För att industrier ska kunna frodas krävs välavvägd lagstiftning som förhåller sig till verkligheten och samtidigt lämnar utrymme för utveckling. Det organ som arbetar närmast lagstiftarna i EU för däck- och gummibranschens räkning är ETRMA. Syftet med deras arbete är att bidra till att lagar blir faktabaserade och kan implementeras effektivt, men också att stärka hållbarheten i branschen, främja sund konkurrens, förespråka trafik- och kundsäkerhet och förenkla internationella samarbeten. Därtill stöttar de däckindustrin i diverse frågor.
Den 9 januari 2023 tillträdde Dr Adam McCarthy som ny generalsekreterare för organisationen. Med bakgrund inom ekonomi och statsvetenskap behövde han inledningsvis lägga mycket tid på att sätta sig in i däck- och gummiindustrins utmaningar.
– Innan jag rekryterades hade jag väldigt begränsad kunskap om däck. Jag blev informerad om att det var en av världens mest komplexa produkter och kan verkligen instämma med det efter det här året. Det går till exempel inte att göra en liten förändring i ett däcks egenskaper utan att det påverkar däckets övriga egenskaper. Lagstiftarna verkar ofta tro att det bara är att lägga till fler och fler krav, men det är fysiskt omöjligt att tillverka ett däck som är bäst på allt. Det är otroligt viktigt att lagstiftarna förstår den komplexiteten. Särskilt med tanke på den tid vi befinner oss i nu där det händer mycket både globalt och i Europa, säger han.
Vilka är de största utmaningarna för däckbranschen just nu, sett ur ett europeiskt perspektiv?
– Vi är som sagt inne i en händelserik tid. Till att börja med är kriget i Ukraina fortsatt något som utmanar branschen, med kostnadsökningar på el och råvaror som främsta konsekvens. Det är fortfarande dyrare att producera och köpa däck än vad det var innan invasionen. Det gör att marknaden halkar efter. Samtidigt håller regelverket för däcktillverkning på att bli allt snårigare. Inom kort kommer tillverkare inom EU snart dels att behöva redovisa exakt vart naturgummit i deras däck kommer ifrån, dels att behöva förhålla sig till helt nya Euro 7-krav om partikelutsläpp från däck.
Vilka utmaningar arbetar ni på ETRMA mest med?
– Vi har arbetat mycket med Euro 7 det senaste året. Regelverket är ett sätt att uppfylla målsättningar från UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29) om att ta fram internationella regler för testmetoder och gränsvärden gällande partikelutsläpp från däck. Mätmetoderna är nu framtagna och kommer snart att användas i en marknadsbedömning, som syftar till att samla in slitagedata från olika däckstorlekar, mönster och märken. Frågan som följer därefter är hur mätmetoderna och resultaten ska användas på marknaden. Europa är ett stort upptagningsområde med varierade väg- och körförhållanden och den komplexiteten behöver vägas in i lagstiftningen. Vi tittar på hur man ska kunna använda data, fakta och undersökningar för att komma vidare i det.
– Vi tittar också på hur EU-kommissionens nya deforestation-regelverk ska kunna efterlevas i branschen. Regelverket ställer höga krav på spårbarhet av bland annat naturgummi, vilket används i många däck. I dagsläget är det oklart hur dessa krav ska kunna uppfyllas, eftersom det ofta finns stora brister i infrastrukturen hos de som skördar naturgummit. Vi håller på att söka vägledning från EU-kommissionen kring hur det är tänkt att däckindustrin ska kunna uppfylla de här kraven.
– Ytterligare en fråga som vi arbetar med är tillgången till fordonsdata. Vi tycker det är något som ska vara tillgängligt för alla aktörer på marknaden. Ett skifte där skulle bidra till sund konkurrens och öppna större möjligheter för utveckling av högteknologiska produkter och tjänster.
– För att nämna en sista sak så arbetar vi med att ta fram en önskelista inför EU-valet med saker som den europeiska däck- och gummibranschen vill se framöver.
Vilka ser ni som de största utmaningarna för däckbranschen i framtiden?
– Vi tittar mycket på hur vi i Europa ska kunna fortsätta att utvecklas och sträva efter hållbarhet samtidigt som vi bibehåller vår konkurrenskraft i en global kontext. Det geopolitiska läget vi är i nu, med bland annat krig i Ukraina och rebeller som hindrar sjöfart i Röda havet, skapar som tidigare nämnt utmaningar och vi försöker att göra lagstiftarna medvetna om de konsekvenser det kan få. Genom att minska importen av råvaror från andra länder och tillverka så mycket det går lokalt blir industrin mindre känslig för omvärldsfaktorer.
Den här artikeln finns också att läsa på sida 12-13 i Däcksnack nummer 2 2024.