Människan har förflyttat sig i alla tider och alltmer sedan den tekniska revolutionen. De senaste hundra åren har den snittliga restiden per person legat stabilt på nästan 1,5 timme om dagen. Däremot har avstånden vi förflyttar oss under den tiden ökat markant.
– Människan har en inneboende vilja att förflytta sig. Hon är nyfiken av naturen och självklart kommer det att leva kvar även i framtiden. Hur vi kommer att förflytta oss lär däremot förändras, säger Erik Herngren på Kairos Future.
Kairos Future arbetar med att fånga upp signaler på förändring och analysera förändringens inverkan på olika branscher. Till en början bedömer de om förändringen de ser är kommersiellt driven, lagstyrd eller medialt uppmärksammad, därefter använder de olika analysverktyg för att bilda sig en uppfattning om vad förändringen kommer att leda till inom visst många år. En bransch de har undersökt förändringar inom den senaste tiden är transportbranschen, där de har zoomat in på bland annat bil-, järnvägs- och flygtransport.
För att kunna ta reda på hur däckbranschen och däcket som specifik innovation kommer att ha förändrats om hundra år förklarar Erik att vi behöver titta närmare på vilka förändringar som kommer att ske kring beteenden, levnadsvanor och behov framöver. Eftersom däcket blott är en detalj på bilen kommer den framtida vinnaren i däckbranschen sannolikt att bli den som följer utvecklingen bäst och kan erbjuda det mest attraktiva erbjudandet utifrån framtidsmänniskans önskemål och behov.
– Aktören som är mest lyhörd och anpassningsbar kommer att dominera marknaden. Mitt bästa råd till branschen idag är att ha örat mot marken och titta framåt, säger Erik Herngren.
Att fordon fortsatt kommer att rulla i framtiden är Erik Herngren övertygad om.
– Bilen är överlägsen andra transportslag i det avseende att den tar personer exakt dit de vill, med hög komfort. De fördelarna är ovärderliga även inom transportsektorn. Vi kommer att behöva kunna skräddarsy rutter även om hundra år, sedan kommer det säkert även att vara relativt vanligt med flygande bilar på vissa håll i världen, säger han.
Kommer däcket som produkt fortsatt att finnas kvar?
– Fordon kommer att behöva kunna rulla, men det är svårt att säga om just gummidäcket kommer att vara lika populärt. Den gröna omställningen kommer fortsätta att påverka hur transporter ser ut och bilen kommer att få en annan roll i tillvaron, från att ses som ett transportmedel från A till B till att fylla fler funktioner. Bland annat kommer den att kunna ses mer som en nöjesmaskin och kunna bidra med batterilagringsmöjligheter. Om bilen fungerar som en komponent för energilagring som kan användas för att minska bilägarens elkostnader så kommer kanske fler välja att ställa bilen och ta andra transportmedel. Det minskade däckslitaget skulle sannolikt få betydelse för vilka däckegenskaper som efterfrågas. I en sådan framtid kanske inte gummidäcket som innovation behövs på samma sätt. Nya behov föder nya lösningar, säger Erik Herngren.
Något Erik tror kommer att kunna revolutionera däck- och fälgindustrin i framtiden är nanoteknologier och nya material. Ett exempel på material med stor potential är grafen, vilket är ett extremt starkt och lätt grafitmaterial.
– Grafenbaserade hjul skulle kunna minska vikten och bränsleförbrukningen avsevärt. Eftersom grafen är extremt tåligt skulle det också hålla bra, säger han.
Autonoma fordon och platooning
Kairos Future’s framtidsprognoser inom transportsektorn visar att en radikal förändring kommer att ske inom framväxten av autonoma fordon. Erik Herngren berättar att självkörande bilar och lastbilar både kommer att förbättra trafiksäkerheten och optimera bränsleeffektiviteten genom fenomenet platooning.
– Platooning innebär att fordon kör mycket nära varandra i en konvoj, vilket minskar luftmotståndet och sparar energi. Vi ser experiment med sådan körning idag och det kommer högst troligt att bli standard i framtiden, säger han.
Vidare berättar Erik att även transportmönstren lär komma att förändras i framtiden, i takt med att den gröna omställningen fortlöper.
– Mobilitetslandskapet kommer att ritas om. Elbilar, gröna golfbilar i stadsmiljöer och ökad möjlighet att använda drönare för persontransport är några exempel på hur framtiden kan se ut, säger han.
Framtidens däckservice
Som en del av det förändrade mobilitetslandskapet förutspår Erik Herngren även att däckverkstädernas roll kommer att förändras. Allt större fokus kommer att ligga på kundservice och hållbarhet. Det lär bli vanligt med rådgivning baserad på avancerad dataanalys, samt att hjulskiften sker utan att kunden behöver besöka en verkstad.
– Serviceupplevelsen kommer att vara skräddarsydd. Däckhotell och bekvämlighetstjänster kommer att vara standard. Verkstädernas roll kommer alltmer bli att agera rådgivare och tekniska experter, säger Erik Herngren.
En ytterligare följd av att kunderna i högre grad kommer att efterfråga enkel och skräddarsydd service kommer också bli att verkstäder börjar att erbjuda mer heltäckande bilservice, menar Erik.
– Det är enklast för den som köper servicetjänster att kunna vända sig till en och samma aktör för all fordonsservice. Däckverkstäder som breddar sig och börjar att erbjuda mer heltäckande fordonsservice kommer ha mycket att hämta, avslutar Erik Herngren.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.