Det har nu gått tio år sedan Richard Lundqvist tog över vd-stolen efter sin pappa på OCL Brorssons i Norrköping. Med höga förväntningar på sina axlar har han sedan lett företaget i samma familjära anda.
– Mamma och pappa grundade företaget 1985 och jag började att jobba på lagret direkt efter lumpen 1998. Jag muckade på en fredag och började här på måndagen, så OCL Brorssons är egentligen den enda arbetsplatsen jag har haft. Visst hade det kanske kunnat vara nyttigt att samla livserfarenhet och arbetslivserfarenhet från andra ställen också, men jag har trivts så bra här att jag inte har velat lämna. Jag jobbar med ett av mina stora intressen och då blir det väldigt lustfyllt, säger Richard.
Genom åren har han arbetat sig igenom nästan alla avdelningar på företaget, från ekonomi till marknad. Den största utmaningen har enligt Richard själv varit att ha sin pappa som chef.
– I början upplevde jag att det var extra noga för honom vad jag gjorde och inte, men det suddades ut i takt med att jag blev äldre. Han ville nog markera tydligt för övrig personal att jag inte särbehandlades. Till stor del är vi väldigt lika som personer jag och min far. Det är väl därför jag kallas mini-Curt, säger Richard och skrattar.
I dagarna är bolaget i full färd med att optimera anläggningen i Norrköping i ett stort logistikprojekt, där allt ska samlas under ett tak. Tre befintliga lagerlokaler spridda inom några kilometers avstånd kommer att ersättas av en stor industrifastighet, som håller på att renoveras och byggas ihop med huvudbyggnaden på Rörgatan 11. När arbetet är klart kommer anläggningen att omfatta cirka 7 000 kvadratmeter.
– Vi försöker alltid att ha någon typ av förbättringsprocess på gång och skruvar på varje liten grej för att förbättra servicen. Nu satsar vi ordentligt på logistiken. Det är ett hästjobb men kommer att bli kanon, säger Richard.
Tidigare hade OCL Brorssons depåer runtom i Sverige, men sedan de samlade allt i Norrköping har leveranserna gått snabbare och smidigare. Idag kan fälgar levereras upp till Norrland på knappt ett dygn. Richard ser de höga kraven på snabbhet som en fördel snarare än ett problem, särskilt när det gäller snabbhet vid utformning och tillverkning av fälgar till nya applikationer.
– Alla aktörer i branschen har samma utmaning när nya fordon lanseras, men förutsättningarna skiljer sig åt. Eftersom vi har egen tillverkning är våra förutsättningar vanligtvis goda. Krångligt är alltså bra för oss. Vi välkomnar utmaningar och vill ha många nya bilmodeller som ställer höga krav på snabb och kvalitativ utveckling, säger han.
Vad har varit mest utmanande för er de senaste åren?
– I början av pandemin visste vi inte var försäljningen skulle ta vägen. Maj till juni 2020 dök den verkligen. Som många andra stod vi med höga fasta kostnader i en orolig tid. Lyckligtvis hann det balansera upp sig innan vi behövde göra nedskärningar. Redan i juli var det full gas igen. Utöver det har vi haft lyxproblem jämfört med hur många andra har haft det.
Hur väljer ni vilka varumärken ni jobbar med?
– Alcar-koncernen, som är vår majoritetsägare sedan 1999, har DOTZ, AEZ och Dezent. Sedan har vi MAK och några till egna märken. Vill vi ta in nya varumärken diskuterar vi det på koncernmöten tillsammans med Alcars övriga säljbolag, som finns spridda i 17 europeiska länder. Vanligtvis finns många olika behov, formade av hur bilparken och nyttjandet av bilen ser ut i de olika länderna. När alla har sagt sitt får vi en bra helhetsbild över Europa, samtidigt som vi hämtar mycket inspiration från varandra. Ofta finns liknande behov i flera länder, men i olika stor utsträckning.
Vad gör ni för att få kunderna att välja er?
– Idag är majoriteten av alla produkter på marknaden väldigt bra, så det handlar främst om relationer och service. Det gäller att bli återförsäljarens och kundens naturliga återkommande kontakt för fälgar.
Finns det en chans att någon av dina tre söner tar över efter dig i framtiden?
– Jag tror att den typen av generationsskifte som jag och pappa gjorde blir svårare och svårare att få till. Mina söner har just nu extremt stort bilintresse, som jag också har och hade, men det behöver inte betyda att de hamnar här. Idag är OCL Brorssons heller inget rent familjeföretag. Ska de ta över ska de göra det för att de vill det och på rätt grunder.
Om Richard Lundqvist
Ålder: 44
Familj: Fru och tre söner (14, 11 och 8 år)
Bästa ledaregenskaper: ”Jag är lättsam, tillgänglig, bra på att lyssna och ganska bestämd, men inte sämre än att jag kan ändra mig.”
Vardagshack: ”Ha nära till jobbet. Då kan du som jag åka tillbaka på kvällen för att jobba i kapp i lugn och ro efter att barnen har lagt sig. Det är skönt att börja varje dag med ett rent blad och sex timmar sömn räcker.”
Det bästa med fälgbranschen: ”Alla härliga kunder och kollegor, plus att det är en rolig produkt och bransch.”
Om företaget
OCL Brorssons är en tillverkare och distributör av fälgar på eftermarknaden, för både personbil och last. Företaget omsätter cirka 300 miljoner kronor årligen och har i dagsläget 21 anställda. Lastdelen uppgår till omkring 20 procent av omsättningen.