När Alberto tillträder sin nya tjänst är det vinter och kallt i Sverige. Kontoret i Stockholm, som han pendlar till på veckorna från sin hemort Bergamo i Italien, har flera nyanställda och det finns en känsla av nystart i luften.
Pirelli och dotterbolaget Däckia har precis genomgått en del organisationsförändringar, efter omskakande tider med krig, sanktioner och lågkonjunktur. För att anpassa verksamheterna till den nya verkligheten planerar bolagen att stärka banden mellan den nordiska marknaden och den europeiska. Ett steg i det är rekryteringen av nyckelpersoner, både på de lokala marknaderna och på huvudkontoret i Milano. Tanken är att de anställda på huvudkontoret ska serva de lokala marknaderna, hjälpa dem att nå dit de vill och samtidigt se till att deras målsättningar går i linje med bolagets visioner.
Alberto har arbetat på Pirelli sedan 2013, senast i en roll som Head of Retail för Europa-marknaden. När han blev erbjuden att börja arbeta på Pirelli tvekade han inte en sekund. Bilar och racing har alltid legat honom varmt om hjärtat och han såg fram emot att börja arbeta med ett av de främsta varumärkena inom området.
Däcksnack fick en pratstund med Alberto i samband med att han skulle tillträda sin nya roll.
– Att ta mig an rollen som vd för Norden och Baltikum känns spännande. Områdena är strategiskt viktiga för oss, säger Alberto.
Något som genomsyrar Albertos personlighet är hans passion för att tävla. Motorsportintresset är en del i det. När han var yngre ägnade han också mycket tid åt tävlingssimning.
– Jag gillar tävlingsmomentet för att det utvecklar ens sätt att tänka och gör att man utmanar och motiverar sig själv. Strävan efter att vilja bli bättre är användbar när det kommer till företagande också. Jag försöker att använda det i mitt ledarskap, genom att peppa och ha ett tydligt tillvägagångssätt, förklarar Alberto.
Vad drömde du om att bli när du var liten?
– Många saker, filmregissör var en av dem. I huvudsak handlade det om att jag ville bygga något tillsammans med ett team och det är vad jag gör idag, så jag vill påstå att jag lever min dröm, skrattar Alberto.
Vad blir den största utmaningen för dig med att ta dig an nya marknader?
– Den nordiska marknaden skiljer sig från många andra områden, med extremare väderleksförhållanden, andra typer av däck och säsongsskiften. Den största utmaningen för mig initialt blir att lära mig det affärsklimatet. Parallellt med det försöker jag att sätta mig in i kulturen och förstå hur människor tänker här. Det är viktigt både för att kunna träffa rätt som företag och för att kunna vara en bra ledare, säger Alberto.
Vad är visionen för Pirelli och Däckia framöver?
– Pirelli kommer fortsätta att vara en ledande leverantör av högkvalitativa däck, med investeringar inom teknik, innovation och hållbarhet. Vi fortsätter också att fokusera på OE-homologering och att vara en ledande aktör inom premium- och elbilssegmentet. Vi har många projekt i pipeline, säger Alberto och fortsätter:
– För Däckias del kommer vi att fokusera på tre delar för att stärka kunderbjudandet. Dels kommer vi att investera i digitala verktyg, dels att vidareutbilda anställda och dels att utveckla serviceerbjudandet genom strategiska partnerskap. Det senare kommer att innebära däckservice på vissa platser och bredare fordonsservice på andra. Vi strävar efter att erbjuda en ”one stop shop” med fokus på däckservice och annan fordonsrelaterad service.
Vad skiljer Pirelli och Däckia från andra däckföretag?
– Alla däckvarumärken har sin egen resa och sina mål. Jämfört med andra spelare har vi fördelen att vi kunna vara snabbfotade och framåtsträvande. Det är en del av vårt DNA och gör att vi kan anpassa oss snabbt till nya förutsättningar. Alla som jobbar här är anpassningsbara och beredda att göra det som krävs för företagets bästa, avslutar Alberto.
Om Alberto Zanoli
Ålder: 43
Bor: Bergamo i Italien, pendlar till kontoret i Stockholm på veckorna
Familj: Fru och två döttrar
Fritidsintressen: ”Umgås med familjen och simma när jag har tid.”
Favoritbil: ”997 Carrera S. Det är den femte generationen av Porsche 911, byggd 2004. Bilen kommer garanterat att anses historisk om några år. Jag önskar att jag hade den.”
Det här reportaget finns också att läsa på sida 24-25 i Däcksnack nummer 3 2024.