TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
DäckDebatt besöker OCL Brorssons på huvudkontoret i Norrköping för att diskutera framtidsfrågor, framgångsfaktorer och fälgtrender. Företaget har sin tillverkning i Alcars anläggning i Düsseldorf. Den högt robotiserade fabriken kan du läsa ett reportage om i nästa nummer av tidningen.
VD Richard Lundqvist är den andra generation i familjen som driver företaget, som startades av hans far Curt Lundqvist och Olof Karlberg. Curt och hans fru Inga-Lill är fortfarande i viss utsträckning verksamma i bolaget.
Liksom för däckbranschen så är bilhandlarna på väg att ta över en del av marknaden för fälgar. När priserna på nybilar pressas så blir eftermarknad och service allt viktigare för bilhandlarna.
- Både bilhandlare och bilimportörer har alltmer kommit att inse vikten av hjulaffären. De har ju också första tjing på kunden och sitter på alla finansieringslösningar. Det har definitivt inneburit en hårdare konkurrens för oss, säger Richard Lundqvist.
Det är tekniskt kunnande och den egna tillverkningen som är OCL Brorssons främsta konkurrensfördelar gentemot bilhandeln, precis som för däckbranschen. Men den mest avgörande faktorn är nog ändå tidsaspekten. Det gäller att mycket snart efter att en ny bilmodell lanserats kunna leverera fälgar till den. Nyckeln till framgång är att så snabbt som möjligt komma åt originaldata till bilen, till exempel uppgifter om bultcirkel, offset, bromsfrigång, belastning och dimensioner.
- Om vi har produkter som redan fungerar mot bilens data så utvecklar vi ingen ny produkt. Då blir det en ny applikation i en befintlig produkt. Vi ska ha fälgar klara samma dag som bilen lanseras på den svenska marknaden.
OCL Brorssons testar alla nya fälgar hos tyska testinstitutet TÜV, både digitalt och genom praktiska prov på den aktuella bilmodellen. Efter godkända tester blir fälgarna typgodkända och kvaliteten är därmed likvärdig de originalfälgar som kommer med bilen.
Vad gäller toleransen för obalans så skiljer den åt för olika dimensioner, men generellt sett får det aldrig skilja mer än 60 gram. Obalans beror oftast inte på att formen på fälgen är defekt utan på förskjutningar i massan, alltså att materialet är lite tyngre någon av sidorna.
Rekommendationen är att alltid använda klistervikter på lättmetallfälgar. För att dom ska sitta ordentligt och klara exempelvis högtrycksspolning så krävs att fästytan avfettas, rengörs och torkas innan vikten fästes.
När det gäller design och utseende så har trenden sedan ganska lång tid tillbaka gått mot ökade dimensionerna och på senare år åt något mer avsmalnande däck.
- Det beror naturligtvis på att man vill uppnå ett lägre rullmotstånd och därmed lägre bränsleförbrukning. Här har vikten förstås också betydelse och vi optimerar tillverkningen så mycket som vi kan för att få ner vikten.
Designen går mot mer unika uttryck. Just nu är det särskilt polerade fälgar i svart och grått som efterfrågas lite extra.
När det gäller försäljningen till slutkunderna så paketeras ofta hjulen med premiumdäck, där få ifrågasätter att kvalitet kostar mer, ihop med någon av de billigaste fälgarna, få att få ner totalpriset.
Richard Lundqvist är glad över att vi i Sverige så ofta väljer premiumvinterdäck, men han skulle önska att däckverkstäder oftare skulle våga föreslå en premiumfälg för att se gå ner i prisklasserna om kunden tycker att de nya vinterhjulen blir för dyra.
- För en premiumfälg handlar det inte om mer än några hundralappar mer per fälg. För en person som har valt att köra en premiumbil för kanske en halv miljon så är det ganska lite pengar. Och på en sådan bil så kan en billig fälg förstöra mycket av intrycket.
- I vår strävan efter att öka statusen för däckbranschen så tycker jag att vi måste våga ta mer betalt hos de kunder som vill ha hög kvalitet och är beredda att betala för det. Och om man säljer en dyrare fälg så är marginalen också bättre för däckverkstaden.
Fakta OCL Brorssons
Dagens OCL Brorssons är sprunget ur småländska Brorssons i Mariannelund, som från 1948 bedrev järnhandel, försäljning av delar till traktorer och lastbilar - och så fälgförsäljning. Där var Curt Lundqvist ansvarig för fälgavdelningen. Men så småningom såldes bolaget och Curt började istället på företaget Olof Karlberg. Så småningom styckades Brorsson upp och fälgdelen köptes 1989 av fälgkoncernen ALCAR med huvudkontor i Wien. Några år tidigare, 1985, hade Curt startat upp egen fälgförsäljning igen, då under namnet OCL (Olof, Curt Lundqvist).
Under en tid var Brorssons och OCL konkurrenter, men med lika olika inriktning. 1999 köpte Alcar även OCL och dagens OCL Brorsson såg dagens ljus. ALCAR är numera huvudägare i bolaget och Richard Lundqvist delägare.
Företaget är idag enbart inriktad på eftermarknaden för både personbilar och last. Man har omkring 1 000 gummiverkstäder runt om i landet som kunder och säljer omkring 65 000 uppsättningar fälgar till personbilar per år.
Företaget omsätter ca 250 miljoner kronor och har i dagsläget 21 anställda. Lastdelen uppgår till omkring 20 procent av omsättningen.
Närmaste konkurrenter är Specialfälgar och Rautamo.