Lars Bergmark har länge varit ett av den svenska däckbranschens kändaste namn. Med ledande tjänster bakom sig från bland annat Camso, Goodyear, Pirelli och Bridgestone har han nu tagit steget vidare till fordonsbranschen. Sin nya roll som vd för Svenska Fordonsbranschen tillträdde han den 4 september.
– Tiden i däckbranschen har varit fantastisk. Jag har uttalat mig om den flera gånger och nu vill jag avsluta med att berätta om min tid på Bridgestone, som har varit väldigt händelserik. Redan första halvåret identifierade och genomförde vi en hel del förändringar. Bland annat anställde vi flera nyckelpersoner, byggde en lokal kundservice, startade en fleet-avdelning och ändrade en del back office-funktioner. Jag personligen lade mycket krut på att bygga ett team som jag kände starkt förtroende för. Det är inte alltid smärtfritt att göra de förändringar som man ser behövs, men bland det viktigaste för mig är att få rätt människor på rätt stolar, säger Lars.
Årsskiftet 2021-2022 var teamet på Bridgestone spänt inför att det nya dubbdäcket Spike3 skulle släppas. Lars beskriver lanseringen som en slags nytändning.
– Men innan invigningen så bröt Ukrainakriget ut. Under mina 17 år i branschen har jag aldrig varit med om att behöva fatta så snabba beslut för att överhuvudtaget ha varor att sälja. Vi behövde fightas, precis som alla andra. Efter bara någon vecka hade vi satt ihop en Nordic Tyre Task force-grupp som specialiserade sig på att identifiera och lösa de största utmaningarna.
– Allt landade i att vi tog dubbfria och dubbade däck från Japan, samt genomförde run over-tester i Sverige, för att få dubbdäcket godkänt enligt nordiska regler. Dubbdäcket dubbades sedan lokalt i Sverige med robotar som skulle fraktats till Ryssland men styrdes om till DHL:s lager i Jönköping. Trots omständigheterna fick vi ordning på allt fort och lyckades trots allt leverera en hel del nordiska vinterdäck redan samma år. Det rekordsnabba arbetet var en häftig upplevelse.
Nya äventyr väntar
Många erfarenheter rikare har Lars nu avslutat sin tjänst hos Bridgestone och rullat vidare till rollen som vd för Svenska Fordonsbranschen. 69 kandidater deltog i rekryteringsprocessen, men bara en blev erbjuden jobbet – och tackade ja.
– Det ska bli spännande att än en gång få kliva in i något nytt, även om mycket är väldigt angränsande. Nu kommer jag att arbeta med hela fordonet som utgångspunkt. Men många frågor är branschgemensamma, så som den om skiftestiden, vem som ska äga fordonsdata, däckens krav generellt, allt som kommer med elektrifieringen och förändringar på den tunga sidan. Det som lockar mig mest är att det sker stora förändringar och finns så mycket att lära. Hur fordon säljs, framtida servicebehov och utvecklingen av autonoma fordon – det är så otroligt mycket nytt på gång!
I och med att Lars lämnar däckbranschen så lämnar han också sina uppdrag som ordförande för Däck-, Fälg- och Tillbehörsleverantörernas Förening (DFTF) och ledamot i Svensk Däckåtervinning (SDAB).
Efter nästan två decennium i däckbranschen har du haft örat mot marken en längre tid och fått bra inblick i både nutids- och framtidsfrågor. Hur skulle du beskriva däcksituationen i världen just nu?
– Allmänt är det ganska skakig efterfrågan på däck i Europa för tillfället. Europool-siffror visar en kraftig nedgång, framför allt på tunga sidan. Hur det ser ut på personbilssidan är svårare att mäta. Vi märker av en sänkt efterfrågan ute hos verkstäderna och att många kör ner sina däck mer än förut, men så länge antal körda mil är jämförbara så blir det bara en förskjutning av affären.
– Den svaga kronan skapar också lite utmaningar för däcktillverkare. I Sverige och Norge fightas man för att få till lönsamhet, eftersom man köper alla varor från huvudmännen i Euro. Det gör att prissättningen på den egna marknaden blir en balansgång.
Vilka ser du som däcktillverkarnas största utmaningar framåt?
– En av de viktigaste frågorna är hur de uttjänta däcken ska kunna komma till störst nytta. Där har Svensk Däckåtervinning gjort stora framsteg den senaste tiden. DFTF äger återvinningsorganisationen till 80 procent och vill ta ansvar för produkterna som sätts på marknaden, så det är självklart en prioriterad fråga. Lagstiftning och lobbying är också en stor del av det.
– Andra frågor i rampljuset är partikelfrågan (TWP) och branschens förmåga att anpassa sig efter alla omställningar som håller på att ske. Elektrifieringen av fordonsflottan är en sak som skapar nya förutsättningar, hur fordon kommer att säljas och ägas är en annan. Däcktillverkarna behöver hänga med i utvecklingen för att veta när i processen själva däckförsäljningen kommer in, så att den inte glider dem ur händerna. Fordonsåterförsäljare och fordonstillverkare har redan börjat intressera sig än mer för däckaffären och gå från återförsäljaravtal till agentavtal, så kartan håller på att ritas om. Vi kan nog vänta oss mer kravställning även på däckomgång två och tre i framtiden, samt att det blir vanligare med OE-anpassade däck även på vintern.
Han efterträder Lars på Bridgestone
Sedan den 1 september sitter Fredrik Adlerstam på Lars före detta stol. Han tog över rollen som landchef för Bridgestone i Sverige och Norge, med 13 års erfarenhet från andra tjänster inom företaget. Senast arbetade han som försäljningschef.
– Det här känns som ett naturligt nästa steg för mig. Jag hoppas kunna ge lite stabilitet till organisationen. Efter 13 år i bolaget är jag ett välbekant ansikte bland både medarbetare och kunder, säger han.
Vem är du som person?
– Jag är en 45-åring som verkligen gillar däckbranschen. För tio år sedan flyttade jag från Göteborg till sommarstugan på landet utanför Falkenberg. Här bor jag varannan vecka med mina barn på 12 och 17 år. Den andra veckan är jag oftast på vårt kontor i Uppsala. På fritiden tycker jag om att träna och vara i naturen. Jag springer eller vandrar åtminstone några gånger i veckan. Favoritturerna hittills är Grand Canyon i USA och Besseggen i Norge. Kinsarvik var också magiskt, med fyra vattenfall längs vägen.
Vad är det bästa med däckbranschen, enligt dig?
– Det bästa är att det är en väldigt mogen bransch, på så sätt att det är väldigt hård konkurrens. De många väletablerade aktörerna gör att man hålls på tårna hela tiden. Jag har nästan inte gjort något annat än att arbeta i däckbranschen och jag har inga planer på att lämna.
Vilka likheter och skillnader ser du i ditt och Bergmarks sätt att leda?
– Vi har nog en ganska liknande ledarstil. Båda värderar inkluderande högt. Det är viktigt att alla känner att de är en del av helheten och får vara med i beslutsprocesser och känna en stark teamkänsla. Det som kanske skiljer sig lite är att Lars har mer förändringsbenägenhet, medan jag står mer för lugn och trygghet. Lars genomförde många viktiga förändrar under sina två år. Nu är det upp till mig och teamet att fortsätta på den inslagna vägen, avslutar Fredrik.