Fem minuter från regummeringsfabriken i Vara ligger Vianor. Verkstaden säljer en stor andel regummerade däck till sina kunder och har i stort sett daglig kontakt med fabriken.
– Vi har vårt centrallager hos regummeringsfabriken, vilket är en stor fördel för oss. Det gör att vi snabbt kan hjälpa våra kunder. Har de exempelvis fått punktering och behöver ett nytt däck har vi oftast det hemma just för att vårt centrallager är så nära. Sedan är det även en fördel för oss att vi kan hålla ner våra lagerkostnader, säger Gustav Johansson.
Att regummera ett däck innebär att man byter ut slitbanan på däcket och applicerar ett nytt. Det gör att däcket blir så gott som nytt och kan återanvändas. Regummerade däck är ett alternativ som är mer kostnadseffektivt och miljövänligt.
– Det är vanligt att man regummerar större däck till lastbilar och truckar. Vi säljer väldigt mycket regummerande däck. Vissa däck kan man få ut 18 000 mil till femtio procent av vad ett nytt däck kostar. Det är en stor fördel rent kostnadsmässigt för kunderna.
– Sedan kan man anpassa slitbanemönstret, vilket är smidigt. Kör man mycket entreprenad kan man göra ett grovmönstrat slitbanemönster, kör man mycket väg kan man göra ett rullmönster eller ett vintermönster om man kör i norr.
Från byggbranschen till däckbranschen
Gustav Johansson har varit platschef för Vianor i Vara i ett och ett halvt år och har dessförinnan arbetat inom byggbranschen där han var montagechef och drev byggen runt om i landet.
– Jag har alltid haft ett intresse av bilar och drömt om att driva eget, vilket Vianor erbjuder sina platschefer. Man får driva verksamheten som man vill så länge man följer riktlinjerna såklart. Man får känna på hur det är att driva eget. Jag kände att det var mitt nästa steg i karriären, så när tjänsten kom ut så sökte jag den. Jag tror det är en fördel att jag har tidigare erfarenhet av ledarskap och att det var en av anledningarna till att jag fick tjänsten.
Vad skulle du säga att den största skillnaden är att komma från byggbranschen in i däckbranschen?
– Byggbranschen är väldigt styrd. Man har sina datum som projekten ska vara klara och är det inte klart blir det diskussion om vite och liknande. Så är det inte alls här. Här kommer kunden in och är glad för att få hjälp och man får se till att kunden är nöjd. Det är nog den största skillnaden. När jag först började hade jag ingen koll på däck. Givetvis visste jag vad ett däck var, men inte i närheten av den kunskap jag har idag. Det finns otroligt mycket att lära sig om däck och det är både en spännande och utvecklade bransch att jobba inom.
Vad är det bästa med att jobba på Vianor i Vara?
– Att man har ett ansvar men samtidigt stor frihet att driva verksamheten som man vill. Sedan är det alltid lätt att få hjälp. Vianor är en stor koncern så det finns alltid folk att fråga. Jag värnar även mycket om det lokala. Vi i region Skaraborg har ett fint samarbete mellan verkstäderna och vi hjälps ofta åt. Vi är bara fyra anställda på anläggningen i Vara så är det en dag när vi är en man kort kan man låna någon från Skövde. Det är fint att kunna hjälpa varandra.
Finns det något du vill utveckla i branschen?
– Effektivisering och ett bättre lagersystem och mer automatisering med däckhotell. Det finns hur mycket som helst egentligen, men allt är en kostnadsfråga. I storstäderna är det lättare att investera i sådana saker där man har ett större underlag men vi i Vara omsätter cirka tolv miljoner på ett år medan anläggningarna i Stockholm kanske omsätter runt sextio miljoner på ett år. Det blir en viss skillnad.
Om Vianor i Vara
Antal anställda: 4
Årlig omsättning: Cirka 12 miljoner kronor
Läs mer
Den här artikeln finns också att läsa på sida 17-19 i Däcksnack nr 4 2023.
Läs också: Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara.