”Jag slås ofta av hur viktiga däcken är. Utan denna samhällsbärande uppfinning stannar samhället. Omfattningen ger industrin makt, men också ett stort ansvar”, säger Dr Adam McCarthy, generalsekreterare på ETRMA.

Europas bro till politiken: “Vår viktigaste uppgift är att förmedla däckens komplexitet”

Profilen

European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association, ETRMA, kan beskrivas som Europas bro till politiken. Organisationen arbetar för att lagstiftningen i EU ska harmonisera med däck- och gummibranschens verklighet. – Vår viktigaste uppgift är att förmedla däckens komplexitet till lagstiftarna, säger generalsekreterare Dr Adam McCarthy.

För att industrier ska kunna frodas krävs välavvägd lagstiftning som förhåller sig till verkligheten och samtidigt lämnar utrymme för utveckling. Det organ som arbetar närmast lagstiftarna i EU för däck- och gummibranschens räkning är ETRMA. Syftet med deras arbete är att bidra till att lagar blir faktabaserade och kan implementeras effektivt, men också att stärka hållbarheten i branschen, främja sund konkurrens, förespråka trafik- och kundsäkerhet och förenkla internationella samarbeten. Därtill stöttar de däckindustrin i diverse frågor.

Den 9 januari 2023 tillträdde Dr Adam McCarthy som ny generalsekreterare för organisationen. Med bakgrund inom ekonomi och statsvetenskap behövde han inledningsvis lägga mycket tid på att sätta sig in i däck- och gummiindustrins utmaningar.

– Innan jag rekryterades hade jag väldigt begränsad kunskap om däck. Jag blev informerad om att det var en av världens mest komplexa produkter och kan verkligen instämma med det efter det här året. Det går till exempel inte att göra en liten förändring i ett däcks egenskaper utan att det påverkar däckets övriga egenskaper. Lagstiftarna verkar ofta tro att det bara är att lägga till fler och fler krav, men det är fysiskt omöjligt att tillverka ett däck som är bäst på allt. Det är otroligt viktigt att lagstiftarna förstår den komplexiteten. Särskilt med tanke på den tid vi befinner oss i nu där det händer mycket både globalt och i Europa, säger han.

Vilka är de största utmaningarna för däckbranschen just nu, sett ur ett europeiskt perspektiv?

– Vi är som sagt inne i en händelserik tid. Till att börja med är kriget i Ukraina fortsatt något som utmanar branschen, med kostnadsökningar på el och råvaror som främsta konsekvens. Det är fortfarande dyrare att producera och köpa däck än vad det var innan invasionen. Det gör att marknaden halkar efter. Samtidigt håller regelverket för däcktillverkning på att bli allt snårigare. Inom kort kommer tillverkare inom EU snart dels att behöva redovisa exakt vart naturgummit i deras däck kommer ifrån, dels att behöva förhålla sig till helt nya Euro 7-krav om partikelutsläpp från däck. 

Vilka utmaningar arbetar ni på ETRMA mest med?

– Vi har arbetat mycket med Euro 7 det senaste året. Regelverket är ett sätt att uppfylla målsättningar från UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29) om att ta fram internationella regler för testmetoder och gränsvärden gällande partikelutsläpp från däck. Mätmetoderna är nu framtagna och kommer snart att användas i en marknadsbedömning, som syftar till att samla in slitagedata från olika däckstorlekar, mönster och märken. Frågan som följer därefter är hur mätmetoderna och resultaten ska användas på marknaden. Europa är ett stort upptagningsområde med varierade väg- och körförhållanden och den komplexiteten behöver vägas in i lagstiftningen. Vi tittar på hur man ska kunna använda data, fakta och undersökningar för att komma vidare i det.

– Vi tittar också på hur EU-kommissionens nya deforestation-regelverk ska kunna efterlevas i branschen. Regelverket ställer höga krav på spårbarhet av bland annat naturgummi, vilket används i många däck. I dagsläget är det oklart hur dessa krav ska kunna uppfyllas, eftersom det ofta finns stora brister i infrastrukturen hos de som skördar naturgummit. Vi håller på att söka vägledning från EU-kommissionen kring hur det är tänkt att däckindustrin ska kunna uppfylla de här kraven.

– Ytterligare en fråga som vi arbetar med är tillgången till fordonsdata. Vi tycker det är något som ska vara tillgängligt för alla aktörer på marknaden. Ett skifte där skulle bidra till sund konkurrens och öppna större möjligheter för utveckling av högteknologiska produkter och tjänster.

– För att nämna en sista sak så arbetar vi med att ta fram en önskelista inför EU-valet med saker som den europeiska däck- och gummibranschen vill se framöver.

Vilka ser ni som de största utmaningarna för däckbranschen i framtiden?

– Vi tittar mycket på hur vi i Europa ska kunna fortsätta att utvecklas och sträva efter hållbarhet samtidigt som vi bibehåller vår konkurrenskraft i en global kontext. Det geopolitiska läget vi är i nu, med bland annat krig i Ukraina och rebeller som hindrar sjöfart i Röda havet, skapar som tidigare nämnt utmaningar och vi försöker att göra lagstiftarna medvetna om de konsekvenser det kan få. Genom att minska importen av råvaror från andra länder och tillverka så mycket det går lokalt blir industrin mindre känslig för omvärldsfaktorer.

Den här artikeln finns också att läsa på sida 12-13 i Däcksnack nummer 2 2024.

Annons:
Annons:

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår