Vianor i Vara har i stort sett daglig kontakt med den närliggande regummeringsfabriken, eftersom de säljer en stor andel regummerade däck till sina kunder.

"Jag värnar även mycket om det lokala. Vi i region Skaraborg har ett fint samarbete mellan verkstäderna och hjälps ofta åt", säger platschef Gustav Johansson.

Verkstaden har fyra anställda och omsätter cirka 12 miljoner kronor årligen.

Vianor i Vara: ”Däckbranschen är en spännande och utvecklande bransch att jobba inom”

Företagaren

I närheten av Vianors regummeringsfabrik i Vara ligger verkstaden Vianor i Vara. Här berättar deras platschef Gustav Johansson om fördelarna med att ligga nära regummeringsfabriken, om övergången från byggbranschen till däckbranschen och om samarbetet verkstäder emellan.

Fem minuter från regummeringsfabriken i Vara ligger Vianor. Verkstaden säljer en stor andel regummerade däck till sina kunder och har i stort sett daglig kontakt med fabriken.

– Vi har vårt centrallager hos regummeringsfabriken, vilket är en stor fördel för oss. Det gör att vi snabbt kan hjälpa våra kunder. Har de exempelvis fått punktering och behöver ett nytt däck har vi oftast det hemma just för att vårt centrallager är så nära. Sedan är det även en fördel för oss att vi kan hålla ner våra lagerkostnader, säger Gustav Johansson.

Att regummera ett däck innebär att man byter ut slitbanan på däcket och applicerar ett nytt. Det gör att däcket blir så gott som nytt och kan återanvändas. Regummerade däck är ett alternativ som är mer kostnadseffektivt och miljövänligt.

– Det är vanligt att man regummerar större däck till lastbilar och truckar. Vi säljer väldigt mycket regummerande däck. Vissa däck kan man få ut 18 000 mil till femtio procent av vad ett nytt däck kostar. Det är en stor fördel rent kostnadsmässigt för kunderna.

– Sedan kan man anpassa slitbanemönstret, vilket är smidigt. Kör man mycket entreprenad kan man göra ett grovmönstrat slitbanemönster, kör man mycket väg kan man göra ett rullmönster eller ett vintermönster om man kör i norr.

Från byggbranschen till däckbranschen

Gustav Johansson har varit platschef för Vianor i Vara i ett och ett halvt år och har dessförinnan arbetat inom byggbranschen där han var montagechef och drev byggen runt om i landet.

– Jag har alltid haft ett intresse av bilar och drömt om att driva eget, vilket Vianor erbjuder sina platschefer. Man får driva verksamheten som man vill så länge man följer riktlinjerna såklart. Man får känna på hur det är att driva eget. Jag kände att det var mitt nästa steg i karriären, så när tjänsten kom ut så sökte jag den. Jag tror det är en fördel att jag har tidigare erfarenhet av ledarskap och att det var en av anledningarna till att jag fick tjänsten. 

Vad skulle du säga att den största skillnaden är att komma från byggbranschen in i däckbranschen?

– Byggbranschen är väldigt styrd. Man har sina datum som projekten ska vara klara och är det inte klart blir det diskussion om vite och liknande. Så är det inte alls här. Här kommer kunden in och är glad för att få hjälp och man får se till att kunden är nöjd. Det är nog den största skillnaden. När jag först började hade jag ingen koll på däck. Givetvis visste jag vad ett däck var, men inte i närheten av den kunskap jag har idag. Det finns otroligt mycket att lära sig om däck och det är både en spännande och utvecklade bransch att jobba inom.

Vad är det bästa med att jobba på Vianor i Vara?

– Att man har ett ansvar men samtidigt stor frihet att driva verksamheten som man vill. Sedan är det alltid lätt att få hjälp. Vianor är en stor koncern så det finns alltid folk att fråga. Jag värnar även mycket om det lokala. Vi i region Skaraborg har ett fint samarbete mellan verkstäderna och vi hjälps ofta åt. Vi är bara fyra anställda på anläggningen i Vara så är det en dag när vi är en man kort kan man låna någon från Skövde. Det är fint att kunna hjälpa varandra.

Finns det något du vill utveckla i branschen?

– Effektivisering och ett bättre lagersystem och mer automatisering med däckhotell. Det finns hur mycket som helst egentligen, men allt är en kostnadsfråga. I storstäderna är det lättare att investera i sådana saker där man har ett större underlag men vi i Vara omsätter cirka tolv miljoner på ett år medan anläggningarna i Stockholm kanske omsätter runt sextio miljoner på ett år. Det blir en viss skillnad.

Om Vianor i Vara

Antal anställda:
Årlig omsättning: Cirka 12 miljoner kronor

Läs mer

Den här artikeln finns också att läsa på sida 17-19 i Däcksnack nr 4 2023.

Läs också: Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara.

Annons:
Annons:

Tron Gulbrandsen, vd på Nokian Tyres: ”Vi ser framåt även i utmanande tider”

Företagaren

31 januari 2024

Däckfirma med nära 90 års erfarenhet i branschen

Företagaren

06 december 2023

Ströms Åkeri i Hultsfred: ”Vi kör 300 000 mil om året”

Företagaren

06 december 2023

Ingers Däck storsatsar i Nyköping: ”Vi ska bli Sveriges modernaste däckverkstad”

Företagaren

07 juni 2023

Imad Doudar, vd på Däckline och Imaz Wheels: ”Vi är duktiga på att sticka ut”

Företagaren

09 maj 2023

Värmdö Gummiservice reparerar OTR-däck i världsklass

Företagaren

24 april 2023

Däckia i Kiruna: ”Vi finns där entreprenörerna finns”

Företagaren

14 februari 2023

”Hade inte vi satsat hade någon annan aktör gjort det”

Företagaren

19 december 2022

Vd-jubileum och logistiksatsning på OCL Brorssons: ”Vi välkomnar utmaningar”

Företagaren

03 november 2022

Euromaster Nyköping testade drive thru i våras: ”Jag tror det här är framtiden”

Företagaren

26 oktober 2022

Tunga däck i Norrlands gruvor

Företagaren

14 september 2022

Verkstaden i semesterparadiset

Företagaren

04 juli 2022

CityDäck köptes upp av biljätten Bilia: ”De vill växa och det vill vi också”

Företagaren

11 april 2022

Jätteverkstaden i Vellinge: ”Är man stor måste man vara snäll”

Företagaren

15 september 2021

Blodsband på verkstaden i norr

Företagaren

12 februari 2021

Från skrotbilar och plåtskjul till största verkstaden i stan

Företagaren

08 januari 2021

I Strängnäs sitter framgången i detaljerna

Företagaren

02 december 2020

Med klara mål ska hon lyfta verksamheten

Företagaren

18 november 2019

”Det vi inte vet om fälgar är inte värt att veta”

Företagaren

11 september 2019

”Regummering blir förstavalet för många”

Företagaren

10 juni 2019

Det våras för regummerade däck

Företagaren

21 maj 2019

Hos Platinum Cars kan hjulen kosta mer än hela din bil

Företagaren

07 maj 2019

Däck365 vill leva i harmoni med traditionella däckbranschen

Företagaren

09 april 2019

Allt kurvor pekar uppåt för Värmdö Gummiservice

Företagaren

02 april 2019

Vulkningen en succé för gummiverkstan

Företagaren

02 april 2019

”Våga sälj en premiumfälg till ett premiumdäck”

Företagaren

24 februari 2019

Däckdoktorn har allt fler däck incheckade på hotellet

Företagaren

05 april 2018

Framgångssagan startade i en biosalong

Företagaren

12 februari 2018

"Fanns många förutfattade meningar
i början"

Företagaren

12 februari 2018

Flytt gav lyft för Jimmys däckverkstad

Företagaren

12 februari 2018

Anlagd brand totalförstörde Däckia i Falkenberg

Företagaren

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår