Maria och Kicki är inte bara bästa väninnor, de driver också ett företag ihop. Safe Wheel håller till i en industrilokal i Huskvarna. Här finns lagerlokal, en liten utställningsyta och ett kontorsutrymme som Maria och Kicki delar på.
– Vi är en grossist inom nytto-, säkerhets- och stylingprodukter för hjul till tyngre fordon. Kunderna är framförallt lastbilsverkstäder och däckverkstäder som arbetar med tunga fordon.
Började med en plastring
Historien om Safe Wheel började redan 1996 då företaget startades av Marias far Arne Eriksson tillsammans med två norrländska lastbilsåkare.
– Pappa läste i tidningen om de här båda åkarna som hade uppmärksammat problemet med att muttrarna till hjulen lossnade. Det berodde på att muttrarna påverkades av väderomslag från varmt till kallt väder och vice versa. De hade uppfunnit en plastring som fixerade muttrarna. De båda killarna visste dock inte hur de skulle gå vidare med sin hjulsäkring.
Det visste däremot Arne som med sina erfarenheter från företagsamhet inom däckbranschen hade kontakterna och kunskapen kring hur de skulle patentsöka och kommersialisera uppfinningen. Han tog kontakt med uppfinnarna och tillsammans startade de företaget Safe Wheel.
Arne behövde någon som kunde hjälpa till med försäljning och distribution i det nystartade bolaget.
– Eftersom jag vuxit upp med däck- och fälgbranschen så var det här ingenting nytt för mig, säger Maria som hoppade på tåget.
Centreringsring
De båda åkarna från Norrland hängde med som delägare i ett par år innan de hoppade av eftersom de ville hålla på med annat. Maria och hennes far fortsatte och kom på att det fanns behov av andra säkerhetsprodukter och de tog själva fram centreringsringen. Det är en liten plastring som man trär på hjulbultarna för att slippa glapp mellan bult och fälg och därmed undvika obalans samt minimera risken för bultbrott.
– En liknade produkt fanns i stål. Vi tillverkade vår i plast, vilket gjorde den mer följbar än stålvarianten. Vi sålde patent och verktyg för Safe Wheel-ringen och centreringsringen för sex år sedan. Anledningen var att vi insåg att produkten hade en stor marknad, men vi var för små för att utveckla den. Vi valde hellre småskaligheten som grossist än att själva dra igång en världsomspännande försäljning, säger Maria.
Förändrar synintrycket
Ställningstagandet berodde också på att Safe Wheel under resans gång hade adderat utbudet till att även omfatta muttrar och stylingprodukter.
– De flesta lastbilsåkerier vill att deras lastbilar ska sticka ut eftersom de är deras varumärke. Fälginsats och fälgringar kan förändra hela synintrycket av bilen. Intresset för styling har ökat och när vi är ute på mässor har vi många besökare i vår monter, säger Maria och berättar om hur de kom in på stylingprodukter.
Arne Eriksson hade tidigare varit vd för Tunaverken i Eskilstuna som tillverkade lastbilsfälgar i lättmetall. 2008 började Safe Wheel marknadsföra och sälja Tunafälgen på den svenska marknaden, tillverkningen hade då flyttats från Sverige till Bahrain.
2013 lades produktionen av Tuna Wheel ned men då var Safe Wheel redan etablerade inom stylingprodukter för bussar och lastbilar.
I dag utgörs stylingsegmentet av fälgar, fälginsatser, fälgringar, mutterkåpor och navkåpor. Området hjulsäkerhet innefattar hjulmuttersäkerhetsringar för att låsa muttrarna på fälgen, mutterskydd, hjulmutterlås och en indikator för hjulmuttrar som visar om någon mutter håller på att lossna.
Samma personkemi
Arne drog sig tillbaka för några år sedan, även om han fortfarande figurerar lite i bakgrunden. Det var i samband med detta som Maria fick en allt tyngre arbetsbelastning och kände att de behövdes en till i firman.
– Men vem? Det skulle vara någon som var beredd att jobba med både försäljning, administration, distribution och allt annat som måste göras i ett litet företag. Personkemin var viktig eftersom vi bara skulle vara två personer.
Maria ställde frågan till Kicki, bästa väninnan.
– Hon var den enda som jag kände hade en personkemi som stämde överens med min.
Kicki arbetade då som trafikskollärare och hade dessförinnan varit försäljare av vitvaror. Efter en kort funderare tackade hon ja och det ångrar hon inte.
– Vi fungerar superbra ihop och har verkligen kul på jobbet.
Mycket produktutveckling
Kicki satte sig snabbt in i produktsortimentet och pratar i dag med stor inlevelse och kunskap om produkterna de säljer.
Och det handlar inte bara om att marknadsföra och sälja sortimentet. Båda damerna är i allra högsta grad involverade i produktutveckling och att modifiera befintliga produkter.
– Fälgar, fälginsatser, fälgringar och kåpor finns i dag i ett flertal olika dimensioner och utförande beroende på fordon och var produkten ska sitta, säger Kicki och Maria fortsätter:
– Vi måste vi hela tiden ha örat mot marken och ha koll på vilka nya dimensioner som är på gång. Utifrån dessa förändringar tar vi fram ritningar som blir till prototyp innan vår tillverkare börjar produktionen.
Buss- och lastbilsbranschen är en föränderlig värld och fälgar är ett större område än man kan ana.
– Tack vare att vi är specialiserade inom en smal nisch hänger vi med och kan snabbt anpassa oss efter vad marknaden efterfrågar. Det vi inte vet inom vårt område är inte värt att veta!
Finns det nya marknader för era produkter?
– Vi har märkt en efterfrågan på stylingprodukter till husbilar. Där är det 16-tumsfälgar som gäller, så små dimensioner hade vi inte arbetat med tidigare. Men nu har vi tagit fram produkter som passar till de ledande chassitillverkarna i det segmentet.
Eftersom ni verkar i en så mansdominerad bransch, möts ni av fördomar?
– Nej, faktiskt inte. Det tror vi beror på att vi kan våra produkter väldigt väl och är duktiga på det vi gör. Vore vi inte, då skulle vi inte klara oss. Så enkelt är det.
FAKTA Safe Wheel AB
Grundat: 1996.
Huvudkontor: Huskvarna.
Verksamhet: Grossist inom säkerhets- och stylingprodukter för lastbilar, släpvagnar, trailers och bussar.
Omsättning: Strax över tio miljoner kronor.
Drivs av: Maria Järviken, 52, och Kicki Järviken, 55.