Med bärgning i blodet

Profilen

I åtta säsonger har vi kunnat följa bilbärgaren Kent Jonsson och hans kompanjoner på Årebärgarn Plåt och Lack, när de tar sig an vägarna i norr.

Idag drivs Årebärgarn av Kent Jonsson och hans två söner. Visserligen har Kent hunnit fylla 65 år, men han har ingen tanke på att sluta jobba för det. I yrket som bärgare är ingen dag den andra lik och det är något som han trivs bra med.

– Som bärgare gäller det att ta dagen som den kommer. Du vet aldrig vad som ska hända, förhoppningsvis startar dagen med en kopp kaffe, om det inte är full fart redan då. I så fall kan kaffet få vänta fram till eftermiddagen, säger Kent och skrattar.

Årebärgarnas högsäsong infaller sig vanligtvis när resten av landet går på ledighet. Under jul, nyår, sportlov och påsklov är det full fart, men även årets varma månader är intensiva.

– De senaste tio åren har det skett en förändring och vi har fått mer att göra även under sommarhalvåret, i takt med att Åre har blivit en cykeldestination. Förra sommaren hade vi jättemycket att göra, eftersom ingen åkte utomlands. Det fanns inte en hyrcykel att få tag på, eller ett fiskespö att köpa i hela Åre, berättar Kent.

Att arbeta som bärgare i glesbygden skiljer sig en hel del från arbetet som kollegorna gör i storstäderna, menar Kent. Han och teamet på Årebärgarn har jour nästintill 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Och när Kent går och lägger sig på kvällen hänger de orangefärgade kläderna alltid redo bredvid sängen. 

– Vi försöker få till normala arbetstider men vissa dagar är det svårt, vi kanske behövs på morgonen, eftermiddagen och sedan mitt på natten. På landsbygden är det inte ett jobb, det är en livsstil och vi lever med bärgning. Det är lite som att vara en brandman, skrattar han. 

Många svenskar färdas upp till Åre när det vankas semester, men alltför ofta med dåliga däck.

– När vi bärgar en bil tittar vi alltid på däcken. Många turister kör hit med däck som ser bra ut, men som är sju, åtta, år gamla. Skenet kan bedra, däcken håller inte så länge oavsett vilket märke det är. Däcken har avgörande betydelse för trafiksäkerheten och det är viktigt att ha bra däck på bilen, säger han och fortsätter:

– Tidigare i år skedde en olycka på E14 och när vi inspekterade däcken var de tolv år gamla. Det var ren tur att personen överlevde och att ingen blev skadad, men bilen var skrot. Där såg vi svart på vitt att däcken är extremt viktiga.

Det är heller inte allt för ovanligt att Årebärgarn får hjälpa människor vars bilar hamnat långt ifrån bilvägar, exempelvis i skoterspår och skidbackar.

– Turister ser en skylt där det står Åreskutan och tänker att här kan vi köra, men i själva verket är det en skoterled. Skoterleden kanske ser bred ut men det beror på att det är flera leder som sedan går ihop i en. Då ryms inte bilen och den sjunker ner i snön, det blir väldiga problem att få loss den därifrån. I vissa fall har vi fått anlita pistmaskiner för att dra loss bilarna, säger Kent och fortsätter:

– Det har även hamnat bilar i både längdspår och skidbackar. Människor kör på en pistad väg och helt plötsligt har de hamnat i en slalombacke. Det händer varje år och alla ser alltid lite snopna ut när vi kommer för att hjälpa dem.

TV-programmet Frusna Vägar skildrar assistancekårens bilbärgare i Jämtland, Umeå, Örnsköldsvik och Sälen. Att just Kent blivit en sådan frontfigur för programmet beror inte enbart på den glada personligheten som snabbt smittar av sig, utan även på hans frisyr.

– Vi fick frågan om vi ville medverka i programmet och tyckte allihop att det lät jätteroligt så vi tackade ja. Sedan att jag har långt hår och skägg beror inte enbart på att jag tycker det är kul. Min sambo sa åt mig för många år sedan att ”Nu får du ansa dig Kent”, jag kontrade med att när hon slutar röka kommer hon få en fin karl, och hon röker än idag, skrattar Kent.

Men det är inte bara i Frusna Vägar som vi kan få en glimt av Kent. Han har också medverkat i en film med skådespelaren Isabella Scorupco på 80-talet.

– ­Det var ju min förtjänst att Isabella blev så känd, avslutar han.  

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår