Lasse Forss, Country Manager och Administrativ Chef, och Peter Liljedahl, Country Manager, NDI, framför det nya lagret.

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

Dag ett på Peter Liljedahls första jobb på en gummiverkstad i Landskrona sa hans chef: ”Nu stannar du här max fem år och max tio år i branschen, annars kommer du aldrig härifrån”. Det gick som det gick och Peter är fortfarande kvar i däckvärlden 35 år senare – och trivs utmärkt. – Varje bransch har sin kultur och är man kvar länge både formar man den och formas av den, säger han.

Peter Liljedahl är Country/Sales Manager för däck- och fälggrossisten NDI Sverige AB. Med undantag för ett par gästspel på andra ställen i branschen har han varit NDI trogen i 23 år. 

NDI är ett familjeföretag som ägts av samma familj i över 50 år. Förutom huvudkontoret i Danmark har man även verksamhet i Sverige, Norge och Finland. I Sverige har man cirka 45 anställda, de flesta finns i Lund men man har även säljare som är utspridda över landet. 

– Benny Kristensen startade NDI 1970 med en domkraft i sin carport, nu är det en koncern som omsätter 3,5 miljarder. Det är en häftig resa man har gjort och också häftigt att det fortfarande är ett helägt familjeföretag. En annan sak som gör oss ganska unika i Sverige är att vi har multibrand i alla segment med många olika märken och fabrikat, säger Peter. 

NDI i Sverige håller i skrivande stund på att flytta in i sitt nya lager i Lund. Men sedan beslutet om nybygget togs för tre år sedan har man redan börjat få växtvärk. 

– Vi har ökat med 120 miljoner i omsättning sedan dess så vi är trångbodda redan innan vi flyttat in. Därför har vi börjat titta på ritningar för en tillbyggnad, säger Peter.

Vad är roligast med ditt jobb? 

– Att försöka driva och engagera andra människor. Jag är skolad inom hockeyns värld, och där har de en fantastisk ledarutbildning som jag har tagit med mycket från in i mitt jobb. Jag försöker jobba mycket med delaktighet för att få engagemang och bättre resultat. Att se någon lyckas med något de inte gjort innan för att de aldrig fått chansen är en häftig känsla. Sedan var nog åren när jag var säljare istället för chef nästan roligare, det var inte bättre än nu men mer skratt, säger Peter. 

Hur kom det sig att du hamnade i däck- och fälgbranschen?

– Jag skulle bara ha ett jobb mellan gymnasiet och lumpen och det var det första jobbet jag sökte, och jag fick det. Jag gick ekonomi på gymnasiet så egentligen var det meningen att jag skulle jobba med något sådant. 

Vad tycker du gör däckbranschen speciell? 

– Jag har ju ingen annan bransch att jämföra med, men det som kommer upp i huvudet är väl att vi är en liten damm där de flesta känner alla. Vi är lite som ett kringresande cirkussällskap när vi åker runt på mässor, branschdagar och kickoffer. Det har varit väldigt roligt att träffa alla igen efter pandemin och det är sällan man ser nya ansikten utan många är kvar länge i branschen. Det är väl i grunden en ganska konservativ bransch som visserligen utvecklats ganska mycket de senaste tio-femton åren, men det är fortfarande raka, enkla relationer. 

Vilka tror du blir de viktigaste frågorna framåt för branschen?

– Alla kostnadsökningar kommer att drabba även oss så klart. Jag tror att vi tillsammans, hela branschen, måste försöka samarbeta för att hålla nere kostnaderna. NDI som företag har historiskt sett inte drabbats så mycket av lågkonjunkturer. Vi har många olika segment så det brukar alltid finnas någonstans vi går runt, går lastbilar dåligt kanske traktorer går bra till exempel. Det gäller bara att hitta rätt saker att sälja. Men det är klart att både vi, kollegor och kunder kommer att drabbas av de höga elpriserna, räntorna och bränslepriserna. 

 

Peter Liljedahl

Ålder: 53

Bor: Helsingborg

Det bästa med däck- och fälgbranschen: Många känner många, det är en väldigt social och trevlig stämning även ”konkurrenter” emellan. De flesta stannar kvar länge i branschen och många som förvinner kommer tillbaka. Jag är egentligen helt ointresserad av bilar och motorsport, men jag är ganska bra på däck och har alltid haft ett brinnande intresse för att göra ett bra jobb

Oanad talang: Den tiden är förbi, jag har inga längre

Livsråd: Kan du få annan person att utvecklas har du en vän för livet

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår