Autorekrytering är det rekryteringsbolag i Sverige som flest aktörer i däckbranschen använder för att hitta säsongspersonal inför skiftestiderna.

Autorekrytering är det rekryteringsbolag i Sverige som flest aktörer i däckbranschen använder för att hitta säsongspersonal inför skiftestiderna.

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

Många ser inte en ung kvinna framför sig i rollen som vd för ett bolag inom motorbranschen. Men sedan augusti är det Rebecka Fihn, 33 år, som leder Autorekrytering. – Jag vill jobba för att få in fler kvinnor och skapa en mer jämställd däckbransch, säger hon.

Efter att först ha blivit headhuntad till Autorekrytering och sedan bara arbetat 1,5 år som regionchef för södra Sverige avancerade Rebecka Fihn i somras ända till det tunga uppdraget som vd för hela företaget.

Styrelsen var särskilt imponerad över den talang hon lyckats attrahera till bolaget, samt den kultur av samverkan, kvalitet och driv Rebecka åstadkommit. Och inte minst det genomslag det fått hos kunderna under det senaste året – samtidigt som vårt samhälle drabbats av den värsta pandemin på mycket lång tid.

– Givetvis är jag glad och stolt över att ha avancerat så snabbt. Men på frågan om jag är överraskad svarar jag både ja och nej. Jag har ett starkt självförtroende och vet att jag har gjort ett bra jobb, ler hon.

Vilka egenskaper har gjort dig så framgångsrik?

– En kombination av flera olika delar – som bland annat att jag har ett stort driv, gillar att ta mycket ansvar och vågar att tänka utanför boxen. Det sistnämnda kanske låter lite klyschigt, men det är enormt viktigt att bygga team bestående av människor med olika bakgrunder och förmågor. De ska komplettera varandra snarare än att vara lika. Det är då spännande innovationer uppstår – som leder oss vidare in i framtiden.

Hon hyllas också mycket för att vara mån om alla sina medarbetare.

– Jag har höga krav på både mig själv och mina kollegor, men är samtidigt en snäll och kärleksfull chef som vill att alla ska trivas och må bra. Det är ju personalen som är verksamheten, utan dem är företaget ingenting. Med en härlig stämning på företaget är det lättare att motivera och få med sig de andra. Jag leder ju även ett antal regionchefer och det är inte säkert att alla förespråkar samma ledarstil som mig, så där finns helt klart en utmaning när man vill växa en kultur som man själv byggt upp.

Hur ser du på att vara ung kvinna i en mansdominerad bransch – är det betydelsefullt för dig att fungera som en dörröppnare för att locka in fler kvinnor i exempelvis däckbranschen?

– Ja, absolut, det är något jag strävar mycket efter. Många säger att de inte kan något om motorbranschen och det gällde även mig innan jag började här. Men vi jobbar ju med kompetensförsörjning och behöver hjälp med allt från att bygga nätverk till att hålla i intervjuer.  För egen del lär jag mig nya saker hela tiden och det är fantastiskt roligt.

– Vi fokuserar mycket på att ifrågasätta gamla invanda normer och i stället tänka i nya banor. Om en uppdragsgivare vill att även kvinnor ska söka sig dit kan de inte skriva att det är ett krav att ha gått fordonsprogrammet. Då hör så gott som hundra procent män av sig. I många fall handlar det mer om att ha ett visst tekniskt intresse, en social förmåga och vilja att lära sig. Då måste arbetsgivare förstå att de har ett ansvar att utbilda och introducera nya medarbetare och skapa förutsättningar för dem att lära sig yrket. 

Rebecka är född och uppvuxen i Göteborg. Redan i unga år var hon driftig och företagsam.

– Jag började jobba lite extra på ett kafé vid sidan av skolan då jag bara var tolv år. Sedan fortsatte det med 7-Eleven och inom restaurangbranschen på kvällar och helger ända tills jag tog studenten på den samhällsvetenskapliga linjen. Jag trivdes bättre med att jobba och kände mig inte riktigt hemma i den traditionella skolvärlden.

Varifrån tror du det starka drivet kommer?

– Det grundar sig nog i att jag alltid har velat stå på egna ben och göra rätt för mig själv. Jag har aldrig velat vara beroende av någon annan. Sedan märkte jag i tidig ålder att arbete genererade pengar, vilket i sin tur skapade stor frihet för mig att kunna göra de saker jag ville.

Hon testade på att jobba och bo utomlands och avancerade snabbt till chef på ett av Norges största kaféer i Oslo, där hon ledde 15 anställda.

Därefter tog Rebecka en kandidatexamen i organisation och ledarskap från Malmös universitet, samt läste kurser i HRM (Human Resources Management) på Lunds universitet.

– Sedan var jag med och byggde upp startupbolaget Talent AB i Malmö. Det var första steget in i rekryteringsbranschen. När bolaget såldes gick jag vidare till KFX HR-partner, Sveriges första rekryterings- och bemanningsföretag som bildades 1986. Det var väldigt intressant att hamna i en större organisation som hållit på i många år. Alla företag har sina utmaningar och det lockade att prova på något annat.

Både till KFX och Autorekrytering blev Rebecka headhuntad – och har i svindlande hastighet klättrat uppåt i hierarkin.

– Det är spännande att jobba så nischat som jag får göra i Autorekrytering. Då finns chansen att verkligen sätta sig in i branschen – att skaffa sig ett större och bredare perspektiv vad gäller både möjligheter och problem inför framtiden.

Autorekrytering är det rekryteringsbolag i Sverige som flest aktörer i däckbranschen använder för att hitta säsongspersonal inför skiftestiderna.

– Under säsong är vi mellan 300 och 350 anställda, medan vi under övrig tid är cirka 100 anställda. Vi är enormt skickliga på att skala upp och varje år utbildar vi ungefär 700 däckmontörer. Vår däckverksamhet är en viktig del för hela vårt varumärke, det finns en stark vilja från vårt håll att arbeta integrerat med social hållbarhet, vilket stärker både oss och branschen långsiktigt i kompetensförsörjningsfrågan.

Sedan var det detta med att våga tänka utanför de traditionella ramarna.

– Under pandemin var det många flygtekniker som gick sysslolösa, när många plan stod stilla. Då satte vi in dem i lantbruket i stället. Något ingen hade provat innan. Men flygtekniker är enormt kunniga och kunde snabbt ställa om till en helt annan bransch. Det gäller att hela tiden utmana sig själv, men också få med kunderna i tider av omställning och förändring. Här lyckades vi genom ett högt förtroende oss emellan att våga prova nytt. 

Motorbranschen är i en omställningsfas både vad gäller distribution och service – hur ser du på framtiden?

– Jag har förmånen att dagligen träffa företag på alla nivåer i motorbranschen och får därmed höra om deras utmaningar och vad de tror om framtiden för branschen. Alla verkar rådande överens om att stora förändringar kommer att ske både vad gäller försäljning, eftermarknad och tjänsteutbud.

– Det kommer bli allt vanligare att låna sin bil och inte äga den, den nya generationen vill vara fri och med ägande kommer krav. Många har inte tid att åka runt och laga stenskott, byta oljefilter, skifta däck och tvätta bilen på olika ställen. Jag tror på någon form av all inclusive – där bilen står klar hemma på morgonen, redo att ta oss från A till B, säger Rebecka Fihn.

Om Rebecka Fihn
Ålder: 33 år.
Familj: Man och två barn (elva och åtta år).
Bor: Lägenhet i Malmö på vardagarna, hus utanför Ystad på helgerna.
Yrke: Vd för Autorekrytering.
Bakgrund: Har en kandidatexamen i organisation och ledarskap från Malmös universitet, läst kurser på avancerad nivå i HRM (Human Resources Management) på Lunds universitet. Var med och byggde upp rekryteringsbolaget Talent AB, samt hade ansvar för alla rekryteringskunder i Skåne på rekryterings- och bemanningsföretaget KFX HR-partner AB.

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår