Verkstaden startades 1982 av Jimmy Pantzars far Sonny. När han gick bort 2007 fick Jimmy hastigt lämna sitt jobb som matros på ett lastfartyg och ta över verksamheten, där nuvarande platschefen Lotta Eriksson arbetat sedan 2001. Sedan dess har de drivit verkstaden tillsammans.
Skiftessäsongerna, och då särskilt våren, är ett bekymmer för många verkstäder som har svårt att hitta extrapersonal och ta hand om alla kunder. Även Värmdö Gummiservice har såklart extra mycket jobb under skiftestiderna, men skillnaden mellan hög- och lågsäsong är inte lika stor som för många andra verkstäder.
- En del tror att vi sitter och rullar tummarna under lågsäsong. Men faktum är att vi inte har någon egentlig lågsäsong. Vi har massor att göra hela tiden och har svårt att hinna med, säger Lotta Eriksson.
Proaktiva inför skiftessäsongen
Verkstaden jobbar väldigt aktivt med förberedelser och proaktivt arbete inför skiftessäsongerna, bland annat genom att kalla in kunderna på förbokade tider och genom att ha örnkoll på de förvarade hjulen i däckhotellet.
- Vi mäter mönsterdjup på alla förvarade däck och i god tid inför säsongerna meddelar vi ägarna om de behöver köpa nya däck. Sånt ska inte behöva komma som en överraskning när de kommer in för att skifta däcken, säger Lotta.
Expansionen för Värmdö Gummiservice har nu lokalmässigt nått sin gräns och de skulle behöva hitta en ny, större fastighet eller bygga nytt.
- Bara den här säsongen så ökade vi 200 bilar i däckhotellet. Vi skulle verkligen behöva en ny lokal för att kunna expandera ytterligare och möta konkurrensen, säger Jimmy.
Men i Värmdö kommun, som växer så det knakar varje år, är det inte lätt att hitta varken lokal eller mark.
Svårt att hitta personal
Utöver lokalfrågan tycker Jimmy och Lotta att krympande marginaler och att hitta personal är de svåraste vardagliga utmaningarna.
- Varje år blir det tuffare att nå lönsamhet och ligga på rätt prisnivå, men trots det så har vi lyckats öka omsättningen varje år, säger Jimmy.
- Och när det gäller personal så tror jag att vi däckverkstäder i Stockholm har det extra tufft eftersom det här finns gott om arbete. Konkurrensen om arbetskraften är hårdare.
Lotta Eriksson är ensam kvinna på verkstaden och hon stortrivs i däckbranschen, trots att hon mötte en del motstånd under de första åren.
- Som kvinna gäller det nog att ta för sig och visa att man kan, att inte öppna för någon tveksamhet. I början var det ibland kunder som undrade om jag verkligen skulle göra jobbet. Men då backade min dåvarande chef Sonny upp mig till och 100 procent och sa ”Passar det inte så kan du åka någon annanstans”.
Både Jimmy och Lotta tycker att det betyder mycket att vara med i Däckpartner.
- Det ger en trygghet och en gemenskap med andra verkstäder som vi annars kanske inte skulle haft kontakt med. Men det är också viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv att kunna nyttja de inköpsavtal som finns, säger Jimmy och fortsätter:
- Det var nog extra viktigt när jag tog över verkstaden efter att pappa gått bort. Eftersom det gick så hastigt hade han inte hunnit förbereda ett överlämnade, han hade det mesta i huvudet. I det läget var det skönt att inte stå helt ensam utan kunna få hjälpa av många kollegor.
Fakta Värmdö Gummiservice
Ägs av Jimmy Pantzar och drivs tillsammans med Lotta Eriksson, som är operativ platschef.
Omsatte 16,4 miljoner 2018 och har åtta heltidsanställda. Det ska jämföras med 2007 då omsättningen var cirka 7 miljoner.
Den tunga trafiken står för 30 - 40 procent av omsättningen med en försäljning på cirka 600 lastbilsdäck per år, inklusive regummerade däck. Inom PV uppgår försäljningen till 4 500 – 5 000 däck årligen.
Däckhotellet, med platser både i verkstaden och i närliggande lagerbyggnad, har 1 400 platser.
Verkstaden erbjuder allt inom däckservice, har två rullande servicebilar, varav en med kran, och vulkar också entreprenad- och lastbilsdäck. På joursidan ingår man i ett jourlag med sex verkstäder, så i praktiken blir det jour var sjunde vecka.