Har Mattias Albrektsson redan glömt bort E22. Genom Skåne? Och inte bara en gång. Och alla snöoväder år efter år längs Skånes södra kust? Med snödrev som knappt riktiga vinterdäck tar sig genom.
Lite längre norr ut, på småländska höglandet, kan det snöa lika mycket som i ”mellersta Norrland”. Och Göteborgsbacken upp mot höglandet från Jönköping är ökänd.
Mälardalen har kanske inte så många riktigt ruggiga snöoväder men klimatförändringen ger temperaturer som växlar runt nollstrecket varje dag. Med riktigt ruggig frosthalka.
”Påverkade av debatten om klimatförändring … tror jag att konsumenterna kommer se året-runt-däcken som ett vettigare alternativ…”, skriver Mattias Albrektsson, ordförande i Däck-, Fälg- och Tillbehörsleverantörernas Förening, DFTF.
Men frosthalkan är ju det allra halaste väglaget, och allra mest förrädiskt för att det kommer så plötsligt. Och inte syns. Redan i dag kör många på sommardäck mitt i vintern trots att det är förbjudet.
Då vill Mattias Albrektsson överlåta till ”varje enskild konsument att ta ställning till vilket däck som passar just dem.” Och fortsätter: ”Om man … kan låta bilen stå parkerad de dagar det verkligen är svårare vinterföre.”
Parkera bilen och ta in på hotell om frosthalkan verkar bli för svår om några mil, eller snöstormen plötsligt drar in när man är tio mil hemifrån? Eller bara fick bråttom till BB.
Sommardäck är förbjudna när det är vinterväglag. Folk kör ändå. Året-runtdäck är tillåtna, i alla väglag. Med fjälltoppar och snöflingor instansade i däcksidan som ett hallmärke. Och Mattias Albrektsson tror att bilisterna ställer bilen?
På frosthalka är året-runtdäck aningen bättre än sommardäck. De är nästan lika dåliga i snö. På sommarväglag är de sämre än vilket kinesiskt sommardäck som helst.
Möjligen är de lika bra som sommardäck på torr eller regnvåt väg i temperaturer strax över nollan.
Men bara då.
Har Mattias Albrektsson kört året-runtdäck på regnvåt sommarväg? De är förbluffande hala. Har han kört i snö? Jag var i alla fall livrädd på vägarna i Roslagen, i Mellansverige. Har han försökt ta sig upp för en backe eller bromsa eller ens svänga på is? Det har jag gjort. Och jag var glad att det inte var någon annan trafik där.
Det här är en kommenterande text. Skribenten svarar för sina egna åsikter och ställningstaganden.
Texten som Robert Collin kommenterar finns att läsa direkt på webben HÄR och i blädderbar e-tidning HÄR.