Det var lite av en slump att Pär Eriksson kom in i däckbranschen. Han höll på en del med motorsport, men det var också hans enda koppling till däck.
– Jag visste att det var två äldre herrar som drev en däckverkstad och att de ville sälja inom kort. Jag började jobba där 2006 för att se om jag trivdes och på den vägen är det, säger han.
Att ta över ett företag som 22-åring tror han dock kan vara svårare idag än vad det var 2008.
– Nyckeln till att jag gjorde det var nog att jag var ung och inte förstod riktigt vad jag gav mig in på. På den tiden lånade också bankerna ut mycket pengar utan säkerhet, så jag tror inte jag hade kunnat göra det idag om jag suttit i samma sits nu.
Vad är roligast med att jobba med däck?
– Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag inte hann jobba så mycket innan jag kom hit, men oavsett vad man jobbar med är kollegorna en viktig del. Vi har haft väldigt lite omsättning på personalen och är ett sammansvetsat gäng. Sedan har jag alltid gillat försäljning och samarbetet med kunden, jag tycker hela servicebiten är rolig.
Under Pärs ledning har Tälje Däckservice vuxit och för tre år sedan tog man steget och sålde sina gamla lokaler och byggde nya med gott om plats för lager och däckhotell och en stor kundmottagning.
– Det var en dröm redan från början att kunna ha en arbetsplats som är anpassad för det man håller på med. På det förra stället förvarade vi till exempel hjulen till däckhotellskunderna i 15 olika containrar, det blev som att få ett helt nytt jobb när vi kom till de nya lokalerna.
Pär tvekade en del inför den stora investeringen, men sett i backspegeln var det rätt beslut.
– Det var en fördel att vi är med i DäckTeam, där kunde jag utbyta mycket erfarenhet och diskutera med andra verkstäder som byggt tidigare. Vi ligger i Norrtälje som är väldigt expansivt och hade inte vi satsat hade någon annan aktör gjort det. Vi hade också en bra grund med kunder sedan innan.
Norrtälje är en stad med mycket sommargäster. Det innebär att Tälje Däckservice har fullt upp större delen av året.
– Förut var det fler lugna perioder men det har suddats ut mer och mer. Nu har vi det ganska lugnt i januari och februari, men annars är det snurr hela tiden. Men jag tycker det är ganska roligt med skiftessäsongerna. Det är lite som att hålla på med idrott - man förbereder sig och tränar för att vara redo när det är på riktigt och drar igång, säger Pär.
Den nya anläggningen är 1700 kvadratmeter stor. Mest nöjd är Pär med att de byggde en stor kundmottagning, vilket de bland annat hade nytta av i pandemin. En annan sak som underlättar arbetet är en stor hjultvätt.
Men de nya lokalerna till trots – företaget börjar få växtvärk.
– Det här trodde jag aldrig, men vi börjar få det trångt igen. Vi har faktiskt ett bygglov klart för att bygga ut framför allt däckhotell och lager, men vi har pausat det lite på grund av det rådande läget.
Hur ser ni på den närmaste framtiden och pratet om däckbrist i vinter?
– Det känns ändå lugnare än vi trott. Vi fick hem en hel den vinterdäck redan i mars när det började bli stökigt på marknaden. Men vi lägger absolut mer tid än vi brukar på att leta däck i år, särskilt med tanke på ökningen av elbilar och specialdäck.
Fakta Tälje Däckservice
Antal anställda: 9
Storlek på anläggningen: 1700 kvadratmeter
Omsättning: 26 miljoner
Grundat: 1984