För Fredrik Kellström är tillit bland det viktigaste som finns. Som vd kommer han att arbeta för att alla i kedjan ska få ökat förtroende för varandra.

Vianors nya vd: ”Det är dags att komma närmare kunderna”

Profilen

I våras tillträdde Fredrik Kellström som ny vd för Vianor i Sverige. Rekryteringen är ett steg i en omorganisation, där däckkedjan går ifrån en skandinavisk inriktning till en nationell. Här berättar Fredrik om hur satsningen ska öka deras fokus på kunden.

När Däcksnack pratar med Fredrik är det juni och skolavslutningstider. Drygt fyra månader har gått sedan han utsågs till vd och nu har han hunnit tillbringa sex veckor i sin nya roll. Det har varit en tid full av verksamhetsbesök och kära återseenden.

– Jag har farit runt i landet och hälsat på så många verkstäder jag hunnit. Det har varit roligt och jag är tacksam för det fina mottagande jag har fått, säger han.

Möjligheten att kliva in i vd-rollen fick han bara drygt ett år efter att ha lämnat kedjan för en tjänst som CFO på ett teknikföretag.

– Jag arbetade tidigare som ekonomichef på Vianor. Hösten 2022 blev jag klar med ett omstruktureringsuppdrag och då kände jag att jag hade gjort allt jag kunde för att se till att kedjan blev så lönsam som möjligt. Den enda vidareutvecklingen inom bolaget jag kunde se för min egen del då var att bli vd, men den rollen var upptagen. När positionen blev ledig och jag blev erbjuden den tackade jag ja direkt, berättar Fredrik.

När han nu är tillbaka håller kedjan på att organiseras om till en norsk och en svensk indelning. I Sverige finns det nu en mindre ledningsgrupp, en större och en grupp på koncernnivå. Anledningen till den nya nationella indelningen är att Vianor vill komma närmare verksamheten och sina kunder.

– Alla jag har pratat med hittills har varit positiva till att det nu finns en ledning som arbetar enbart med den svenska marknaden. Många av utmaningarna vi har som däckkedja är gemensamma med andra branscher med produkter med låga marginaler. Att ligga nära kunden och arbeta systematiskt är framgångsreceptet för att komma vidare, säger Fredrik.  

Vad innebär det för er att vara nära kunden?

– Det handlar om att förstå kundens vardag. När det gäller tungt och last vill vi veta hur kunden kör sina fordon. Vad är viktigast för dem? Pris per kilometer eller annat? Hur kan vi anpassa vår service så att de inte ska behöva tänka på sina däck? Vissa vill ha helservice, men det varierar lite.

Hur ska ni göra för att komma närmare era kunder?

– En viktig del för oss som nordisk kedja är att ha en systematik för att hantera kundinformation. Oavsett vilken Vianor-verkstad kunden besöker så ska information om tidigare service och så vidare finnas där. Det kräver förutom mentalitet hos medarbetarna även att vi är systematiska i hur vi arbetar med kunderna och samlar in data. 

Vilken skulle du säga är den största skillnaden i däckbranschen nu jämfört med när du lämnade för 1,5 år sedan?

 – Däckbranschen blir mer lik andra branscher för varje år. Från att ha varit fragmenterad och lokalt styrd blir den alltmer professionell, digital och datadriven. Det är fördelaktigt för kunderna.

Vilken ser du som den största utmaningen för däckverkstadsbranschen?

– Rekrytering. Det är alltid en stor utmaning att få tag i personal som kan däck. Branschen slåss om samma erfarna personer, som kan vara med och bygga upp verkstäder. Sedan behöver vi kunna locka mindre erfarna också, som är drivna och villiga att lära sig. Vi arbetar mycket med säkerhet och hållbarhet över tid för att attrahera ny personal. Däckhantering kan vara ett tungt arbete, men man ska alltid kunna lämna jobbet i samma skick som man kom dit, hela vägen till pension. 

Hur hoppas du att man har löst rekryteringsutmaningen om 5-10 år?

– Dels genom att ha arbetat systematiskt med säkerhet och arbetsmiljö, investerat i rätt arbetsutrustning och så vidare, dels genom att ha sett över vilka attityder man har på verkstaden. Traditionellt sett har branschen varit ganska macho och det behöver vi få bort, så att man inte lyfter tyngre än man bör eller slarvar med säkerhetsrutiner. Vi hoppas vi lyckats skapa en mer inkluderande arbetsplats där även fler kvinnor känner sig välkomna och uppskattade.

Hur förbereder ni er inför höstens skiftessäsong?

– Under sommaren inventerar vi våra däckhotell för att kunna kontakta kunder och meddela status på deras vinterdäck. Vi ser också över behov av att förnya diverse verkstadsutrustning. Lite semester på det så kommer vi tillbaka utvilade och laddade inför hösten.

Om Fredrik Kellström

Ålder: 55

Bor: Jakobsberg utanför Stockholm

Familj: Fru och två halvt utflugna döttrar

Fritidsintressen: Husrenovering, båtliv, motorsport och utförsåkning

Motto: ”Jag försöker att leva enligt orden tillit och det engelska ordet grit. Det är svåröversatt men betyder ungefär att man ibland bara måste bita ihop och köra på. Tillit är viktigt i alla relationer man har, såväl till kollegor och chefer som till kunder och familj.”

Det bästa med däckbranschen: ”Att det är sjåsfria raka människor. Värmen i att få direkt feedback lockade mig tillbaka. Sedan gillar jag också att däck är begripliga produkter som gör det enkelt att förstå vad vi ska leverera, hur och varför. När det är luddigt och fluffigt blir det klurigare att bedriva verksamhet.”

Det här reportaget finns också att läsa på sida 32-33 i Däcksnack nummer 4 2024.

Annons:
Annons:

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår