När Däcksnack pratar med Fredrik är det juni och skolavslutningstider. Drygt fyra månader har gått sedan han utsågs till vd och nu har han hunnit tillbringa sex veckor i sin nya roll. Det har varit en tid full av verksamhetsbesök och kära återseenden.
– Jag har farit runt i landet och hälsat på så många verkstäder jag hunnit. Det har varit roligt och jag är tacksam för det fina mottagande jag har fått, säger han.
Möjligheten att kliva in i vd-rollen fick han bara drygt ett år efter att ha lämnat kedjan för en tjänst som CFO på ett teknikföretag.
– Jag arbetade tidigare som ekonomichef på Vianor. Hösten 2022 blev jag klar med ett omstruktureringsuppdrag och då kände jag att jag hade gjort allt jag kunde för att se till att kedjan blev så lönsam som möjligt. Den enda vidareutvecklingen inom bolaget jag kunde se för min egen del då var att bli vd, men den rollen var upptagen. När positionen blev ledig och jag blev erbjuden den tackade jag ja direkt, berättar Fredrik.
När han nu är tillbaka håller kedjan på att organiseras om till en norsk och en svensk indelning. I Sverige finns det nu en mindre ledningsgrupp, en större och en grupp på koncernnivå. Anledningen till den nya nationella indelningen är att Vianor vill komma närmare verksamheten och sina kunder.
– Alla jag har pratat med hittills har varit positiva till att det nu finns en ledning som arbetar enbart med den svenska marknaden. Många av utmaningarna vi har som däckkedja är gemensamma med andra branscher med produkter med låga marginaler. Att ligga nära kunden och arbeta systematiskt är framgångsreceptet för att komma vidare, säger Fredrik.
Vad innebär det för er att vara nära kunden?
– Det handlar om att förstå kundens vardag. När det gäller tungt och last vill vi veta hur kunden kör sina fordon. Vad är viktigast för dem? Pris per kilometer eller annat? Hur kan vi anpassa vår service så att de inte ska behöva tänka på sina däck? Vissa vill ha helservice, men det varierar lite.
Hur ska ni göra för att komma närmare era kunder?
– En viktig del för oss som nordisk kedja är att ha en systematik för att hantera kundinformation. Oavsett vilken Vianor-verkstad kunden besöker så ska information om tidigare service och så vidare finnas där. Det kräver förutom mentalitet hos medarbetarna även att vi är systematiska i hur vi arbetar med kunderna och samlar in data.
Vilken skulle du säga är den största skillnaden i däckbranschen nu jämfört med när du lämnade för 1,5 år sedan?
– Däckbranschen blir mer lik andra branscher för varje år. Från att ha varit fragmenterad och lokalt styrd blir den alltmer professionell, digital och datadriven. Det är fördelaktigt för kunderna.
Vilken ser du som den största utmaningen för däckverkstadsbranschen?
– Rekrytering. Det är alltid en stor utmaning att få tag i personal som kan däck. Branschen slåss om samma erfarna personer, som kan vara med och bygga upp verkstäder. Sedan behöver vi kunna locka mindre erfarna också, som är drivna och villiga att lära sig. Vi arbetar mycket med säkerhet och hållbarhet över tid för att attrahera ny personal. Däckhantering kan vara ett tungt arbete, men man ska alltid kunna lämna jobbet i samma skick som man kom dit, hela vägen till pension.
Hur hoppas du att man har löst rekryteringsutmaningen om 5-10 år?
– Dels genom att ha arbetat systematiskt med säkerhet och arbetsmiljö, investerat i rätt arbetsutrustning och så vidare, dels genom att ha sett över vilka attityder man har på verkstaden. Traditionellt sett har branschen varit ganska macho och det behöver vi få bort, så att man inte lyfter tyngre än man bör eller slarvar med säkerhetsrutiner. Vi hoppas vi lyckats skapa en mer inkluderande arbetsplats där även fler kvinnor känner sig välkomna och uppskattade.
Hur förbereder ni er inför höstens skiftessäsong?
– Under sommaren inventerar vi våra däckhotell för att kunna kontakta kunder och meddela status på deras vinterdäck. Vi ser också över behov av att förnya diverse verkstadsutrustning. Lite semester på det så kommer vi tillbaka utvilade och laddade inför hösten.
Om Fredrik Kellström
Ålder: 55
Bor: Jakobsberg utanför Stockholm
Familj: Fru och två halvt utflugna döttrar
Fritidsintressen: Husrenovering, båtliv, motorsport och utförsåkning
Motto: ”Jag försöker att leva enligt orden tillit och det engelska ordet grit. Det är svåröversatt men betyder ungefär att man ibland bara måste bita ihop och köra på. Tillit är viktigt i alla relationer man har, såväl till kollegor och chefer som till kunder och familj.”
Det bästa med däckbranschen: ”Att det är sjåsfria raka människor. Värmen i att få direkt feedback lockade mig tillbaka. Sedan gillar jag också att däck är begripliga produkter som gör det enkelt att förstå vad vi ska leverera, hur och varför. När det är luddigt och fluffigt blir det klurigare att bedriva verksamhet.”
Det här reportaget finns också att läsa på sida 32-33 i Däcksnack nummer 4 2024.