid kanske inte gummidäcket som innovation behövs på samma sätt. Nya behov föder nya lösningar, säger Erik Herngren.

Något Erik tror kommer att kunna revolutionera däck- och fälgindustrin i framtiden är nanoteknologier och nya material. Ett exempel på material med stor potential är grafen, vilket är ett extremt starkt och lätt grafitmaterial.

– Grafenbaserade hjul skulle kunna minska vikten och bränsleförbrukningen avsevärt. Eftersom grafen är extremt tåligt skulle det också hålla bra, säger han.

Autonoma fordon och platooning

Kairos Future’s framtidsprognoser inom transportsektorn visar att en radikal förändring kommer att ske inom framväxten av autonoma fordon. Erik Herngren berättar att självkörande bilar och lastbilar både kommer att förbättra trafiksäkerheten och optimera bränsleeffektiviteten genom fenomenet platooning.

– Platooning innebär att fordon kör mycket nära varandra i en konvoj, vilket minskar luftmotståndet och sparar energi. Vi ser experiment med sådan körning idag och det kommer högst troligt att bli standard i framtiden, säger han.

Vidare berättar Erik att även transportmönstren lär komma att förändras i framtiden, i takt med att den gröna omställningen fortlöper.

– Mobilitetslandskapet kommer att ritas om. Elbilar, gröna golfbilar i stadsmiljöer och ökad möjlighet att använda drönare för persontransport är några exempel på hur framtiden kan se ut, säger han. 

Framtidens däckservice

Som en del av det förändrade mobilitetslandskapet förutspår Erik Herngren även att däckverkstädernas roll kommer att förändras. Allt större fokus kommer att ligga på kundservice och hållbarhet. Det lär bli vanligt med rådgivning baserad på avancerad dataanalys, samt att hjulskiften sker utan att kunden behöver besöka en verkstad.

– Serviceupplevelsen kommer att vara skräddarsydd. Däckhotell och bekvämlighetstjänster kommer att vara standard. Verkstädernas roll kommer alltmer bli att agera rådgivare och tekniska experter, säger Erik Herngren.

En ytterligare följd av att kunderna i högre grad kommer att efterfråga enkel och skräddarsydd service kommer också bli att verkstäder börjar att erbjuda mer heltäckande bilservice, menar Erik.

– Det är enklast för den som köper servicetjänster att kunna vända sig till en och samma aktör för all fordonsservice. Däckverkstäder som breddar sig och börjar att erbjuda mer heltäckande fordonsservice kommer ha mycket att hämta, avslutar Erik Herngren.

 

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.

Pirellis nya vd: ”Tävlan utvecklar ens sätt att tänka”

Profilen

12 augusti 2024

Husbilsprofilernas bästa resminnen: ”Jag tog med hunden, sonen och en säck potatis”

Profilen

18 juni 2024

Europas bro till politiken: “Vår viktigaste uppgift är att förmedla däckens komplexitet”

Profilen

08 maj 2024

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

27 mars 2024

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår