Det händer grejer på Ingers Däck i Nyköping. Juni 2024 ska en sprillans ny anläggning stå klar vid E4:ans södra infart. Nybygget kommer att vara 5 400 kvadratmeter stort och stå på en 33 000 kvadratmeter stor tomt. Kunderna kommer att tas emot i en rymlig kundmottagning på 300 kvadrat, med showroom och konferenslokal. Det blir allt under ett tak, däckhotell med plats för 5 000 däckuppsättningar och många portar för både personbil, MC, SUV och tung transport. Dessutom kommer de anställda att få ett eget gym och en relaxavdelning där hjulskiftarmusklerna kan slappna av.
– Vi har pratat om att ta det här steget i många år. Nu blir anläggningen fullkomligt anpassad till den verksamhet som kommer att bedrivas. Det känns fantastiskt att äntligen kunna ge de anställda den arbetsmiljö de förtjänar, även om vi förstås har gjort vårt bästa i den befintliga lokalen också. Det blir en helt annan grej att bygga fritt än att anpassa sig efter lokaler som tidigare har använts till helt andra verksamheter, säger Jonny.
Beslutet om att satsa fattades 2019. Det började med att Jonny fick frågan från en granne om att sälja nuvarande fastighet. De ville bygga bostäder på marken och snart knackade fler fastighetsbolag på med samma idé.
– Vi var trångbodda och de ville åt vårt attraktiva läge. Nu var det upp till mig att bestämma om jag skulle sälja av bolaget eller vara med och starta upp nästa steg och kompetensförstärka. Jag tänkte noga och hårt på saken och när prislappen blev okej kände jag att nu fasiken går vi all in, säger Jonny.
Sagt och gjort, de började att leta efter en tomt att bygga nytt på och hittade snart drömläget precis intill E4:an. Efter överläggningar med kommunen var 33 000 kvadratmeter tomt i hamn.
– Beslutet om att satsa tände en gnista hos alla anställda. Vi är otroligt taggade inför det som komma skall. Alla har fått komma med idéer inför nybygget och det har fött ett mer långsiktigt tänkande. Frågan om hur Ingers Däck ska se ut om fem år får det att kittla i magen, för vi vet att det finns så stora möjligheter, säger Jonny.
Den nya anläggningen kommer inte bara att bli Sveriges modernaste. Jonny och teamet lägger också en hel del krut på att göra verkstaden till Sveriges hållbaraste.
– Vi kommer först och främst att minska transporterna av däck internt i och med att vi nu får alla däck under samma tak. Vi kommer även att ha ett slutet däcktvättningssystem som minskar vattenanvändningen, samt att försöka ställa krav på hållbarhet från våra leverantörer. Vi har ett samarbete med i Svenska Arbetsmiljögruppen via DäckTeam och där har de gjort en revision för att se hur vi jobbar med personalen inom miljö och arbetsbelastning, säger Jonny.
En ny delägare kommer in
Jonny har länge drivit verksamheten med sin fru Viktoria som sin ekonomiansvariga högra hand. När det blev dags för nysatsning gick diskussionerna heta kring vem som skulle kunna komma in och ta över rodret om drygt fem år. Det viktigaste var att hitta en driven och strukturerad person som skulle förstå Jonnys och Viktorias vision och fungera bra i en ledningsgrupp tillsammans med dem.
– Vi kom att tänka på en man vars son brukade skifta hjul hos oss under säsong. Vi hade klickat väldigt bra de gånger vi träffats och han verkade driven och intresserad av verksamheten, säger Jonny.
– Så vi kontaktade honom och förklarade vår idé. Sedan sågs vi med jämna mellanrum i ett års tid och lärde känna varandra bättre. Ganska snart förstod vi att det var en ”match made in heaven”, säger Viktoria.
Personen i fråga heter Johan Lindén och jobbade tidigare som försäljningsdirektör inom stålindustrin. Januari 2023 klev han in i rollen som delägare, vice vd och platschef på Ingers Däck, med höga ambitioner och ett oerhört driv.
– Det känns jätteroligt att just jag har fått chansen att vara med på den här resan. Jag går bra ihop med de anställda och tycker att det fungerar kanon med Jonny och Viktoria. Vi tänker likadant och de är positiva till mina idéer, vilket skapar en väldigt bra arbetsmiljö. Just däck är nytt för mig, men vi har lagt upp en långsiktig introduktionsplan som gör att jag kommer att lära mig allt i rätt prioritetsordning, säger Johan.
Det viktigaste för Jonny, Viktoria och Johan är att de har en gemensam syn på vad i företaget som är viktigast, och där är alla överens.
– Vår största tillgång är medarbetarna. Vi vill verkligen att de trivs och ser därför till att de får den kompetensutveckling de vill ha och framdukad frukost varje dag. Vi är väldigt stolta över dem. Deras motivation gör att vi placerar oss högt i kompetensmatriser och att vi har ett bra servicebetyg, säger Jonny.
För att få bästa möjliga förutsättningar inför Johans intåg valde man att ta juridisk hjälp. Korrekt skrivna avtal garanterar att alla får sin bit av kakan och skapar förutsättningar för ett bra samarbete.
– Det har varit viktigt för oss att få en bra start, och det har vi verkligen fått. Johan har kommit in som en frisk fläkt och styrt upp rutiner, arbetslistor, skyddsronder och så vidare. Han är en sådan som får saker att hända, ser till att projekten tas i mål och följer upp dem. Att han kom in är nog ta mig tusan det smartaste beslutet vi har tagit, säger Jonny.
Många däckverkstadsägare som börjar att närma sig pensionsålder vet inte hur de ska trappa ner. Hur vet man vem som är rätt person att ta in för att eventuellt lämna över till?
– Det vet man egentligen aldrig, men det behöver finnas personkemi. Jag skulle säga att personligheten och entreprenörskapet är viktigast. Däck lär man sig. Sedan är det viktigt att allt görs med tydliga ramar och avtal, så att man har en trygghet ifall man inte skulle komma överens med tiden eller om det komma saker emellan. Ta proffshjälp är mitt bästa råd. Vi tyckte också det var skönt att lära känna varandra och bolla idéer i ett år innan vi väl skakade hand. Det var skönt att ha den tiden, helt utan krav och stress. Det är faktiskt många som har hört av sig till oss och undrat över vår modell för ägarförändring. Vi vet att många tampas med den frågan och hoppas att vi kan inspirera med vår modell, säger Jonny.
Hur har det gått att släppa in en ny delägare i verksamheten?
– Jag har ett ganska starkt kontrollbehov, men det har gått jättebra med Johan eftersom vi har samma grundvärderingar och tänker lika. Det är också ett gott råd – den delägare du tar in ska göra dig så pass trygg att du vågar släppa taget, säger Jonny.
– Du är nosen Jonny och jag är svansen, skrattar Johan. Som ny behöver man förstå att det finns andra som kan mer än en själv. Jag tycker att vi kompletterar varandra bra och upplever att det finns massor vi kan lära av varandra.
Vid en ägarförändring är det viktigt att både kunskap om däck och kunskap om att driva verksamheten ekonomiskt lever vidare. Hur arbetar ni för att garantera båda delarna?
– Det är viktigt för oss att det inte uppstår något kunskapsglapp när jag så småningom går i pension. Vi har som vi nämnt tidigare gjort en långsiktig introduktionsplan för Johan, för att garantera att han lär sig de viktigaste sakerna först. Kunskap om däck och särskilt den tunga sidan kommer vi att ta längre fram, eftersom den kompetensen redan finns genom mig och de anställda. Just nu ligger fokus på storsatsningen och det ska bli otroligt roligt att få arbeta tillsammans mot gemensamma mål. Jag känner mig trygg med att Johan sedan kommer att förvalta företagets kompetens och anda även när jag så småningom lämnar. Hur bolaget ser ut då är svårt att säga nu, men vi ska göra allt för att Johan ska bli en bra grund för bolagets framtid. Skulle han ha några funderingar över det tekniska när jag har klivit av så finns alltid STRO-handboken som vägledning, och medlemskapet i DäckTeam gör att det alltid kommer att finnas folk att fråga, säger Jonny.
Vad ser ni som er största utmaning framåt?
– Vi påbörjade den här resan innan covid, krig och lågkonjunktur, så redan där står vi inför utmaningar. Något som är positivt för oss är att många däckverkstäder i närheten har vuxit ur sina lokaler fort. Det visar att det finns ett stort behov av däcktjänster att möta. Vi kommer förstås att göra vårt bästa för att få nya kunder nu när vi blir så mycket större. För att öka omsättningen tittar vi också på att förlänga öppettiderna, bredda vårt erbjudande inom lantbruk, utbilda våra anställda inom särskild hantering av elbilar och certifiera oss med REMA Tip Top inom reparation av OTR-däck, avslutar Jonny.
Om Ingers Däck
Grundat: 1983
Omsättning: 32 miljoner kronor
Antal anställda: 8
Erbjudande: Komplett service för person- och yrkesfordon.
Motto: ”Nöjda medarbetare – nöjda kunder” och ”SKTK – service, kunskap, trygghet och kvalitet”.
2020 utsågs Ingers Däck till Årets Företagare i Nyköping 2020 med motiveringen:
”Trots en pågående pandemi har vår vinnare fortsatt att vara expert på sitt enskilda område. De har verkligen inte däckat utan kört med högre procent och snabba bud. Man kan säga att det hos vår vinnare finns en fingertoppskänsla och en smidighet som gör att de ständigt förbättrar och utvecklar arbetsmiljön. Eftersom vi under pandemin inte får resa bort så kan vi glädjas åt att kunna boka hotell hos vår vinnare, i alla fall för våra däck.”