Peter Liljedahl är Country/Sales Manager för däck- och fälggrossisten NDI Sverige AB. Med undantag för ett par gästspel på andra ställen i branschen har han varit NDI trogen i 23 år.
NDI är ett familjeföretag som ägts av samma familj i över 50 år. Förutom huvudkontoret i Danmark har man även verksamhet i Sverige, Norge och Finland. I Sverige har man cirka 45 anställda, de flesta finns i Lund men man har även säljare som är utspridda över landet.
– Benny Kristensen startade NDI 1970 med en domkraft i sin carport, nu är det en koncern som omsätter 3,5 miljarder. Det är en häftig resa man har gjort och också häftigt att det fortfarande är ett helägt familjeföretag. En annan sak som gör oss ganska unika i Sverige är att vi har multibrand i alla segment med många olika märken och fabrikat, säger Peter.
NDI i Sverige håller i skrivande stund på att flytta in i sitt nya lager i Lund. Men sedan beslutet om nybygget togs för tre år sedan har man redan börjat få växtvärk.
– Vi har ökat med 120 miljoner i omsättning sedan dess så vi är trångbodda redan innan vi flyttat in. Därför har vi börjat titta på ritningar för en tillbyggnad, säger Peter.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Att försöka driva och engagera andra människor. Jag är skolad inom hockeyns värld, och där har de en fantastisk ledarutbildning som jag har tagit med mycket från in i mitt jobb. Jag försöker jobba mycket med delaktighet för att få engagemang och bättre resultat. Att se någon lyckas med något de inte gjort innan för att de aldrig fått chansen är en häftig känsla. Sedan var nog åren när jag var säljare istället för chef nästan roligare, det var inte bättre än nu men mer skratt, säger Peter.
Hur kom det sig att du hamnade i däck- och fälgbranschen?
– Jag skulle bara ha ett jobb mellan gymnasiet och lumpen och det var det första jobbet jag sökte, och jag fick det. Jag gick ekonomi på gymnasiet så egentligen var det meningen att jag skulle jobba med något sådant.
Vad tycker du gör däckbranschen speciell?
– Jag har ju ingen annan bransch att jämföra med, men det som kommer upp i huvudet är väl att vi är en liten damm där de flesta känner alla. Vi är lite som ett kringresande cirkussällskap när vi åker runt på mässor, branschdagar och kickoffer. Det har varit väldigt roligt att träffa alla igen efter pandemin och det är sällan man ser nya ansikten utan många är kvar länge i branschen. Det är väl i grunden en ganska konservativ bransch som visserligen utvecklats ganska mycket de senaste tio-femton åren, men det är fortfarande raka, enkla relationer.
Vilka tror du blir de viktigaste frågorna framåt för branschen?
– Alla kostnadsökningar kommer att drabba även oss så klart. Jag tror att vi tillsammans, hela branschen, måste försöka samarbeta för att hålla nere kostnaderna. NDI som företag har historiskt sett inte drabbats så mycket av lågkonjunkturer. Vi har många olika segment så det brukar alltid finnas någonstans vi går runt, går lastbilar dåligt kanske traktorer går bra till exempel. Det gäller bara att hitta rätt saker att sälja. Men det är klart att både vi, kollegor och kunder kommer att drabbas av de höga elpriserna, räntorna och bränslepriserna.
Peter Liljedahl
Ålder: 53
Bor: Helsingborg
Det bästa med däck- och fälgbranschen: Många känner många, det är en väldigt social och trevlig stämning även ”konkurrenter” emellan. De flesta stannar kvar länge i branschen och många som förvinner kommer tillbaka. Jag är egentligen helt ointresserad av bilar och motorsport, men jag är ganska bra på däck och har alltid haft ett brinnande intresse för att göra ett bra jobb
Oanad talang: Den tiden är förbi, jag har inga längre
Livsråd: Kan du få annan person att utvecklas har du en vän för livet